Practical situations in the teaching-learning process of mathematics

Authors

  • Agustín Márquez Oquendo Author
  • Luis Enrique Maridueña Macancela Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v4i1.121

Keywords:

practical situations, treatment of practical situations, didactic situations, teaching-learning development

Abstract

Practical situations constitute a necessity on current didactics mainly at pre-university teaching, especially because through them, the teaching learning process can be directed, so that it becomes a durable, significant learning of interest for the students. This study is based on the theory of didactic situations of Guy Brousseau’s and followers, the learning development theory of Majmutov and Vigotsky’s Cuban followers, the Marxist theory of knowledge, and others, which together with their definition are pointed out in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ballester, Sergio Los ejercicios de nuevo tipo en la enseñanza de La Matemática, Dr. Sergio Ballester Pedroso Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona", Artículos Colección Futuro, Eureka. (1995):

Brousseau G. Fondements et Méthodes de la Didactique des Mathématiques. Recherches en didactique des mathématiques. 7, 2, 33-115. (1986).

Brousseau G. Théorie des Situations Didactiques, Grenoble, La Pensée, Sauvage. (1998):

Brousseau G. Educación y didáctica de las Matemáticas. Educación Matemática. México. (1999):

D’Amore B. Epistemología, didáctica de la matemática y prácticas de enseñanza. Enseñanza de la matemática. Revista de la ASOVEMAT (Asociación Venezolana de Educación Matemática). Vol. 17, n° 1, 87-106. (2008).

D’Amore B., Martini B. Contratto didattico, modelli mentali e modelli intuitivi nella risoluzione di problemi scolastici standard. La matematica e la sua didattica. 2, 150-175. En idioma español (1997): Números, 32, 26-32. (1997). En francés: Scientia Paedagogica Experimentalis, XXXV, 1, 95-118. En inglés en: Gagatsis A. (editor) (1999). A multidimensional approach to learning in mathematics and science. Nicosia: Intercollege. 3-24.

Majmutov, M.I. “La enseñanza problémica”, Editorial Pueblo y Educación, La Habana. (1983):

MINED Seminario Nacional para Educadores. Tabloide. Ministerio de Educación. (2004):

Pogglioll, L. “Perspectivas actuales de la Investigación en el área cognoscitiva”. Instituto Pedagógico de Caracas, INTERNET. (2001):

Ron Galindo, José.“Una estrategia didáctica para el proceso de enseñanza-aprendizaje de la resolución de problemas en las clases de matemática en la educación secundaria básica”. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Ciudad de La Habana. (2007):

Sadovsky, Patricia: “La Teoría de las Situaciones Didácticas: un marco para pensar y actuar en la enseñanza de la Matemática”. http://www. matematicassinaloa.com/Informacion//Documentos/26_La%20Teoria%20de%20Situaciones%20 Didacticas.pdf

Schoenfeld A.H. What’s all the fuss about metacognition? En: Schoenfeld A.H. (editor) (1987b). Cognitive science and mathematics education. Hillsdale (N.J.): Lawrence Erlbaum Ass. 189-215. (1987).

Silvestre, M. y J. Zilberstein: “Enseñanza y aprendizaje desarrollador”, Ediciones CEIDE, México. 2000

Silvestre, M. y J. Zilberstein “Enseñanza y aprendizaje desarrollador”, Ediciones CEIDE, México. (2000):

Torres Fernández, Paúl. Didácticas cubanas en la enseñanza de la Matemática. Enseñanza de la Matemática a partir de una célula generadora. Proposiciones metodológicas. Editorial Academia. La Habana. 1999.

Zilberstein, J., J.R. Portela y M. Macpherson:: “Didáctica integradora de las Ciencias vs Didáctica Tradicional, Experiencia Cubana”, Editorial Academia, C. Habana. 1999.

Downloads

Published

2016-06-11

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68