Reimagining the University: Reflections for a more just, inclusive and conscious education
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v13i1.815Keywords:
critical citizenship, eco-social transitions, critical epistemology, integrative ontologyAbstract
This article addresses the importance of the university in shaping a citizenry committed to democracy, sustainable development, and the integration of the self at a time of civilizational crisis that seems to demand new imaginaries that shape university pedagogies. In this context, the modern, enlightened worldview—which has led to a rationalist ontology and a positivist epistemology—could give way to a plurality of knowledge where integrative archetypes give new meaning to practices aimed at building a more just world. Within this framework, this work proposes to start from an innovative paradigm that incorporates three analytical processes which, although divergent in theory, arrive at extremely similar conclusions: i) scientific postulates derived mainly from quantum physics and neuroscience; ii) philosophical doctrines for eco-social transitions; and iii) the main contributions of contemplative doctrines. Based on these visions, a biocentric ontology is constructed that corresponds to an epistemology aware of its limits and biases, which must be oriented towards transdisciplinarity. The article thus proposes processes, dynamics, and reflections on new paths for innovative pedagogy in university education that embraces the multidimensionality of being, the interrelatedness of all things, and the need to transform people and the worlds we build.
References
Álvarez-Hevia, David Menéndez; y Hernández-Castilla, Reyes (2021). La mercantilización de la Educación Superior a través del modelo universitario inglés: elementos clave, críticas y posibilidades. Revista española de educación comparada, 7(2021), 234-255. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27592
Arendt, Hannah (2006). Los orígenes del totalitarismo. Madrid: Alianza Ensayo.
Bacon, Francis (2022[1620]). Novum Organum. Buenos Aires: Losada.
Béjar, M. (25 de noviembre, 2014). El fondo holístico que permea todo el universo hace nacer la realidad física. Tendencias. Recuperado el 7 de febrero de 2023. https://tendencias21.levante-emv.com/el-fondo-holistico-que-permea-todo-el-universo-hace-nacer-la-realidad-fisica_a38864.html
Boff, Leonardo (2014). Características del nuevo paradigma cosmológico emergente. Obtenido de Leonardo Boff: https://leonardoboff.org/2014/11/29/caracteristicas-del-nuevo-paradigma-cosmologico-emergente/
Bohm, David (1988). La totalidad y el orden implicado. Barcelona: Kairós. https://www.editorialkairos.com/catalogo/p/la-totalidad-y-el-orden-implicado
Capra, Fritjof (1975). El tao de la física. Málaga: Editorial Sirio.
Castellanos, Nazareth (2022). Neurociencia del cuerpo como el organismo esculpe las emociones . Barcelona: Kairos. https://www.editorialkairos.com/catalogo/p/neurociencia-del-cuerpo
Damasio, Antonio (1996). El error de Descartes. Santiago de Chile: Editorial Andres Bello.
Descartes, René (2010 [1637]). Discurso del método para conducir bien la propia razón y buscar la verdad en las ciencias. Buenos Aires: Colihue.
Diez, Gustavo G.; y Castellanos, Nazareth (2022). Investigación de mindfulness en neurociencia cognitiva. Revista de Neurología. Revista de Neurología, 74, 163-169. https://doi.org/10.33588/rn.7405.2021014
Encalada Alarcón, Elberta L.; y Tafur Castromonte, Nancy M. (2022). Habilidades socioemocionales y aprendizaje cooperativo en estudiantes de educación secundaria. REVISTA EDUSER, 9(2), 7-18. https://doi.org/10.18050/eduser.v9n2a1
Esch, Tobias; y Stefano, George (2022). The BERN Framework of Mind-Body Medicine: Integrating Self-Care, Health Promotion, Resilience, and Applied Neuroscience. Frontiers in Integrative Neuroscience, 16. https://doi.org/10.3389/fnint.2022.913573
Escobar Águila,Gonzalo (2007). Importancia del lenguaje en el conocimiento y la ciencia. Revista Virtual de Estudios de Linguaguen, 5(18), 1-16. Recuperado de: http://www.revel.inf.br/files/artigos/revel_8_importancia_del_lenguaje_en_el_conocimiento_y_la_ciencia.pdf
Escobar, Arturo (2005). El “postdesarrollo” como concepto y práctica social. Políticas de economía, ambiente y sociedad en tiempos de globalización, 17-31.
