Ethics in educational research

Authors

  • Eddy Javier Paz Maldonado Universidad Nacional Autónoma de Honduras (UNAH), Honduras Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v6i1.219

Keywords:

research ethics, educational investigation, ethical principles

Abstract

Ethics in educational research is a fundamental factor that should be considered for the realization of
studies that include the participation of diverse subjects. Researchers must face complex scenarios and
complete it with a series of national and international guidelines that are intended to respect the rights
of people who undergo the research process specifically in the field of education. For this reason, there
are international instruments and their main elements are ethical principles that include considerations
about the person, to prevent it from being a simple object studied. However, in the inquiry activity there
are different ethical problems that are related to the participants, the incorrect use of the research, the
researcher, the plagiarism and the use of false data. In relation to the ethical act in educational research,
educators must responsibly conduct their studies without harming any human being. The results affirm
that the ethics applied to the research in education provides to the investigators theoretical,
methodological and normative foundations on the moral to achieve the development of the inquiring
process in a coherent way. The objective of this work of bibliographical review is to describe the
importance of the ethics in educational research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Eddy Javier Paz Maldonado, Universidad Nacional Autónoma de Honduras (UNAH), Honduras

    Eddy Javier Paz Maldonado. Docente Escuela de Pedagogía y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional Autónoma de Honduras. Estudiante Magister en Educación Especial y Psicopedagogía Universidad Católica del Maule Chile. 

References

Buendía, L. La ética de la investigación educativa. Revista El Psicopedagogo en la Organización y Gestión de Programas de Formación, Grupo Editorial universitario, (varios coord.) 2000.

Carvajal, H. Ética En Investigación: Desde Los Códigos De Conducta Hacia La Formación Del Sentido Ético. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación,9(2). 2016.

Correa, S. La ética en la investigación educativa, y la protección de los sujetos humanos. Editor Asociado MNG Mani, 32. 2011

Díaz, J y Segado, F. Indicaciones éticas en las revistas de educación indexadas en la WoS. El profesional de la información,25(5), 738-746. 2016.

Echemendía, B. La regulación ética de las investigaciones biomédicas y los comités de ética de la investigación. Revista Cubana de Higiene y Epidemiología,52(1), 120-142. 2014. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-30032014000100011&lng=es&tlng=pt

González, Franco y Ruiz. Consideraciones éticas en la investigación pedagógica: una aproximación necesaria. EDUME-CENTRO4(1), 1-5. 2012. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742012000100001&lng=es&tlng=es

Lolas y Quezada. Pautas éticas de investigación en sujetos humanos: nuevas perspectivas. Santiago de Chile: Programa Regional de Bioética OPS/OMS, 85-90. 2003.

López, V. ¿Qué es investigar, ¿qué es la investigación educativa, y cuáles son las etapas por las que transcurre? Dilemas Contemporáneos: Educación, Política Y Valores, 1(4), 1-19.2014.

Muñoz, M y Garay, F. La investigación como forma de desarrollo profesional docente: Retos y perspectivas. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(2), 389-399. 2015.Consultado 12 de octubre del 2017 https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000200023

Rizo, F. La investigación educativa en México en el contexto latinoamericano. La investigación educativa en el mundo, 347-citation_lastpage. 1996.

Sañudo, L. La ética en la investigación educativa. Hallazgos, 3(6). 2015.

Suárez, A. La Ética en la Investigación Educativa. Revista Scientific,2(4), 335-350. 2017.

Weil, W. Sobre los principios éticos recogidos en las pautas del Consejo de organizaciones internacionales de las ciencias médicas (CIOMS): Un análisis acerca de su aplicación a la realidad de la investigación en Chile. Revista clínica de periodoncia, Implantología y rehabilitación oral,8(3), 256-259. 2015.

Published

2018-06-20

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

Ethics in educational research. (2018). Magazine Science and Innovation Teaching, 6(1), 45-51. https://doi.org/10.26423/rcpi.v6i1.219