Cyberbullying in high school students in the central highlands of Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i1.439

Keywords:

behaviors in high school students, violation of privacy, digital coexistence, cyber bullying

Abstract

The study's objective was to evaluate the frequency of cyberbullying and behaviors of harassment, denigration, identity theft, violation of privacy, and exclusion in high school students in the central highlands of Peru, according to sex. The research is framed in the quantitative approach, with a descriptive scope, and with a non-experimental cross-sectional design. A total of 886 secondary school students from public educational institutions participated in the study. Information is collected through an instrument called cyberbullying questionnaire prepared ad hoc, which has validity and reliability. The study results show that 16.3% of students have been victims of cyberbullying; Cyberbullying behaviors, the following frequency is evident: exclusion 30.4%, harassment 19.1%, identity theft 16.1%, denigration 6.5%, and violation of privacy 3.0%. It concluded that there is a moderate frequency of cyberbullying, so it is necessary to implement strategies to control and reduce this type of risk with the intervention of teachers and parents, in addition to promoting adequate digital coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jhon Richard Orosco Fabian, Universidad Nacional del Centro del Perú, Huancayo - Perú, CP 12006

    Doctor en Ciencias de la Educación, por la Universidad Nacional del Centro del Perú

  • Rocío Pomasunco Huaytalla, Universidad Nacional del Centro del Perú, Huancayo - Perú, CP 12006

    Magister en educación con mención Tecnología Educativa, por la Universidad Nacional del Centro del Perú

  • Aracely Milagros Rosales Puchoc, Universidad Nacional del Centro del Perú, Huancayo - Perú, CP 12006

    Maestra en Gestión Educativa y Didáctica, por la Universidad Nacional del Centro del Perú

  • Noemi Rosario Alania Atoc, Universidad Nacional del Centro del Perú, Huancayo - Perú, CP 12006

    Bachiller en Administración, por la Universidad Nacional del Centro del Perú

References

Barlett, C. P., Gentile, D. A., y Chew, C. (2016). Predicting cyberbullying from anonymity [Predecir el ciberacoso desde el anonimato]. Psychology of Popular Media Culture, 5(2), 171-180. DOI: https://doi.org/10.1037/ppm0000055

Borges, S. M., Bottino, C. M. C., Gomez, C., Lobo, A. V., y Silva, W. (2015). Cyberbullying and adolescent mental health: systematic review [Ciberacoso y salud mental adolescente: revisión sistemática]. Cadernos de Saúde Pública, 31(3), 463-475. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/0102-311x00036114

Buelga, S., y Pons, J. (2012). Agresiones entre Adolescentes a través del Teléfono Móvil y de Internet. Psychosocial Intervention, 21(1), 91-101. DOI: http://dx.doi.org/10.5093/in2012v21n1a2

Correas, J. F. (2012). Cuando estás conectado: usa internet con autonomía y responsabilidad. Educ.ar S.E. https://backend.educ.ar/refactor_resource/get-attachment/23023

Chun, J., Lee, J., Kim, J., y Lee, S. (2020). An international systematic review of cyberbullying measurements [Una revisión sistemática internacional de las mediciones del ciberacoso]. Computers in Human Behavior, 113. Artículo 106485. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106485

De Barros, P., Rodríguez-García, A.-M. y Sola, J.-M. (2018). Incidencia del ciberbullying en adolescentes de 11 a 17 años en Portugal. Edutec. Revista Electrónica de Tecnologías Educativa, (64), 82-98. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2018.64.1029

Garaigordobil, M. (2015). Ciberbullying en adolescentes y jóvenes del País Vasco: Cambios con la edad. Anales de psicología, 31(3), 1069-1076. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.3.179151

García-Maldonado, G., Joffre-Velázquez, V. M., Martínez-Salazar, G. J., y Llanes-Castillo, A. (2011). Ciberbullying: forma virtual de intimidación escolar. Revista Colombiana de Psiquiatría, 40(1), 115-13 DOI: https://doi.org/10.1016/S0034-7450(14)60108-6

Giménez-Gualdo, A. M., Maquillón-Sánchez, J. J. y Arnaiz, P. (2014). Acceso a las tecnologías, rendimiento académico y cyberbullying en escolares de secundaria. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 5(2), 119-133. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=245131498002

Giménez, A. M. (2015). Cyberbullying: análisis de su incidencia entre estudiantes y percepciones del profesorado [Tesis doctoral, Universidad de Murcia]. Repositorio. http://hdl.handle.net/10803/312158

Giménez, A. M., Luengo, J. A. y Bartrina, M. J. (2017). ¿Qué hacen los menores en Internet? Usos de las TIC, estrategias de supervisión parental y exposición a riesgos. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(43), 533-552. DOI: http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.43.16123

Idme, M., y Vargas, A. H. (2019). Adicción a las redes sociales y su relación con el ciberbullying en adolescentes del Distrito de San Juan de Lurigancho. Lima, 2019 [Tesis de titulación, Universidad César Vallejo]. Repositorio. http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/41681

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2018). Tecnologías de la información y comunicación. Portal del Estado Peruano. http://m.inei.gob.pe/estadisticas/indice-tematico/tecnologias-de-la-informacion-y-telecomunicaciones/

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2020). El 40,1% de los hogares del país tuvo acceso a internet en el primer trimestre del 2020. Portal del Estado Peruano. http://m.inei.gob.pe/prensa/noticias/el-401-de-los-hogares-del-pais-tuvo-acceso-a-internet-en-el-primer-trimestre-del-2020-12272/

Jordan, A. M. (2019). Ciberbullying y bienestar psicológico en estudiantes de secundaria de dos instituciones educativas públicas-Los Olivos. Lima, 2019 [Tesis de titulación, Universidad César Vallejo]. Repositorio. http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/37076

Kowalski, R., Limber, S., y Agatston, P. (2008/2010). Cyber Bullying. El acoso escolar en la era digital. Desclée De Brouwer, S.A.

