Challenges in Higher Education: the case of Business Administration Degree, State University of Bolívar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i1.546

Keywords:

demand study;, relevance study;, prospective study;, challenges and challenges of education;

Abstract

This work aimed to identify the current challenges that the Business Administration career at the State University of Bolívar must consider for its development and performance. The study of relevance from the conception of UNESCO allows higher education entities to link with the main actors of society to create knowledge that reduces the social problems afflicting the planet. A mixed approach supports the methodology used. In the first instance, a qualitative analysis of the document on the study of career relevance allows knowing the challenges that the career faces today. Then, a quantitative analysis that includes the prospective study allows for identifying the key factors or variables, both internal and external, for its performance and an analysis of the demand for the career that considers the experience and suggestions of its graduates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rafael Alejandro Sánchez Macías, Universidad Estatal de Bolívar, Guaranda - Ecuador, CP 020150

    Ingeniero de Empresas, de la Universidad Técnica de Ambato

  • Ivan Marcelo Yacchirema Taraguay, Universidad Estatal de Bolívar, Guaranda - Ecuador, CP 020150

    Ingeniero en Marketing, de la Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

  • Victor Alejandro Bosquez Bárcenes, Universidad Estatal de Bolívar, Guaranda - Ecuador, CP 020150

    Licenciado en Informática Educativa, de la Universidad Estatal de Bolívar

References

Armijos, Lorenzo y Gómez José (2017). La prospectiva estratégica como herramienta de planificación en instituciones de educación superior de Latinoamérica. Qualitas, 14, 102-124. ISSN: 1390-6569. Disponible en: https://www.unibe.edu.ec/wp-content/uploads/2018/01/06_20170301_ARMIJOS_Prospectiva-estrat%C3%A9gica-en-IES_vers-final.pdf

Asamblea Constituyente (2008). Constitución de la República del Ecuador. Quito: Asamblea Nacional

Calapiña, E., Chuquilla, J., y Toapanta, J. (2019). La planificación estratégica y la prospectiva, semejanzas y diferencias: una revisión de la literatura de los últimos 20 años. Revista electrónica Tambara, ISSN 2588-0977 742-759. Disponible en: http://tambara.org/wp-content/uploads/2019/09/6.LA-PLANIFICACI%C3%93N-ESTRAT%C3%89GICA-Y-LA-PROSPECTIVA_toapanta_FINAL-FINAL.pdf

Correa, J., y Restrepo, N. (2018). Atención a la diversidad: retos y desafíos en la Educación Superior. En J. C. Tovar-Gálvez, Trends and challenges in higher education in Latin America, 179-190. Eindhoven: Adaya Press. https://www.researchgate.net/publication/329335800_Atencion_a_la_diversidad_retos_y_desafios_en_la_Educacion_Superior/citation/download

Cuevas, A. (2016). La educación superior ante los desafíos sociales. Alteridad Revista de Educación, 101-109. DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v11n1.2016.08

Garza, J., y Cortez, D. (2011). El uso del método MICMAC y MACTOR análisis prospectivo en un área operativa para la búsqueda de la excelencia operativa a través del Lean Manufacturing. Innovaciones de negocios, 335-356. DOI: https://doi.org/10.29105/rinn8.16-6

Giler, C., Taylor, J., y Nápoles, G. (2017). La formación profesional del administrador de empresa en Ecuador: realidad y necesidad de formación. Santiago, 682-695. ISSN 2227-6513. Disponible en: https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/2918

Guevara Alban, G. P., Verdesoto Arguello, A. E., y Castro Molina, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento RECIMUNDO, 4(3), 163-173. DOI: https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173

Jiménez, Y., y Suárez, M. (2014). Investigación de campo como estrategia metodológica para la resolución de problemas. Maracaibo: I Jornadas Internas de Postgrado Dr. Adolfo Calimán González - Universidad Dr. José Gregorio Hernández. ISBN: 978-980-7437-06-6/ Depósito Legal: lfx24020143701972. Disponible en: http://ujgh.edu.ve/wp-content/uploads/2021/03/IJIP-27.pdf

Concepción, Martha y Mendoza Francisco (2016). Desafíos del sistema de educación superior en Ecuador para la era de la complejidad. FORO EDUCACIONAL (26), 89-114. ISSN-e 0718-0772. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6429507 http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/600

Prefectura de Bolívar. (2012). Plan de Desarrollo y Ordenamiento Territorial de la Provincia Bolívar. Guaranda:

Prefectura de Bolívar. Disponible en: http://app.sni.gob.ec/sni-link/sni/PORTAL_SNI/data_sigad_plus/sigadplusdocumentofinal/0260000170001_PDOT%20BOLIVAR%202015_02-09-2015_12-08-14.pdf

Reyes, L., y Carmona, F. (2020). La investigación documental para la comprensión ontológica del objeto de estudio. Barranquilla: Universidad Simón Bolívar. https://hdl.handle.net/20.500.12442/6630

Sánchez, O., y Valenzuela, G. (2018). Aportaciones para los estudios de pertinencia en la educación superior. Un camino hacia la calidad. Memorias sobre Debates en Evaluación y Currículum/Congreso Internacional de Educación Currículum, 1-13, ISSN: 2448 - 6574

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2017). Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021. Quito: Consejo Nacional de Planificación. Disponible en: https://www.gob.ec/sites/default/files/regulations/2018-10/Plan%20Nacional%20de%20Desarrollo%20Toda%20Una%20Vida%202017%20-%202021.pdf

UNESCO. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Nueva York: Unesco. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

Published

2022-06-30

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

Challenges in Higher Education: the case of Business Administration Degree, State University of Bolívar. (2022). Magazine Science and Innovation Teaching, 10(1), 65-72. https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i1.546