Importancia de la orientación profesiográfica en los bachilleres que desean estudiar una carrera en la Universidad de Guayaquil a partir del año 2020, en el Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v8i2.388

Keywords:

orientación – profesión – vocación – motivación – educación, orientation - profession - vocation - motivation - education

Abstract

Students who lack information to take an right decision about their future profession, they tend to drop out of studies because they do not show interest in career, they are unmotivated, frustrated and in the long run with feelings of blame for having wasted part of their time doing something that do not satisfy them. It is a problem that affects society and the country because student desertion increases the unemployment rate and therefore the economy at the national level. For this reason, it has considered important to guide adolescents and to carry out the respective follow-up where the professional is responsible for carrying out a study on the motivations, interests, skills, attitudes and aptitudes of the adolescent. The objective of this work is to know the importance of professional orientation in high school graduates who wish to study a career at the University of Guayaquil from 2020 in Ecuador. Currently there is a wide academic offer and professional guide are route up  at disseminating information so their take a good decision, for this, different professionals from related careers were interviewed and it was achieved that from their experience they expressed what it means to study these career, the achievements that can be get and the satisfaction that comes from doing what we are really passionate about.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • William Josué Artieda Rodríguez, Universidad de Guayaquil, Ecuador

    Psicólogo 

References

Albán, A. (2019). Primicias . Obtenido de Primicias : https://www.primicias.ec/noticias/sociedad/agustin-alban-senescyt-ser-bachiller-universidades/

Buontempo, M. P. (2019). Redalyc . Obtenido de Redalyc : http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44763474006

Aragón, L. E. (2015). Evaluación Psicológica Historia, Fundamentos teóricos-conceptuales y psicometría. Bogotá: Manual Moderno, S.A de C.V.

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación Introducción a la metodología científica . Caracas Venezuela : EPISTEME, C.A.

Ballesteros, R. (2013). Evaluación Psicológica conceptos, métodos y estudios de casos . Madrid : Pirámide .

Bernal, C. (2010). Metodología de la Investigación administración, economía, hhumanidades y ciencias sociales. Colombia : Pearson .

Borja, L. E. (2015). Evaluación Psicológica historia, fundamentos teórico-conceptuales y psicometría . México : El Manual Moderno, S.A. de C.V.

Bermudez, J. (2017). Psicolgía de la personalidad: Teoría e investigación Volumen I . Madrid : Unidad Didáctica UNED.

Canales-García, A., & Araya-Muñoz, I. (2017). Recursos didácticos para el aprendizaje de la educación comercial: Sistematización de una experiencia en educación superior. Educare, 151-173.

Carrero, M., & Carmona, O. (Abril de 2015). Redalyc. Obtenido de Redalyc: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35641005011

Casullo, M. M. (02 de 2003). Academia. Obtenido de Academia: https://www.academia.edu/100568856

Catino, F. (04 de Junio de 2016). Redalyc . Obtenido de Redalyc : http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=560863081003

Comercio, E. (2020). El desempleo juvenil en latinoamérica alcanza su taza más alta en 20 años. Obtenido de El Comercio : https://www.elcomercio.com/actualidad/tasa-desempleo-juvenil-latinoamerica-2019.html

Condori, P. T. (15 de Junio de 2016). Scielo . Obtenido de Scielo : http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-30322016000100004

Cruz, R. Z. (2014). revisión sistemática del inventario multifásico de personalidad de Minnesota-MMPI. Redalyc, 151-163.

Del Pozo, H. E. (2012). Ley Organica de Educación Intercultural. Quito: Gobierno del Ecuador.

Duane, P., & Schultz, E. (2010). Teorías de la Personalidad. México: Cengage Learning Editores, S.A. de C.V.

Educación, M. d. (2011). Introducción al nuevo Bachillerato ecuatoriano. Quito: MinEduc.

García, J. G. (26 de 05 de 2015). Redalyc . Obtenido de Redalyc : http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349851793006

Hernández, D. (17 de 08 de 2008). Universidad del Azuay. Obtenido de Universidad del Azuay: http://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/2366

INEC. (Diciembre de 2019). Instituto Nacional de estadisticas y censos . Obtenido de Instituto Nacional de estadisticas y censos : https://www.ecuadorencifras.gob.ec/empleo-diciembre-2019/

Llaneza, F. M. (2007). Instrumentos de Evaluación Psicológica . La Habana: Edimed.

Lobato, N. G. (2015 ). Con qué motivaciones y expectativas se acercan los futuros maestros a la profesión educativa? . www.redalyc.org, 331 - 341.

López, M. L. (13 de Marzo de 2019 ). Universidad Autónoma del Estado de México UAEM. Obtenido de Universidad Autónoma del Estado de México UAEM: http://ri.uaemex.mx/handle/20.500.11799/99885

Maldonado, A. G. (28 de 02 de 2019). Secretaría de Educación Superior, Ciencias, tecnología E Innovación. Obtenido de Secretaría de Educación Superior, Ciencias, tecnología E Innovación: https://www.educacionsuperior.gob.ec/

Mamani, O. A. (13 de 08 de 2019). Repositorio Institucional Univerdidad Mayor de San Andrés . Obtenido de Repositorio Institucional Univerdidad Mayor de San Andrés : https://repositorio.umsa.bo/xmlui/handle/123456789/23582

Mancebo-Rivero, O. D., Moreno-Toiran, G., & de Miguel-Guzmán, V. (Enero de 2018). Revista Cubana de química . Obtenido de Revista Cubana de química : http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=443557751002

Morales, M. F. (Diciembre de 2016). Repositorio PUCESA. Obtenido de Repositorio PUCESA: https://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/1820

Nivelación, D. d. (2020). Admisión Universidad de Guayaquil . Obtenido de Admisión Universidad de Guayaquil : http://www.admision.ug.edu.ec/oferta-ug/

Papalia, D. E. (2012). Desarrollo humano . México : Mcgraw-Hill/Interamericana Editores, S.A. De C.V. .

Paz, D., Castellanos, D., Batidas, M., & Sobrino, S. (2015). Manual de orientación vocacional y profesional para los departamentos de concejería estudiantil. Quito: Ministerio de Educación.

Pérez, L. P. (2015). Revisión de algunos estudios sobre la deserción estudiantil universitaria en Colombia y Latinoamérica. Theoria, 9-20.

Roberto Sampieri, C. F. (2010). Metodología de la investigación. México: McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.

Rodríguez, R. P. (08 de 06 de 2020). UIBrepositori. Obtenido de UIBrepositori: http://hdl.handle.net/11201/152762

Sandoval, F. (2019 ). Cobertura del desastre. Confianza institucional, opinión pública y resiliencia. Revista mexicana de opinión pública, 43-58.

Schultz, D. S. (2010). Teorías de la personalidad . Santa fe : Cengage Learning Edi to res, S.A. de C.V.

Sevilla, M. P. (2017). Panorama de la educación técnica profesional en América Latína y el caribe. Santiago: Naciones Unidas y Ministerio de asuntos exteriores de Noruega.

Valderrama, B. (2018). La rueda de motivos: hacia una tabla periódica de la motivación humana. www.redalyc.org, 60 - 70 . Obtenido de Redalyc: https://www.redalyc.org/jatsRepo/778/77854690007/77854690007.pdf

Villarruel, M. (septiembre de 2018). Revista de ciencias sociales. Obtenido de Revista de ciencias sociales: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15358736010

Yuni, C. u. (2014). Psicolgía del desarrollo Enfoques y perspectivas del curso vital . Argentina : Brujas.

Published

2020-12-15

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68