Psychomotricity in literacy learning in basic education
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i2.603Keywords:
motion,perception, teaching in childhood, bases for knowledge, educational methodology, child,developmentAbstract
Learning deficiencies in correspondence to development difficulties are a matter that worries parents, teachers and the whole community. There are problems related to anomalies in the reception, building and mapping of letters, in the communication of information received from the orientation, space and objects that surround it, graphic stuttering and its relationship with motor skills in the literacy process. The objective of this research was to analyze the cognitive maturation generated by psychomotor development for literacy learning, identifying the elements involved in the acquisition of literacy that lead to the development of skills. A descriptive, retrospective, qualitative study was conducted, for which a literature review of the last five years was carried out. In conclusion, the development of perceptual and motor processes can be favored by means of motor intervention, due to the close link that exists between this perception and the central nervous system. The literacy process is determined, in its development, by bodily or motor practices that are responsible for the optimal evolution of the four areas of child development, laying the foundations for such a complex learning that is literacy.
Downloads
References
Alvarracín Yunga, Sandra, Oña Rodríguez, Paola, Yépez Herrera, Emerson, Guerrón Varela, Edgar, y Padilla Álvarez, Gisella (2021). Las neurofunciones y su implicación en la iniciación a la lectoescritura en niños de 5 y 6 años. RECUS Revista Electrónica Cooperación Universidad Sociedad, 6(3), 37-44. Disponible en: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Recus/article/view/3757/4294
Arévalo Catalán, Irene I. (2018). El futuro de la enseñanza de la escritura manual en la era tecnológica. [Tesis de Grado], Universidad de Sevilla. Obtenido de https://n9.cl/cfbyw
Arteagas Rojas, C. (2018). Desarrollo de la percepción visual y el aprendizaje de la lectoescritura en niños de 5 años, I.E.P. Mario Vargas LLosa UGEL 04 Distrito de Comas, 2017. [Tesis de Segunda Especialidad], Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima-Perú.
Paladines Jacome, Karen A., Remache Chillagana, Katherine V., y Bastidas Narváez, José A. (2020). Las artes visuales en el proceso de iniciación a la escritura en niñas y niños de primer año de E.G.B. de la Unidad Educativa “María Angélica Idrobo”. [Tesis de Grado], Universidad Central del Ecuador, Quito. Obtenido de https://n9.cl/w7y5b
Benítez Sánchez, María Luisa, y Sánchez Romero, Cristina (2018). Procesos educativos en educación infantil mediante el grafismo y la escritura. Enseñanza &Amp; Teaching: Revista Interuniversitaria De Didáctica, 36(2), 195-214. DOI: https://doi.org/10.14201/et2018362195214
Cantú Cervantes, Daniel, Lera Mejía, Jorge A., y Baca Pumarejo, José R. (2017). Especialización hemisférica y estudios sobre lateralidad. Revista de psicología y ciencia del comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 8(2). ISSN 2007-1833. Obtenido de https://www.scielo.org.mx/pdf/rpcc/v8n2/2007-1833-rpcc-8-02-6.pdf
Cuervo Martínez, Ángela, y Ávila Matamoros, Ana María (2010). Neuropsicología infantil del desarrollo: Detección e intervención de trastornos en la infancia. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología., 3(2), 59-68. ISSN-e: 2027-1786. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4905141
Díaz Moyolema, Andrea (2022). Caja sensorial para la intervención en el desarrollo motor fino en niños de 1 a 5 años. [Tesis de Maestría], Universidad Técnica de Ambato, Ecuador. Obtenido de https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/35461/1/andrea_d%C3%ADaz_-_proyecto_de_investigacion_.pdf
Esteves, Zila, Toala Santana, Verónica, Poveda Gurumendi, Elizabeth, y Quiñonez, Mercedes. (2018). La importancia de la educación motriz en el proceso de enseñanza de la lecto-escritura en niños y niñas del nivel preprimaria y de primero. INNOVA Research Journal, 3(7), 155-167. DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v3.n7.2018.896
Faas, A. (2018). Psicología del desarrollo de la niñez (2da edición ed.). Córdoba, Argentina: Brujas. Obtenido de https://n9.cl/1niof
González Pérez, J., y Criado del Pozo, M. J. (2019). Teorias sobre la importancia del afecto en la educación inicial. Pasa la Voz(Publicación mensual # 43), 6-9. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/07/Julio.pdf
Gutierrez Silva, María Patricia (2018). Estrategia metodológica de psicomotricidad para desarrollar la grafomotricidad en los niños de 5 años de edad en en la I.E.I. n° 399 “Manuelita Sáenz”, AA. HH. Los Pinos del distrito de Paita, año 2014. [Tesis de maestría], Universidad Nacional "Pedro Ruíz Gallo", Perú. Disponible en: https://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/8188?show=full
Lobete Pérez, Javier (2017). La lectoescritura y su aprendizaje en el segundo ciclo de educación infantil. Recursos didácticos. [Tesis de Grado], Universidad de Valladolid, España.