Esteva Figueroa, G. (2014). La libertad de aprender. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 28(2), 39-50. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27433840005
Fals Borda, Orlando; y Mora-Osejo, Luis E. (2004). La superación del Eurocentrismo. Enriquecimiento del saber sistémico y endógeno sobre nuestro contexto tropical. Polis Revista Latinoamericana (Saberes, Ciencias y Tecnologías), 7(2004). Recuperado de: https://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/711
Foucault, Michel (1966). La arqueología del saber. París: Éditions Gallimard.
Freire, Paulo (2023). Pedagogia del oprimido. Ciudad de México: Siglo XXI Editores.
GENE2050 (2022). Declaración Europea sobre Educación Global hacia 2050. GE2050 Declaracion de Dublín. Recuperado el 16 de julio de 2024, de: https://static1.squarespace.com/static/5f6decace4ff425352eddb4a/t/6560ff9dbe852f2d72511dc1/1700855714086/GE2050-declaration_ES.pdf
Gil Payno, María L.; Martínez Osés, Pablo J.; Martínez Martínez, I.; y Rodríguez Cáceres, Rocío (2023). La Universidad en el marco de la Agenda 2030: apuntes para la integración de la sostenibilidad de la vida en la docencia e investigación universitarias. Madrid: Economistas sin Fronteras. https://ecosfron.org/publicacion-investigacion-universidad-marco-agenda-2030/
Heisenberg, Werner (1959). Física y filosofía: La revolución en la ciencia moderna. Buenos Aires: La Isla. https://www.academia.edu/4051668/Fisica_y_Filosofia_W_Heisenberg#loswp-work-container
Hernando, Almudena (2018). La Fantasía de la invidiualidad . Madrid: Traficantes de Sueños.
Hernando, Almudena (2022). La corriente de la historia. (y la contradicción de lo que somos). Madrid: Traficantes de Sueños.
Herrero, Yayo (2013). Miradas ecofeministas para transitar a un mundo justo y sostenible. Revista de Economía Critica(16), 278-307. https://revistaeconomiacritica.org/index.php/rec/article/view/334
Hooks, Bell (2022). Educar en pensamiento critico. Barcelona: Rayo verde editorial. https://www.rayoverde.es/catalogo/ensenar-pensamiento-critico/
Huxley, Aldous (1945 [2010]). La filosofia perenne. Barcelona: Edhasa.
IPPC | The Interfovernmental Panel on Climate Change (2023). AR6 Synthesis Report: Climate Change 2023. Recuperado el 16 de julio de 2024, de: https://www.ipcc.ch/report/sixth-assessment-report-cycle/
Irazu Garitaonandia, Leira; y Campillo Soto, Álvaro (2024). La conexión cuerpo, mente y emociones, y su relación con la salud y enfermedad. Journal of neuroeducation = revista de neuroeducación = revista de neuroeducació,, 4(2), 85-96. Recuperado de: https://revistes.ub.edu/index.php/joned/article/download/44240/41450/126009&ved=2ahUKEwi5ltaoqY2OAxVcmYQIHX2BAFsQFnoECBsQAQ&usg=AOvVaw2qJacCEtOt07l38MG_6KJ9
Kant, Immanuel (2020 [1781]). Crítica de la razón pura. Madrid: Editorial Verbum.
Kothar, A., Salleh, A., Acosta, A., Escobar, A., y Demaria, f. (2019). Pluriverso. Un diccionario del posdesarrollo. Barcelona: Icaria Editorial.
Lander, Edgardo (2000). La colonialidad del saber. Eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: CLACSO.
