Methodology for prioritizing positions in competitions of merits and opposition in higher education institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i1.549

Keywords:

merit and opposition contests, analysis of data, academic management, strategic planning

Abstract

The objective of this research was to establish prioritization criteria based on the institution's needs for the organization of merit and opposition contests in higher education institutions to implement policies to optimize the use of available resources, safeguarding quality. The bibliographic review and the collection of quantitative data from primary sources used to construct the methodology. The methodologies are instruments that allow establishing a process with a logical order and technical criteria. For its implementation, the current moment makes it necessary to use policies, instruments, and other tools that optimize resource use. As a result, a proposal was obtained for percentages of places to distribute according to the unit of analysis selected in the number of calls for merit contests that were planned, which reflects one of the ways to address the institution's current needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jorge Estuardo Goyes Noboa, Universidad Estatal de Bolívar, Guaranda - Ecuador, CP 020150

    Ingeniero Comercial, de la Universidad Estatal de Bolívar

  • Clarita Vanessa Gavilánez Cárdenas, Universidad Estatal de Bolívar, Guaranda - Ecuador, CP 020150

    Psicóloga Industrial, de la Universidad Central del Ecuador

  • Mariangela Andreina Pinto Ocanto, Universidad Estatal de Bolívar, Guaranda - Ecuador, CP 020150

    Licenciada en Ciencias Matemáticas, de la Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado - Venezuela

References

Aznar Bellver, J., y Guijarro Martínez, F. (2012). Nuevos Métodos de Valoración. Modelos Multicriterio. Valencia: Editorial Universitat Politècnica de València. Obtenido de https://riunet.upv.es/handle/10251/19181

Chávez, H., González, M., y Hernández, P. (2015). Metodología para identificar áreas prioritarias para conservación de ecosistemas naturales. Revista mexicana de ciencias forestales, 6(27). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-11322015000100002

Deas, J., y Bravo, L. (2020). El financiamiento a la educacion superior en el contexto de las políticas públicas en Ecuador. Cofin Habana. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612020000100008&lng=es&tlng=es

Delgadillo, C., Díaz, V., Maya, G., Castro, R., y Quintero, H. (2018). Metodología para la priorización de tecnologías emergentes de recobro mejorado químico. El Reventón Energético, 16(2), 41-53. DOI: http://dx.doi.org/10.18273/revfue.v16n2-2018003

Fresán, M., Buendía, A., y Comás, O. (2009). El recambio generacional y la organización universitaria. Reencuentro, 8-11. https://www.redalyc.org/pdf/340/34012024002.pdf

López, H., Alba, O., y Rodríguez, C. (2021). Propuesta de una metodología para la evaluación formativa desde la enseñanza-aprendizaje de la Geografía en el preuniversitario. Dilemas Contemporáneos(18). DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2843

Opricovic, S., & Tzeng, G.-H. (2004). Compromise solution by MCDM methods: A comparative analysis of VIKOR and TOPSIS. European Journal of Operational Research, 156(2), 445-455. DOI: https://doi.org/10.1016/S0377-2217(03)00020-1

Rodríguez Cruz, Y. (2015). Gestión de la Información y del Conocimiento para la toma de decisiones organizacionales. Bibliotecas anales de investigación, 11 (4), 150-163. Obtenido de http://revistas.bnjm.cu/index.php/BAI/article/view/203/212

Rstudio. (2022). RStudio Documentation#. https://docs.rstudio.com/

Sánchez-Cordero, V., Illoldi, P., Linaje, M., Fuller, T., y Sarkar, S. (2008). Por qué hay un costo en posponer la conservación de la Diversidad Biológica en México. Biodiversidad, 7-12.

SENESCYT. (2021). CES. Informe sobre la aplicación de la metodología de distribución de recursos destinados anualmente por parte de las Estado a favor de las Universidades y Escuelas Politécnicas y las que reciben rentas y asignaciones del Estado, 2022: http://gaceta.ces.gob.ec/inicio.html?id_documento=247959

Seppälä, J., Basson, L., & Norris, G. (2008). Decision Analysis Frameworks for Life-Cycle Impact Assessment. Journal of Industrial Ecology, 5(4), 45-68. DOI: https://doi.org/10.1162/10881980160084033

Stair, R., y Michael, H. (2016). Métodos cuantitativos para los negocios (12 ed.). Pearson Educación. Obtenido de https://books.google.com.co/books/about/M%C3%A9todos_cuantitativos_para_los_negocios.html?id=5fCEAQAACAAJ&redir_esc=y

UNESCO. (2014). Campos de Educación y Capacitación 2013 de la CINE (ISCED-F 2013). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15220/978-92-9189-157-3-sp

Published

2022-06-30

How to Cite

Methodology for prioritizing positions in competitions of merits and opposition in higher education institutions. (2022). Magazine Science and Innovation Teaching, 10(1), 39-46. https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i1.549