The epistemology of childhood pedagogy

Authors

  • Fernando Arturo Romero Ospina Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v4i2.142

Keywords:

epistemology, child pedagogy, knowledge

Abstract

The following essay aims to reflect on the object of study of child pedagogy, this discussion will allow to understand the dynamics that involves knowing child pedagogy for a delimitation that can engage with other areas of knowledge. For this first pedagogy and its scientific will be defined, allowing resume the discussion of pedagogy as science, subsequently comment on the concept of the child and finally the importance of the subject matter of child pedagogy between teaching indicated and the human being as inseparable relationship, to build a speech like to know.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Betrand, R. (1983). La perspectiva científica. Madrid: Sarpe.

Durkheim, E (1976). Educación y sociología. Bogotá: Editorial babel.

GALLEGO, A. (1995). Y la escuela se hizo necesaria: en busca del sentido actual de la escuela. Santafé de Bogotá: Magisterio.

HABERMAS, J (1987). Teoría de la acción comunicativa I racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Taurus.

León, A. (2007). Qué es la educación. Tomado de revista educere Año 1, No. 39.

LUCÍO, R (1989). Educación y pedagogía, enseñanza y didáctica: diferencias y relaciones. Tomado revista de la Universidad de la Salle. No. 17. P. 35-46.

PÉREZ, J. (2006). Una visión desde la didáctica de las ciencias fácticas interestructuración alumno-conocimiento y el docente como mediador. Didáctica de las ciencias fácticas, en línea, disponible en: http://www.korion.com.ar/archivos/modelo_inter_korion.pdf, recuperado: 9 de junio del 2016.

Planchard, E. (1956). La pedagogía contemporánea. Madrid: ediciones Rialp.

QUIÑONES, M (2009). Parálisis paradigmática y su incidencia en el fluir de la creatividad en con - texto educativo. Revista digital Educación y futuro, p.p 1-21.

Kuhn, T.S. (1992). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de cultura económico.

Popper, K. (1985). La racionalidad de las revoluciones científicas. En Hancking, I. Revoluciones científicas. México: Fondo de cultura económico.

Popper, K. (1983). Conjeturas y refutaciones: el desarrollo del conocimiento científico. Buenos Aires: Paidós.

Mardonas, J.M. (1991). Filosofía de las ciencias humanas y sociales. Barcelona: Antropos.

Moreno, R (2009). ¿qué es la pedagogía? Tomado revista foro de educación., No. 11., pp. 67-83.

ZULUAGA, O. (1999). Pedagogía e historia, Bogotá, Ediciones Foro Nacional por Colombia.

ZULUAGA, G. OLGA. ECHEVERRRI, S. A. MARTÍNEZ B. A. ET. AL., (2003). Pedagogía y epistemología. Bogotá: Magisterio.

Downloads

Published

2016-12-12

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

The epistemology of childhood pedagogy. (2016). Magazine Science and Innovation Teaching, 4(2), 98-102. https://doi.org/10.26423/rcpi.v4i2.142