Comparative study of education career designs. Utility for curricular evaluation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i1.521

Keywords:

diagnosis of the academic curriculum, academic curriculum, relevance of education, Psychopedagogy, Initial Education

Abstract

The article starts from the theoretical assumption, about its usefulness for curricular evaluation in education careers, in the comparative study of career designs. In this case, the study focused on the Psychopedagogy and Initial Education careers of different national and international universities. The purpose of this strategy is structured in curricular documents on criteria such as the semester. The specific pedagogical training of the career begins, a semester in which the professional practice begins, the organization of the contents, and how the formative research, among others. The documentary review technique removes methods of the theoretical level, analysis, synthesis, comparison, and generalization, which allowed the comparative study to carry out and conclusions to reach. The approach was qualitative and documentary. See used the virtual revision of the curricula and study plans published by the universities. The results revealed the necessity of a comparative study with other curricula as a preamble to the curricular evaluation needs to continue with the inquiry processes to ensure the quality of these processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mónica Fabiola Villao Reyes, Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil, Ecuador, CP 090514

    Magister en educación superior, Universidad de Guayaquil

  • Kennya Verónica Guzmán Huayamave, Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil, Ecuador, CP 090514

    Magister en ciencias de la educación mención: Investigación Educativa, Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil

  • Margarita León García, Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil, Ecuador, CP 090514

    Ph.D. en ciencias de la educación, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona

References

Addine, F.; González, M.; Batista, L.; Pla, R.; Laffita, R.; Quintero, G.; García, J.; Silveiro, M.; Castillo, M. Fuxá, M. y Jiménez, S. (2000). Diseño curricular. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

CEAACES. (2017). Modelo genérico de evaluación del entorno de aprendizaje de carreras en Ecuador. Recuperado de: http://www.utmachala.edu.ec/archivos/filesportal/2019/EVALUACION/Modelo_Generico_Evaluacion_entorno_aprendizaje_dic_2017.pdf

CES. (2015). Currículo genérico de las carreras de Educación. Quito, Ecuador: CES

Díaz Rojas P. (2013). Evaluación curricular. Educación Médica Superior, 27 (2) Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/160

Facultad de Educación. (2017). Diseño curricular de la carrera profesional de Educación Inicial. Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión, Huacho, Perú. Recuperado de: https://www.unjfsc.edu.pe/facultades/educacion/img/e_inicial/53f661eacdaedb8880f57c71a39e6f0ebee4c6bd.pdf

Guffante Naranjo, T.; Vanga Arvelo, M. y Fernández Sotelo, A. (2016). Metodología para el rediseño curricular de carreras en la Educación Superior: Caso UNACH. Revista San Gregorio, 14 (1) Edición Especial, 60 – 73. Recuperado de: https://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/view/239

Jáuregui, T. (2015). Metodología para la evaluación curricular. Universidad de Santander, cartilla No. 12. Recuperado de https://dicea.chapingo.mx/wp-content/uploads/2020/02/DOC.2-ERPP.pdf

Martín-Crespo, MC y Salamanca, AB. (marzo - abril 2007). El muestreo en la investigación cualitativa. Nure investigación. Revista No. 27. Recuperado de: https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/340

Pérez Gómez, A. (2014). Aprender en la Universidad. Contenidos y métodos en el modelo marco de formación. Recuperado de: http://www.ces.gob.ec/doc/9no-Taller/presentacion%20los%20contenidos%20y%20los%20mtodos.pdf

Piovani, J y Krawczykii, N. (jul./sept. 2017). Los Estudios Comparativos: algunas notas históricas, epistemológicas y metodológicas. Educação & Realidade, 42 (3) p. 821-840. Recuperado de: DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623667609

PUCP Pontificia Universidad Católica del Perú. (2019). Plan de Estudios carrera de Educación Inicial. Recuperado de: https://www.pucp.edu.pe/carrera/educacion-inicial/

Ramírez González, A. (2011). El rigor metodológico en la evaluación curricular. Revista Electrónica Educare, 15 (2). pp. 33-39. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/1941/194121566004.pdf

Ruiz Larraguivel, E. (2016). Propuesta de un modelo de evaluación curricular para el nivel superior. Una orientación cualitativa. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación de la Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de: http://132.248.192.241/~editorial/wp-content/uploads/2016/06/propuesta-de-un-modelo-de-evaluacion-curricular-para-el-nivel-superior-una-orientacion-cualitativa.pdf

Salas Perea, R. (abril-junio 2016). ¿El rediseño curricular sin evaluación curricular es científico?. Educación Médica Superior, 30 (2). Ciudad de la Habana. Recuperado de: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/758

Tamayo Valencia, A. (2010). Epistemología, Currículo Evaluación (Una relación por reconstruir). Praxis & Saber, 1 (1). 103-116. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/4772/477248393006.pdf

Toro, S. (2017). Conceptualización de currículo: su evolución histórica y su relación con las teorías y enfoques curriculares en la dinámica educativa. Revista Publicando, 4 No 11. (1). 459-483. Recuperado de: https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/viewFile/576/pdf_397

UCACUE Universidad Católica de Cuenca. (2016). Malla curricular de la carrera de Educación Inicial. Cuenca. Recuperado de https://documentacion.ucacue.edu.ec/files/original/41953034a84c6c5f8fb0c1f793be856e.pdf

UCE Universidad Central del Ecuador. (s/f) Malla curricular carrera de Psicopedagogía. Recuperado de: https://www.uce.edu.ec/web/fil

UNEMI Universidad Estatal de Milagro. (2017). Malla curricular de la Carrera de Educación Inicial. Milagro. Recuperado de: http://www.unemi.edu.ec/index.php/pregrado/educacion-inicial/#1518132949107-146b2a72-7789

UNIBE Universidad de Iberoamérica (2020). Licenciatura en Psicopedagogía: Malla curricular. Paraguay. Recuperado de: https://carreras.unibe.edu.py/malla-curricular-psicopedagogia.html

UNSAM Universidad Nacional de General San Martín. (2007). Humanidades: Literatura en Educación Inicial. Argentina. Recuperado de: http://www.unsam.edu.ar/escuelas/humanidades/122/humanidades/educacion-inicial

UPS Universidad Politécnica Salesiana. (s/f). Malla curricular de la carrera de Educación Inicial. Recuperado de: https://www.ups.edu.ec/documents/10184/6088018/1034_843_malla_Educacion_Inicial.pdf/74f845df-ab5b-477b-84f0-87c15f983e4f

UTPL Universidad Particular de Loja. (s/f). Malla curricular de la carrera de Psicopedagogía. Recuperado de: https://www.utpl.edu.ec/carreras/sites/default/files/carrera%20psicopedagogia%20presencial%20utpl%20copia.pdf

Published

2022-06-30

How to Cite

Comparative study of education career designs. Utility for curricular evaluation. (2022). Magazine Science and Innovation Teaching, 10(1), 21-26. https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i1.521