ICT tools: use of conceptual and mental maps to enhance learning in subjects applied to the Communication Career
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v6i2.257Keywords:
ICT Tools, Conceptual and Mental Maps, Teaching Strategies and CommunicationAbstract
This article is a preliminary approximation of an incomplete research, related to ICT tools and the use of conceptual and mind maps to enhance learning in the subject staught to students of the Major of Communication at the State University Peninsula of Santa Elena, Ecuador. The study allowed the interpretation of the feeling sand meanings, from the voices and experiences of the professors of the subject, in order to determine whether they applied didactic strategies related to these tools in their disciplinary area. Revealing the meaning of the teachers’ actions in the scope of the daily experiences, and in full intersubjectivity with the academic peers, it leads the researcherto assume an intersubjective and conversational position; thus, to reveal the verbal ties and interpret a reality connected to knowledge and pedagogical making in the interaction process. The phenomenological –hermeneutic method was applied. Five professors from the disciplinary area were selected; to gather the data, participant observation and in-depth interview were applied. Afterwards, the initial information was categorized, codified, triangulated and interpreted. Among the findings, it includes lack of training in the pedagogical process involving the ICT, little valuation of the use of ICT tools; thus, these factors limit the use of conceptual and mind maps in this area. The reflections in this aspect are offered to future researchers in order to continue investigating and venturing in this area
Downloads
References
CaberoJ. Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: Síntesis Educación;2000.
CebriánM. Tecnologías de la Información y Comunicación para la formación de Docentes. Madrid: Ediciones Pirámide;2005.
Vidal M, Vialart N, Ríos D. Mapas conceptuales: Una estrategia para el aprendizaje. Educación Médica Superior. 2007:21(3). Recuperado el 24 de 60| Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, Vol. VI No.2 (enero-junio 2019), pp. 55-60. junio de 2018 de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000300007&lng=es&tlng=es(2007)
Zamora J, Araya J. El uso del mapa mental como herramienta didáctica en los procesos de investigación. Revista e-Ciencias de la Información, vol. 3, núm. 2, julio-diciembre, 2013: 3(2), pp. 1-22.
Álvarez S, Cuéllar C, López B, Adrada C, Anguiano R, Bueno A, Comas I, Gómez S. Actitudes de los profesores ante la integración de las TIC a la práctica docentes: Estudio de un grupo de la Universidad de Valladolid. Edutec. 2011: 35.
MahmudI, Rawshon S. Microteaching to improve teaching method: An analysis on students’ perspectives. Journal of Research & Method in Education.2013: 1(4), 69-76
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68