Challenges for building society learning at the ecuadorian University

Authors

  • Eudaldo Enrique Espinoza Freire Universidad Técnica de Machala, Ecuador Author
  • Wilson Eladio Tinoco Izquierdo Universidad Técnica de Machala, Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v4i2.137

Keywords:

learning society, conviction, critical thinking, disciplinary intersections

Abstract

The learning society is an epistemological challenge for the university to establish a theory that displays independence and active participation of students in training responsibilities, values and behaviors, dimensions where the performance of the teaching staff in the disciplinary intersections requires creativity do intentionality and consciousness possible. Space power; install a generating capacity of subjects and situations from learning categories whose use can become legitimate universities in educational institutions that critical thinking has the largest investment. That aspiration is factual if it is understood that education produces individuals able to adjust to the cognitive. Hence, the proposed design in this work is generating core system of relations educational model that is promoted today in Ecuador. This article uses as a study method document analysis and philological hermeneutics to achieve textual comprehension; leaves set the challenge of balancing rationality, by using the learning society with which the educational function of the systems of social influence is emphasized concept elevates the rank of university-society link through activities for the downsizing of identity professional, for it sets up a map that operationalized at the top institution and placed as generatrix concept of unity and equality of learning, integrating globalizing conviction to make visible the relevance in the work of racing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Tünnermann Bernheim, Carlos. La universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI. México: Ciudad Universitaria, Colección Udual. 2003.

Buxarrais, María Rosa, et. Al. La educación moral en primaria y secundaria. Una experiencia española. México: SEP, Cooperación Española. 1997.

Tünnermann Bernheim, Carlos. La universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI. México: Ciudad Universitaria, Colección Udual. pág. 95. 2003.

Schütz, Alfred. Fenomenología del mundo social. Buenos Aires: Paidos, 1972.

Sakaiya, Taichi. Historia del futuro. La sociedad del conocimiento. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello. 1995.

Scheller Max. La estática y la dinámica del saber y la ley fundamental de la causación histórica. Sociología del saber, Ediciones elaleph.com, 2000.

Buxarrais, María Rosa, et. Al. La educación moral en primaria y secundaria. Una experiencia española. México: SEP, Cooperación Española. 1997.

Lazo Machado, Jesús Universidad-sociedad. Consultado en www.in.slidershare.net. 2014.

CEAACES, Modelo para la evaluación de las carreras presenciales y semipresenciales de las universidades y escuelas politécnicas del Ecuador. 2013.

Lazo Machado, Jesús. Universidad-sociedad. Consultado en www.in.slidershare.net. 2014.

Cadena, Francisco. Perfeccionamiento del modelo de evaluación de las IES. www.utpl.edu.ec. 2014.

Carneiro Roberto. Sentidos, currículo y docentes. LPP, Laboratorio de Políticas Públicas. Buenos Aires. (Año 6 no. 27 jul 2009). Consultado en: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Argentina/lpp/20100324023943/12.pdf.

Carneiro Roberto. Sentidos, currículo y docentes. LPP, Laboratorio de Políticas Públicas. Buenos Aires. (Año 6 no. 27 jul 2009). Consultado en: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Argentina/lpp/20100324023943/12.pdf

Yus Ramos, Rafael. Temas transversales: Hacia una escuela nueva. Grao. 1996.

Carneiro Roberto. Sentidos, currículo y docentes. LPP, Laboratorio de Políticas Públicas. Buenos Aires. (Año 6 no. 27 jul 2009). Consultado en: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Argentina/lpp/20100324023943/12.pdf

Silvestre Oramas, Margarita. (La educación en valores en la universidad. http://www.monografias.com/trabajos96/educacion-valores-universidad/educacion-valores-universidad. 2000.

Cruz Cardona, Víctor. Virtual Educa. Foros de encuentro. Cooperación horizontal para el fortalecimiento y consolidación de una sociedad del conocimiento en América Latina y el Caribe. 2008.

Escribano Hervís, Elmys. La Educación de valores: una tarea pedagógica. Matanzas. Cuba. 1998.

Franco Rolando. Aprendizaje para el nuevo milenio. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe educación para todo proyecto regional de educación para américa latina y el caribe, revista prelac /Año 1/ No 0/Agosto de 2004.

Vieyra Bahena, Pedro José y José Hernández Pardo. La noción de individuo moderno en la obra de Max Weber. En Sociológicas, ene-abril, año 27, número 75. México: Universidad Autónoma Metropolitana. 2012.

Downloads

Published

2016-12-12

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68