Lander, Edgardo (2015). Crisis civilizatoria, límites del planeta, asalto a la democracia y pueblos en resistencia. Estudios Latinoamericanos, Nueva Epoca(36), 29-58. https://doi.org/10.22201/cela.24484946e.2015.36.52598
Levistzky, Steven; y Ziblatt, Daniel (2021). Cómo mueren las democracias,. Barcelona: Planeta. https://www.planetadelibros.com.ec/libro-como-mueren-las-democracias/314372
Llevadot, Laura (2023). Foucault y Derrida el fracaso del humanismo. Málaga. https://cclamalagueta.com/eventos/foucault-y-derrida-el-fracaso-del-humanismo/
Mahathera, Narada (2011). Dhammapada, La Enseñanza De Buda (Arca de Sabiduría). Salamanca: Edaf.
Marcuse, Herbert (1968). El hombre unidimensional. Barcelona: Editorial Seix Barral.
Martínez-Rivillas, Alexandra (2020). Elementos para una epistemología ambiental descolonial. El ágora USB, 20(1), 226-245. https://doi.org/10.21500/16578031.4191
Maté, Gabor (2023). El mito de la normalidad. Madrid: Tendencias. https://drgabormate.com/book/the-myth-of-normal/
Matute, Helena (2019). Nuestra mente nos engaña. Sesgos y errores cognitivos que todos cometemos . Barcelona: Shackleton books.
Mayos, Gonçal (2021). Límites de la hiperespecialización. Necesidad de una macrofilosofia. Revista de Ciências do Estado, 6(2), 1-21. https://doi.org/10.35699/2525-8036.2021.35658
Morin, Edgsr (1995). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedusa.
Nietzche, Friedrich (2013 [1888]). El Anticristo. Barcelona: Plutón Editores. https://www.plutonediciones.com/site/el-anticristo/
Ricard, Matthieu; y Singer, Wolf (2018). Cerebro y meditación: Diálogo entre el budismo y las neurociencas . Barcelona: Editorial Kairós. https://www.editorialkairos.com/catalogo/p/cerebro-y-meditacion
Rivera Cusiquanki, Silvia (2016). Sociología de la imagen. Madrid: Tinta Limón.
Rizzi, Andrea (2025). La era de la revancha. Barcelona: Anagrama. https://www.anagrama-ed.es/libro/nuevos-cuadernos-anagrama/la-era-de-la-revancha/9788433929471/NCA_83
Sartre, Jean Paul (2007). El existencialismo es un humanismo. Barcelona: Edhasa. http://www.revel.inf.br/files/artigos/revel_8_importancia_del_lenguaje_en_el_conocimiento_y_la_ciencia.pdf
Segato, Rita (2023). Pensar en conversación [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=-vIDWAFByco
Shiva, Vandana (1995). Abrazar la vida: Mujer, ecología y desarrollo. Madrid: Edición Instituto del Tercer Mundo Horas y Horas.
Smith, Adam (2011 [1776]). La Riqueza de las Naciones. Madrid: Alianza Editorial.
Spinoza, Baruj (1677 [2010]). Baruch de Spinoza: Etica demostrada según el orden geométrico (1677). Sevilla: Ediciones Espuela de Plata.
Torres Velázquez, Alejandra M.; y Zanatta Colín, Martha E. (2023). La Pedagogía Crítica como propuesta para generar conocimiento emancipador en la formación de estudiantes universitarios. Congreso Nacional de Investigación Educativa, (págs. 1-10).
UNESCO (2015). Marco de Acción Educación 2030. Hacia una educación de calidad, inclusiva y un aprendizaje a lo largo de la vida.
Van der Kolk, Bessel (2017). El cuerpo lleva la cuenta. Cerebro, mente y cuerpo en la superación del trauma. Barcelona: Eleftheria.
Wilber, Ken (2018). Trump y la posverdad. Barcelona: Editorial Kairós. https://www.editorialkairos.com/catalogo/p/trump-y-la-posverdad
Wittgenstein, Ludwig (2017). Investigaciones filosósficas. Madrid: Editorial Trotta. https://www.trotta.es/libros/investigaciones-filosoficas/9788413640204