Pedagogical model of family education for parents of schoolchildren with physical-motor disabilities

Authors

  • Juana Emilia Bert Valdespino Universidad Nacional de Educación, Ecuador Author
  • Graciela de la Caridad Urías Arbolaez Universidad Nacional de Educación, Ecuador Author
  • Ricardo Enrique Pino Torrens Universidad Nacional de Educación, Ecuador Author
  • Liliana Molerio Rosa. Universidad Nacional de Educación, Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v5i1.162

Keywords:

family education, pedagogical model,, automotive development

Abstract

The family should be the first context of socio-educational inclusion, which every child needs to grow up happy. The changes caused by the physical-motor disability within the family generate emotional needs. This article presents the results of an investigation carried out in the area of Cuban Special Education, which has as its base line the Integral and Inclusive Educational Care of schoolchildren, adolescents and young people with physical and motor disabilities, with the contest and the Active participation of the family in unity with the school and the community. The objective of the next article is to present a Pedagogical Model of Family Education through the Psychopedagogical Orientation, for the achievement of Foster Parents of the integral development of their children with physical and motor disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Addine Fernández, F., González, A. M., Recarey, S. Principios para la dirección del proceso pedagógico. En Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana, 2002. Pág 84.

Añorga Morales, J, Dora L. Robau, G. Magaz, E. Caballero, A. J. del Toro. Glosario de términos de Educación Avanzada. Ceneseda-ISP “Enrique José Varona”, La Habana, Cuba, 1995. Pág 6.

Añorga Morales, J, Dora L. Robau, G. Magaz, E. Caballero, A. J. del Toro. Glosario de términos de Educación Avanzada. Ceneseda-ISP “Enrique José Varona”, La Habana, Cuba, 1995. Pág 36.

Añorga Morales, J, Dora L. Robau, G. Magaz, E. Caballero, A. J. del Toro. Glosario de términos de Educación Avanzada. Ceneseda-ISP “Enrique José Varona”, La Habana, Cuba, 1995. Pág 23.

Añorga Morales, J, Dora L. Robau, G. Magaz, E. Caballero, A. J. del Toro. Glosario de términos de Educación Avanzada. Ceneseda-ISP “Enrique José Varona”, La Habana, Cuba, 1995. Pág 37.

Añorga Morales, J, Dora L. Robau, G. Magaz, E. Caballero,A. J. del Toro. Glosario de términos de Educación Avanzada. Ceneseda-ISP “Enrique José Varona”, La Habana, Cuba, 1995. Pág 19.

Arés Muzio, P. Psicología de la Familia. Una Aproximación a su estudio. Editorial Félix Varela, La Habana, 2002. Pág. 27.

Árias Beatón, G. Conferencia impartida en el Taller Internacional Familia y Diversidad. CELAEE. Ciudad de La Habana. 2003. Pág. 4.

Castillo, T y Valcárcel, N. “Las condicionantes en la superación de docentes.” Revista Mendive. No. 14. Pinar del Río. 2005: Pág 13.

Castro Alegret, P. L y otros. El maestro y la familia del niño con discapacidad. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana, 2008. Pág 20.

Castro Alegret, P. L y otros. El maestro y la familia del niño con discapacidad. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana, 2008. Pág 23.

Castro Alegret, P. L. Cómo cumple la Familia su función Educativa. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, 1996. Pág 21.

Constitución de la República de Cuba. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1998. pág. 19.

Finnie R. N. Atención en el hogar del niño con parálisis cerebral. Ediciones Científicas. La Prensa Médica Mejicana, 1987. Pág. 12.

Finnie R. N. Atención en el hogar del niño con parálisis cerebral. Ediciones Científicas. La Prensa Médica Mejicana, 1987. Pág. 15.

García, A. “Programa de orientación familiar para la educación de la sexualidad como parte de la estrategia de relación escuela –familia”. Tesis en opción al grado de doctor en ciencias pedagógicas. La Habana, 2003. Pág 59.

López Hurtado J. y otros. Marco Conceptual para la elaboración de una teoría Pedagógica. En Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana, 2003. Pág 53.

Martínez García, M. Contexto familiar y desarrollo psicológico. Orientaciones para la evaluación e intervención. Capítulo 6. Editorial Madrid España, 1992. Pág 27.

Sánchez, M. E. Acerca de las tendencias, las Corrientes y los enfoques del pensamiento educacional contemporáneo. Revista Varona (39), Editorial Memoria, julio-diciembre, La Habana, 2005. pág 23.

Sierra Salcedo, R. A. Modelación y Estrategia: Algunas consideraciones desde una perspectiva pedagógica. En Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana, 2003. Pág 319.

Torres, M. Familia. Unidad y diversidad. Una fuente de información para el maestro y la familia. Tesis de Doctorado en Ciencias Pedagógicas, ISEJV. La Habana, 2004. Pág 40.

Torres, M. Familia: Unidad, Diversidad. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana, 2003. Pág 126.

Torres, M. Familia: Unidad, Diversidad. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana, 2003. Pág 130.

Torres, M. Torres, M. Familia: Unidad, Diversidad. Editorial Pueblo y Educación.Ciudad de La Habana, 2003. Pág 126.

TraviesoLeal, E. El desempeño profesional y humano de los promotores del programa “educa a tu hijo”, en la atención educativa integral a los niñas y niños con indicadores de un posible retraso mental. Tesis opción al grado de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Ciudad de La Hanana, 2008. Pág 44.

Valle Lima A. D. Metamodelos de la investigación pedagógica. En soporte digital. Ciudad de la Habana, 2007. Pág 6.

Downloads

Published

2017-06-30

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68