Teacher training and TPACK model adaptation
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v5i1.154Keywords:
Teacher Training, Physics Mathematical, Adaptation, TPACKAbstract
The Physics Mathematical career/ Físico Matemático (FIMA) in the Faculty of Philosophy, Letters and Science Education at the University of Guayaquil/Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad de Guayaquil (FFUG), form teachers for High School cycle in the area of Physics and the Mathematics. The university teacher that teaches at the FIMA Career, should have different types of skills to give the students the learning alternative, contextualized the current world. The present investigation has as purpose; diagnose the type of education that FIMA students are receiving and if it is possible the adaptation of the model Technological, Pedagogical and Content Knowledge (TPACK). To achieve determine whether it is possible to adapt the model TPACK, applied model questionnaires validated by university teachers. These questionnaires have been applied to the students and teachers of the FIMA career. The results were tabulated and then the reliability coefficient alpha of Cronbach was applied, approaching the maximum value of one, indicating the reliability of the results. In addition, several interviews were conducted to compare these results. Thus it is disclosed this investigation, putting the process and the conclusions at your consideration.
Downloads
References
Mishra P, Koehler MJ. Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teach Coll Rec. 2006;108(6):1017–54.
Nacional A. Ley Orgánica de Educación Intercultural Internet]. Ecuador; 2011 p. 46. Available from: http://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2012/08/LOEI.pdf
Unesco. Normas UNESCO sobre Competencias en TIC para Docentes [Internet]. Http://Www.Oei.Es. 2008. Available from: http://www.oei.es/tic/UNESCOEstandaresDocentes.pdfSuárez J, Almerich G, Gargallo B, Francisco Aliaga. Las competencias del profesorado en TIC: estructura básica. Educ XX1. 2013;16:39–62.
Rodera A. Profesores 2.0 en la universidad del siglo XXI. Universitat Oberta de Catalunya (UOC); 2012.
Adell J, Castañeda L. El desarrollo profesional de los docentes en entornos personales de aprendizaje (PLE). La práctica Educ en la Soc la Inf Innovación a través la Investig [Internet]. 2011;83–95. Available from: http://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/24647/1/CastanedaAdell2011preprint.pdf
Alliaud A, Estanislao A. Iniciarse en la docencia. Los gajes del oficio de enseñar. Profesorado Rev Currículum y Form Profr. 2009;13(1):89–100.
Reporte Autoevaluación Carrera F. Facultad de Filosofía, Universidad e Guayaquil [Internet]. Guayaquil; 2015. Available from: http://www.filosofia.edu.ec/
Escudero J. La formacion del profesorado de Educación Secundaria: contenidos y aprendizajes docentes. Rev Educ. 2009;350:79–103.
Harris J, Mishra P, Koehler M. Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge and Learning Activity Types: Curriculum-Based Technology Integration Reframed. J Res Technol Educ [Internet]. 2008;41(4):393–416. Available from: http://eric.ed.gov/?q=technology+teacher+educators&ff1=subTechnology+Integration&id=EJ844273
Shulman LS. Shulman (1987).pdf. Vol. 57, Harvard Educational Review. 1987. p. 1–21.
Belfiori L. Uso del modelo TPACK por alumnos de un profesorado de matemática. Acta Latinoamericana Matemática Educ. 2015;28:1733–40.
Cabero J. La Formación del profesorado en TIC: modelo TPACK. Publidisa. Tecnologías S de RA y N, editor. Sevilla; 2014. 161 p.
Latorre A, Rincon D, Arnal J. Bases metodológicas de la investigación educativa [Internet]. 2nd ed. Experencia E, editor. Barcelona; 2005. 135 p. Available from: http://www.edicionesexperiencia.com/fitxa.php?id_fitxa=51Aravena M, Kimelman E, Micheli B, Rodrigo T, Zúñiga J. Investigación educativa I. 1st ed. AFEFCE-Universidad de ARCIS, editor. Santiago de Chile; 2006. 1-415 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68