Pedagogical proposal for tacit knowledge management on medical specialty students through problembasedand cooperative learning

Authors

  • Inés Carrasco Universidad de Palermo en Buenos Aires, Argentina Author
  • Carlos Torres Universidad de Palermo en Buenos Aires, Argentina Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v4i1.111

Keywords:

Problem Based Learning, Cooperative Learning, Medical specialties, Knowledge Management

Abstract

Tacit knowledge management is one of the key areas on the formation of medical specialists, because it is obtained through practice rather than primary sources such as textbooks. It includes innovative strategies for educational processes which offer to students efficient tools for decision making. This article analyzes the advantages of implementing Problem-Basedand Cooperative learning to promote tacit knowledge at graduate school of medical specialties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cumbre mundial de Educación Declaración de Edimburgo 1993. (2000). EducMed Super, 270 - 283.

Bernardo, M., García, E., & Pomares, E. (2004). El vínculo educación - comunicación en la formación integral de los profesionales de la salud. Educación Médica Superior.

Bernardo, M., García, E., & Pomares, E. (2004). El vínculo educación - comunicación en la formación integral de los profesionales de la salud. Educación Médica Superior.

Bernardo, M., García, E., & Pomares, E. (2014). El vínculo educación - comunicación en la formación integral de profesionales de la salud. Educación Médica Superior.

Bravo, R. (2002). La gestión de conocimiento en Medicina: A la búsqueda de la información perdida. Anales Sis San Navarra, 255 - 272.

Casa, A., Oramas, J., Presno, I., & López, J. (2008). Aspectos teóricos en torno a la medicina basada en evidencias. Acimed.

Cravioto, M. (2002). El aprendizaje basado en problemas. Revista de la Facultad de Medicina.

Cruciani, F., Insausti, A., Neculpán, L., & Ojeda, S. (2013). El residente como docente. Reflexión de un grupo de estudiantes de medicina formados en un modelo de aprendizaje basado en problemas. Revista Facultad de Medicina, 13 - 20.

De Pablos, O. (2001). La Gestión del Conocimiento como base para el logro de una ventaja competitiva sostenible. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 91 - 108.

Declaración de Granada sobre estándares en la Educación Médica. (2002). Revista Med, 13 - 16.

Meza, M. (2005). Modelos de pedagogía empresarial. Educación y educadores volumen 8.

Pérez Lindo, A. (2008). Principios y Aplicaciones de la Gestión del Conocimiento en la Universidad Consejo de Decanos de Facultades de Ciencias Sociales y Humanas (ed) , 67 - 76.

Santos Rego, M. (s.f.). El aprendizaje cooperativo en la enseñanza universitaria. Obtenido de http://www.ice.uib.cat/.

Santos - Rego, M. L. - M., & Priegue - Caamaño, D. (2 009). Aprendizaje Cooperativo: práctica pedagógica para el desarrollo escolar y cultural. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación , 289 - 303.

Volpp, K. (2006). Resident's Suggestions for Reducing Errors in Teaching Hospitals. The New England Journal of Medicine, 851 - 855.

Wiig, K. (1997). Integrating Intellectual Capital and Knowledge Management. Long Range Planning vol.30 no. 3, 399 - 405.

Young, J., Ranji, S., Wachter, R., & Lee, C. (2011). "July Effect": Impact of the Academi c Year - End Changeover on Patient Outcomes. Annals of Internal Medicine, 310 - 331.

Downloads

Published

2016-06-11

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68