Evaluation of the teaching performance: a practice of continuous improvement at state University of Santa Elena Peninsula
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v5i1.159Keywords:
Teacher performance assessment, regulation 'Career and Professor and Research System of Higher Education of Ecuador, academic peers, Managers, Continuous improvement, self-assessment, peer assessment and heteroAbstract
The main objective of this essay is to socialize with the academic community exerted teaching in higher education, issues related to teacher performance assessment developed in the Santa Elena Peninsula State University, from a theoretical and practical approach. The overall objective of this article is to assess the importance of teacher performance assessment as a process of continuous improvement in teaching and learning, research and community outreach. All these approaches have raised the following questions that attempt to answer in this scientific report: What is meant by teacher performance assessment ?, what is the importance of teacher performance assessment ?, what are the assessment models teacher performance applied more frequently in Latin American universities ?, what is the relationship between the model of teacher evaluation provided for in Regulation Career and Pay Scale Research Professor of higher Education System and model UPSE?, how teacher performance assessment is carried out in the UPSE ?. This research was conducted from a qualitative approach and the same have been used hermeneutical and phenomenological methods.
Downloads
References
Jaime, G., Romero, L., Rincón, E. & Jaime, L. (2008). Evaluación del desempeño docente. Dialnet, Pág. 167-168-178.
Vásquez, F. & Gabalán, J. (2006). Percepciones estudiantiles y su influencia en la evaluación del profesorado. Un caso en la Universidad Autónoma de Occidente, Cali-Colombia. RELIEVE, v. 12, n. 2, pág. 219-220-245. http://www.uv.es/RELIEVE/v12n2/RELIEVEv12n2_3.htm
En la página web oficial del Ministerio de Educación del Ecuador (s/f) (parr. 2 y 3).
Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA, 2007). Evaluación del Desempeño Docente y Calidad de la Docencia Universitaria, Santiago de Chile: Fondo de Desarrollo Institucional del Ministerio de Educación de Chile. (pág. 6)
De Vicente, 2002, Marcelo, 1999, y Murillo, 1999; citados en Catalán y González, 2012(p. 98)
Garrido y Fuentes (2008) La evaluación docente: Un aporte a la reconstrucción de prácticas pedagógicas más efectivas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 126-136.
Fernández y Coppola (2013), tomando como referencia los criterios de Valdés Veloz (2000), Arbesú (2004), Rueda (2008) y Jiménez Moreno (2008)
Schön,1992, citado en Calcina, 2013)(pág. 25)
Asamblea Nacional del Ecuador (2008). Constitución de la República del Ecuador, pág. 162.Recuperado el 10 de marzo de 2016, de http://www.asambleanacional.gov.ec/documentos/constitucion_de_bolsillo.pdf.
Consejo de Educación Superior. Ley Orgánica de Educación Superior (LOES-2010), Art. 55 (p. 24). Recuperado en 11 de marzo de 2016, de http://www.ces.gob.ec/descargas/ley-organica-de-educacion superior.
Consejo de Educación Superior. Reglamento de Carrera y Escalafón del profesor e investigador del Sistema de Educación Superior. Recuperado en 11 de marzo de 2016, (pág. 43 de http://www.ces.gob.ec/descargas/ley-organica-de-educacion-superior.
Universidad Estatal Península de Santa Elena (UPSE), El reglamento de Evaluación del Desempeño Docente, 2015, I (pág. 2)
CES), El Reglamento de Carrera y Escalafón del Profesor e Investigador del Sistema de Educación Superior.
Universidad Estatal Península de Santa Elena, 2015 (UPSE), El reglamento de Evaluación del Desempeño Docente.
Universidad Estatal Península de Santa Elena (UPSE), Reglamento de Evaluación del Desempeño Docente, 2015, I (art. 12).
Red Iberoamericana de Investigadores sobre Evaluación de la Docencia (RIEED),celebrado del 5 al 8 de marzo del 2013
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68