The cultural identity in the leaders of the future
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v6i1.230Keywords:
Cultural Identity, customs, belonging, historyAbstract
This document made an analysis on what knowledge students of fifth, sixth and seventh year of Basic Education School called “Líderes del Futuro”, located in Valencia Canton, Los Ríos Province, have on cultural identity. Valencia is one of the most vibrant Ecuadorian cities, known as "La Flor de Los Ríos”. This research used a mixed qualitative and quantitative approach to determine through questionnaires the responses of 9 teachers and 30 students on what students know about their Canton, what they know of its history, its customs and its traditions. In addition, an interview with a staff member of the department of culture of the I. Municipality of Valencia was conducted; his answer was confronted with the data provided by teachers and students. The analysis of the data showed that while students and teachers know the main aspects of the Canton, still needed to clarify this statement as indicated by the municipal official to enhance traditions and values that strengthen the cultural identity. Finally, it was concluded that there should be greater dissemination campaign of the projects that I. Municipality hosts to rescue, to study, and to promote the more authentic and original cultural values of the locality; respecting the past generations as a fundamental pillar of the new generations; and to preserve the historical memory by fostering a sense of belonging; and highlight the pride of being who students of “Líderes del Futuro”’ school are and where they are going to.
Downloads
References
Cassará, T. (07 de 09 de 2017). Pertenencia e Identidad en la institutción Escolar. Obtenido de http://blog.tiching.com/pertenencia-e-identidad-en-la-institucion-escolar/
Infante, M. E., & Hernández, R. C. (2001). Preservar la identidad cultural: Una necesidad en la actualidad. ASRI Arte y sociedad.
Molano, L., & Lucía, O. (2007). Identidad cultural un concepto que evoluciona. Revista Opera, (7).
PÉREZ, Marta; et al “Identidad nacional, organizaciones culturales y tiempo libre”, en: Cuba: jóvenes en los 90. Centro de estudios sobre la juventud. La Habana. Casa Editora Abril, p.251-279, 1999.Aguilar, F. (18 de Julio de 2017). La Tribuna. Recuperado el 14 de Abril de 2018, de http://www.latribuna.hn/2017/07/18/fortalecimiento-la-identidad-nacional-desde-la-familia-la-escuela/
Cassará, T. (07 de 09 de 2017). Pertenencia e Identidad en la institutción Escolar. Obtenido de http://blog.tiching.com/pertenencia-e-identidad-en-la-institucion-escolar/
Espadalé, M. L. P., Carreras, F. B., & Martínez, L. M. F. . (2013). Estudio sobre el desarrollo de la identidad en la adolescencia. Tendencias pedagógicas, 21, 211-224.
Gutiérrez Narváez, M. D. J. (2014). Identidad, racismo y familia en San Cristóbal de Las Casas. Chiapas: Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas, Centro de Estudios Superiores de México y Centroamérica.
Holton, E. H., & Burnett, M. B. . (1997). Qualitative research methods. In R. A. Swanson, & E. F. Holton (Eds.), Human resource development research handbook: Linking research and practice. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.
Marina, J. A., & De la Válgoma, M. (2000). La Lucha por la Dignidad. Barcelona: Anagrama.
Molano, O. (Mayo de 2017). Identidad Cultural un concepto que evoluciona. (U. E. Colombia, Ed.) Revista Opera (7), 69-84.
Registro Oficial -Ley Orgánica de Educación Intercultural. (31 de Marzo de 2011). https://oig.cepal.org/sites/default/files/2011_leyeducacionintercultural_ecu.pdf.
Rojas de Rojas, M. (2004). Identidad y cultura. Educere, 8, 27.
Said, Edward. (2001). “Cultura, identidad e historia” en Shöeder, Gerhart y Helga Breuninger (comps.), Teoría de la cultura. Un mapa de la cuestión. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica,.
Vera Noriega, J. Á., & Valenzuela Medina, J. E. . (2012). El concepto de identidad como recurso para el estudio de transiciones. Psicologia & Sociedade, 24(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.