Interdisciplinary didactic model proposal to improve systemic training processesin higher education

Authors

  • Juan Miguel Peña Fernández Universidad Estatal de Milagro, Ecuador Author
  • Maribel Lupe Suarez Lozano Universidad Estatal de Milagro, Ecuador Author
  • Amalin Mayorga Albán Author
  • Leidy Dolores Rodríguez Juela Author
  • Juana del Carmen Riera Silva Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v4i1.123

Keywords:

educational processes, pedagogical sciences, didactic model, systemic approach

Abstract

This research attempts to bring a solution to a problem found in the educational teaching process inside higher education, related to the interrelation that must exist between the different components of this process as well as with the other educational systems around the country, which is affecting negatively in the formation of professionals in pedagogical sciences.   Its objective is to propose a didactical model with an interdisciplinary systemic approach that contributes to raising the quality of education at different educational stages. Theoretical level methods were used:  analytic-synthetic, inductive-deductive, historical-logical. Modeling, and functional structural systemic, which made it possible to analyze the literature review for the development of the model and the expert criteria validation.  The theoretical contribution of this research lies on the design of the model with an interdisciplinary systemic approach that meets the current demands of higher education and contributes to raise the quality of training in pedagogical sciences and the quality of education. The address disuse remains current, as the improvement of the teaching education process, which is of national concern and international interest by professionals from different educational systems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Addine, F y otros. Diseño curricular. IPLAC. Folleto electrónico. La Habana. (2000)

Álvarez, C. Fundamentos teóricos de la Didáctica de la Educación Superior. Ciudad de la Habana. (1999)

Coll, C. Bases psicológicas. CD editado en virtud de los 25 años de la Revista Cuadernos de Pedagogía. España. (2001)

Davidov, V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú. (1988)

González, E.M. Un recorrido por los Modelos Pedagógicos a través de sus didácticas. Revista Reencuentro. No. 25. Sept. P. 58-68. Universidad Autónoma Metropolitana. (1999)

Henry, P. (1995) Modelos de investigación. Ser - vicios de Publicaciones. UPV. Valencia. Jiménez, B. (1995) Citado de Medina, A y Sevillano, M. L. Didáctica–Adaptación: El curriculum: Fundamentación, diseño, desarrollo y evaluación. Tomo II. Segunda Edición. Kauffman, A. (1996) Modelación. Tomo 1. CECSA. Barcelona.

Miller, J. The psychology mathematical. PrincentonUniversityPress. Princenton. (1998)

Ortiz, A. Las competencias profesionales del Ingeniero Mecánico. Una alternativa de Diseño Curricular. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. CEES "Manuel F. Gran". UO. Santiago de Cuba. (2001)

Pacheco, E. Un modelo didáctico para estructurar el PDE de la disciplina Química – Física en la formación de profesores de Química. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ISP “José de la Luz y Caballero”. Holguín. (2004)

Pérez, G y otros. Metodología de la Investigación Educativa. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. (1996)

Pérez, V. Modelo Didáctico dirigido a elevar la eficiencia en el proceso de enseñanza–aprendizaje de la Geometría en Secundaria Básica. Tesis en opción al título de Máster en Didáctica de la Matemática. ISP “José de la Luz y Caballero”. Holguín. (1996)

Sierra, R.A. Modelación y Estrategias: algunas consideraciones desde una perspectiva pedagógica. Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. (2002)

Sigarreta, J. Incidencia del tratamiento de los problemas matemáticos en la formación de valores. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín. (2001)

Yurén, M. T. Eticidad, valores sociales y Educación. Universidad Pedagógica Nacional. México. (1995)

Downloads

Published

2016-06-11

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68