Diagnosis of the use of virtual classrooms in Moodle by university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v9i1.413

Keywords:

didactics, virtual education, teacher training, moodle, educational problems

Abstract

The article explores the difficulties that students have in accessing and managing virtual classrooms designed in Moodle. This in the complex context of the pandemic in which face-to-face education had to move to virtual environments in order to continue with its function, that of integrally educating the human being. The research was developed under a quantitative approach, with an exploratory scope, and is framed in a non-experimental design of transversal type. A 15-item Likert-type questionnaire was structured for the collection of information. The validity and reliability analysis of the instrument was carried out using SPSS statistical software, and it was found to be 0.912. The study population was 143 students from the Pedagogy of Language and Literature Career at the National University of Chimborazo. Among the most important results, 79% of the students "Always" have access to the virtual classroom, 18% "Almost always" and 3% "Sometimes". In conclusion, students and teachers are going through a process of transformation that has distorted the truths that revolved around the role they had been playing in face-to-face education, which is why they continually propose a reflection to overcome the shortcomings that exist in the teaching and learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alex Estrada García, Universidad Nacional de Chimborazo

    Alex Estrada García, Licenciado en Ciencias de la Educación, Profesor de Biología, Química y Laboratorio. Especialista en Ciencias de la Complejidad. Maestro en Transdisciplinariedad y Complejidad del Conocimiento, mención Investigación Integrativa. PhD en Educación. Miembro del Colegio de Investigadores Iberoamericanos al Servicio del Conocimiento (México).  Docente e investigador de la Universidad Nacional de Chimborazo. Coordinador de la Maestría en Pedagogía de las Ciencias Experimentales, mención Química y Biología. Áreas de interés: educación superior, educación ambiental, pedagogía, ecología, currículo, pensamiento complejo, transdisciplinariedad, filosofía de la educación, epistemología.

References

García N., Rivero M. y Ricis J. Brecha digital en tiempo del COVID-1. Revista Educativa Hekademos, 2020, 28, p. 76-85. Recuperado de: https://bit.ly/3d6EQvE.

Bicerra C., Borja S., Martínez D. & Serquén Y. Recursos didácticos en aulas virtuales del nivel inicial [Tesis de pregrado, Escuela de Educación Superior Pedagógica Pública], 2020. Recuperado de: https://bit.ly/39ayOcs .

Estrada-García A. Estrada J. y Vera P. Reflexiones pedagógicas en época de pandemia: Un abordaje transdisciplinar. Revista Electrónica Cooperación Universidad Sociedad, 2020, 5(2), p. 7-12. https://doi.org/10.33936/recus.v5i2.2535.

Figueroa S. y Tobías M. La importancia de la comprensión lectora: un análisis en alumnado de educación básica en Chile. Revista de Educación de La Universidad de Granada, 2018, 25(113), p. 113-129. https://doi.org/10.30827/reugra.v25i0.105.

Suasnabas L., Quinto D. y Alcázar A. Impacto de las aulas virtuales en el sistema de educación superior de Ecuador. Revista Científica de Investigación actualización del mundo de las Ciencias, 2018, 2(1), p. 945-959. https://doi.org/10.26820/reciamuc/2.1.2018.945-959.

Hernández-Sampieri R. Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw Hill; 2018.

Lacave C., Molina A., Fernández M. y Redondo M. Análisis de la fiabilidad y validez de un cuestionario docente. Ciudad Real, 2015.

Aguilar F., Estrada-García A. y Collado J. La educación ecuatoriana y la desigualdad en el acceso al aprendizaje virtual. En: Pesántes F, Álvarez L, Torres A, Coords. Covida-20: una coalición educativa para enfrentar la pandemia. México: Pearson Educación, S.A; 2021. p. 133-142.

Rodríguez del Rincón P. Consecuencias del Cierre de Escuelas por el Covid-19 en las Desigualdades Educativas: Alumnos de Necesidades

Educativas Especiales, en Casa por el Covid-19. Experiencias que nos Descubren Vidas. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2020, IX(3e), p. 1-13. Obtenido de https://bit.ly/3w4S4Sr.

Area M., San Nicolás M. y Sanabria A. Las aulas virtuales en la docencia de una universidad presencial: la visión del alumnado. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 2018, 21(2), p. 179-198. http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.20666.

Mejía D. Aula virtual como herramienta de enseñanza aprendizaje de matemática en estudiantes de séptimo grado [Tesis de grado, Universidad Tecnológica Israel], 2019. Recuperado de: https://bit.ly/3deJW98.

Boris P. Calidad académica mediante la implementación de recursos multimedia en el periodo 2018 -2019. [Tesis de pregrado, Universidad de Guayaquil], 2019. Recuperado de: https://bit.ly/3sy5sw5.

Díaz R. y Acosta J. Gestión de aulas virtuales para estudiantes de nivel medio a distancia. Revista Holopraxis, Ciencia, Tecnología e Innovación, 2018, 2(1), p. 265- 278.

Totoy A. Estudio comparativo entre las metodologías MIDOA y ADDIE para la elaboración de objetos de aprendizaje [Tesis de grado, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo], 2015. Recuperado de: https://bit.ly/3lZ987Q.

Cedeño E. y Murillo J. Entornos virtuales de aprendizaje y su rol innovador en el proceso de enseñanza. Revista de Ciencias Humanísticas y sociales, 2019, 4(1), p. 119-127. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i1.2156

Estrada-García A. Educación superior: una perspectiva desde el pensamiento complejo. Saarbrücken: Académica Española, 2019.

Castro N., Suárez X. y Soto V. El uso del foro virtual para desarrollar el aprendizaje autorregulado de los estudiantes universitarios. Innovación educativa (México, DF), 2016, 16(70), p. 23- 42. Recuperado de: https://bit.ly/3cpanKg.

Area M., Bethencourt A., y Gómez S. De la enseñanza semipresencial a la enseñanza online en tiempos de Covid19. Visiones del alumnado. Campus Virtuales, 2020, 9(2), p. 35–50. Recuperado de: https://bit.ly/3cram8F

Gros B. La evolución del e-learning: del aula virtual a la red. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 2018, 21(2), p. 69-82. http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.20577.

Monroy A., Hernández I. y Jiménez M. Aulas Digitales en la Educación Superior: Caso México. Formación Universitaria, 2018, 11(5), p. 93-104 http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000500093.

Martínez C., Hernández V. y Torres M. La elaboración de materiales bibliográficos para la formación del profesor universitario. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 2018, 9(25), p. 176-193. Recuperado de: https://bit.ly/3u27h4D.

Estrada-García A. y Estrada J. La investigación formativa desde la transdisciplinariedad, para la reforma del pensamiento dentro de la formación profesional. Uniandes Episteme, 2019, 6(2), p. 194-216. Recuperado de https://bit.ly/3m70eFb.

Published

2021-06-22

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68