Service-learning program in higher education
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v4i1.122Keywords:
Service-learning, transformative education, active citizenship, higher educationAbstract
This paper analyzes qualitatively and quantitatively the social outreach activities at the Technical University of Ambato (UTA), specifically in the Faculty of Humanities and Education, Health Sciences, Law and Social Sciences, to determine and know how knowledge and experience gained through community service activities, contributes to the holistic education of young students and problem solving context. To do this, through this study inquires about the expectations of students, teachers and beneficiaries, developed skills, the training offer, content, methodology, resources, trainers, teaching-learning, communication process, objectives, structures, experience obtained evaluation model, difficulties encountered, as well as leadership and management in higher education, defining this way, cognitive, emotional, social and moral skills needed in the twenty-first century, for the formation of change managers assume purpose the social value of knowledge, participation in charity and service actions energizing the humanist end of training; this research examined whether the education received empower students to transform reality, if there is impact of the educational model of the UTA, expressed in social intervention that improves the living conditions of the beneficiary population. In this way, determine if the service-learning is a tool that promotes transformative education, promotes life skills with the existence of a consistent practice, the university spread on commitment, solidarity and social responsibility of the student.
Downloads
References
Naranjo Claudio. Cambiar la educación para cambiar el mundo. Primera ed. llave L, editor. Chile: La llave; 2011.
C. HWyRdF. Developing the Whole Student. Primera ed. Unido R, editor. Londres: Reino Unido; 2011.
J R. La civilización empàtica. Primera ed. Paidós, editor. Barcelona: Paidós; 2010.
Rama C. La tercera Reforma de la educación superior en América Latina. Educación y Pedagogía. 2006 Noviembre; XVIII (46).
G TR. Comprtitividad en la Educación Superior Tecnológica. Avance Tecnológico Cultural, Conocimiento y divulgación. 2011 Junio; 5(3).
G. M. Currículo por Competencias. Primera ed. Salvador A, editor. Colombia: Salvador Allende; 2011.
L.E. O. Calidad Académica y Relevancia Social de la Educación Superior en America Latina. Revista Iberoamericana de Educación Superior. 2010 Abril; 1(1).
S. C. El 8ª hábito de la efectividad a la grandeza. Primera ed. Paidos I, editor. Colombia: Paidos Iberica; 2005.
J. AE&H. Participación Comunitaria. Primera ed. Abya, editor. Santa Cruz-Bolivia: Abya; 2010.
Rico S. Educación Superior e Innovación. Diseño Curricular por competencias para la formación en el siglo XXI. Primera ed. Académica E, editor. Germany: Académica Española; 2012.
R. H. Educación Superior Cambios de fondo. Vistazo. 2009 Febrero; 03(20).
L.H. SV. Participacion ciudadana y movimientos sociales. Universidad de Lauvain. 2010 Agos - to; 1(1).
Zurita S. Aprendizaje Servicio. CONVERSA - CION SOBRE LOS TEMAS DE APRENDIZAJE. 2007 Marzo; 1(1).
SENPLADES. El Plan Nacional paea el Buen Vivir. Segundo ed. conejo E, editor. Quito: El conejo; 2010.
F. C. Sociedad Educatora. Iberoamericana. 2001 Agosto; 26(26).
M. T. Aprendizaje y Servicio Solidario en America Latina. Programa Nacional Educación Solidaria. 2006 Agosto; 1(1).
SENPLADES. Plan Nacional del Buen Vivir. Segunda ed. conejo e, editor. Quito: El conejo; 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68