Ministerio de Educación. (2016). Modelo de Funcionamiento de los Departamentos de Consejería Estudiantil. Disponible en: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/05/Modelo-Funcionamiento-DECEs.pdf
Orellana Guevara, Catty (2017). La estrategia didáctica y su uso dentro del proceso de enseñanza y aprendizaje en el contexto de las bibliotecas escolares. E-Ciencias de la Información, 7(1), 134-154. DOI: https://doi.org/10.15517/eci.v7i1.27241
Ortiz Armas, Gabriel (2021). Piedra de sol: una lectura desde la Emocionalidad. Revista á-nima 1(2021). ISSN: 2953-6340. DOI: https://doi.org/10.18272/anima.v1i.2140
Palacios, J. (2018). Desarrollo cognitivo y educación. Selección de textos. (Séptima Edición). Madrid, España: Morata S.L. ISBN: 978-84-7112-319-0
Portero Sánchez, Nancy (2015). La psicomotricidad y su incidencia en el desarrollo integral de los niños y niñas del primer año de educación general básica de la escuela particular Eugenio Espejo de la ciudad de Ambato provincia de Tungurahua [Tesis de Grado]. Universidad Técnica de Ambato, Ecuador. Obtenido de https://n9.cl/8d0v
Puñales Ávila, Lucía, Fundora Martínez, Carlos L., y Torres Estrada, Caridad D. (2017). La enseñanza de la lectoescritura en la Educación Primaria: reflexión desde las dificultades de aprendizaje. Atenas, 1(37), 125-132. ISSN: 1682-2749. Dispononible en: https://www.redalyc.org/journal/4780/478055147009/478055147009.pdf
Santi-León, Fabricio (2019). Educación: La importancia del desarrollo infantil y la educación inicial en un pais en el cual no son obligatorios. Revista Ciencia Unemi, 12(30), 143-159. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/5826/582661249013/html/
Sulkes, Stephen (2022). Trastorno por déficit de atención/hiperactividad (TDA, TDAH). Obtenido de Manual MSD. Versión para profesionales: https://www.msdmanuals.com/es-ec/professional/pediatr%C3%ADa/trastornos-del-aprendizaje-y-del-desarrollo/trastorno-por-d%C3%A9ficit-de-atenci%C3%B3n-hiperactividad-tda-tdah
Tamayo Lorenzo, Susana (2017). La dislexia y las dificultades en la adquisición de la lectoescritura. PROFESORADO Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(1). ISSN: 1138-414X. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/567/56750681021.pdf
Tinta Aruquipa, Moisés (2020). Proceso de enseñanza aprendizaje de la escritura a partir de la lectura de la realidad. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación , 4(16), 553-568. DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i16.137
Valdiviezo Congo, Ana G. (2021). La psicomotricidad y el aprendizaje de la lecto-escritura en niños de 6 años. Caso U.E.S.F.S. [Tesis Maestría]. Universidad Andina Simón Bolívar, Ecuador. Obtenido de https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/8321/1/T3616-MINE-Valdiviezo-La%20psicomotricidad.pdf
Veintimilla-Ormaza, Marcela, García-Herrera, Darwin, Álvarez-Lozano, María I., & Erazo-Álvarez, Juan C. (2020). Estrategias Pedagógicas para el desarrollo de la grafomotricidad. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, V(1). ISSN: 2542-3088. DOI: ttp://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.795
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68