Lee, C., y Shin, N. (2017). Prevalence of cyberbullying and predictors of cyberbullying perpetration among Korean adolescents [Prevalencia del ciberacoso y predictores de la perpetración del ciberacoso entre los adolescentes coreanos]. Computers in Human Behavior, 68, 352-358. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.047

López, J. K. (2018). Relación entre Ciberbullying y Bienestar Psicológico en adolescentes de instituciones públicas del distrito de Carmen de la Legua Reynoso, 2018 [Tesis de titulación, Universidad César Vallejo]. Repositorio. http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/30001

Lozano-Blasco, R., Cortés-Pascual, A., y Latorre-Martínez, M. P. (2020). Being a cybervictim and a cyberbully – The duality of cyberbullying: A meta-analysis [Ser cibervíctima y ciberacosador: la dualidad del ciberacoso: un metanálisis]. Computers in Human Behavior, 111. 1-10. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106444

Luengo, J. (2014). Ciberbullying. Prevenir y actuar. Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid. https://www.copmadrid.org/webcopm/recursos/CiberbullyingB.pdf

Martínez-Vilchis, R., Morales, T., y Pozas, J. (2018). Efectos de un programa de competencias emocionales en la prevención de cyberbullying en bachillerato. Pensamiento Psicológico, 16(1), 33-44. http://www.scielo.org.co/pdf/pepsi/v16n1/v16n1a03.pdf

Mendoza, E. (2012). Acoso cibernético o cyberbullying: Acoso con la tecnología electrónica. Pediatría de México, 14(3), 133-146. https://www.medigraphic.com/pdfs/conapeme/pm-2012/pm123g.pdf

Monroy, F. A., y Hurtado, J. F. (2018). Nuevas Formas de Acoso Escolar, Ciberbullying. Nivel de Riesgo en la Etapa Pre-Adolescente. En F. Javier (Coord.), Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación: Actas del II Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (pp. 541-545). Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME). http://hdl.handle.net/10486/683107

Morales, T., Serrano, M. C., Miranda, D. A., y Santos, A. (2014). Ciberbullying, acoso cibernético y delitos invisibles. Experiencias psicopedagógicas. Universidad Autónoma del Estado de México.

Moreta, C. R., Poveda, S., y Ramos, I. (2018). Indicadores de violencia relacionados con el Ciberbullying en adolescentes del Ecuador. Pensando psicología, 14(24), 1-12. DOI: https://doi.org/10.16925/pe.v14i24.1895

Oliva, H. A., Prieto M. T., y Carillo, J. C. (2017). No te enredes en las redes. Análisis y narrativas del ciberacoso en educación superior. Instituto de Ciencia, Tecnología e Innovación (ICTI).

Orosco, J. R., y Pomasunco, R. (2020). Adolescentes frente a los riesgos en el uso de las TIC. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22, e17, 1-13. DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e17.2298

Orosco, W. (2018). Riesgos del uso de las redes sociales en estudiantes del nivel secundario de la Institución Educativa Nº 157 “Cap. FAP. José Abelardo Quiñones”, San Juan de Lurigancho-2017 [Tesis de titulación, Universidad César Vallejo]. Repositorio. http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/25377

Ortega-Barón, J., Buelga, S., Cava, M.-J., y Torralba, E. (2017). Violencia escolar y actitud hacia la autoridad de estudiantes agresores de cyberbullying. Revista de Psicodidáctica, 22(1), 23-28. DOI: https://doi.org/10.1016/S1136-1034(17)30040-0

Ortega, J., y González, D. (2016). El ciberacoso y su relación con el rendimiento académico. Innovación Educativa, 16(71), 17-37. http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v16n71/1665-2673-ie-16-71-00017.pdf

Romera, E. M., Herrera-López, M., Casas, J. A., Ortega-Ruiz, R., y Gómez-Ortiz, O. (2017). Multidimensional Social Competence, Motivation, and Cyberbullying: A Cultural Approach With Colombian and Spanish Adolescents [Competencia social multidimensional, motivación y ciberacoso: una aproximación cultural con adolescentes colombianos y españoles]. Journal of Cross-Cultural Psychology, 48(8), 1183-1187. DOI: https://doi.org/10.1177/0022022116687854

Twardowska-Staszek, E., Zych, I., y Ortega-Ruiz, R. (2018). Bullying and cyberbullying in polish elementary and middle schools: Validation of questionnaires and nature of the phenomena [Acoso y ciberacoso en escuelas primarias y secundarias polacas: Validación de cuestionarios y naturaleza de los fenómenos]. Children and Youth Services Review, 95, 217-225. DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.10.045

Waasdorp, T. E., y Bradshaw, C. P. (2015). The Overlap Between Cyberbullying and Traditional Bullying [La superposición entre el acoso cibernético y el acoso tradicional]. Journal of Adolescent Health, 56(5), 483-488. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jadohealth.2014.12.002

Zych, I., Beltrán-Catalán, M., Ortega-Ruiz, R., y Llorent, V. J. (2017). Competencias sociales y emocionales de adolescentes involucrados en diferentes roles de bullying y cyberbullying. Revista de Psicodidáctica, 23(2), 86-93. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psicod.2017.12.001

Zysman, M. (2017). Ciberbullying. Cuando el maltrato viaja en las redes. Paidós.

Published

2022-06-30

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

Cyberbullying in high school students in the central highlands of Peru. (2022). Magazine Science and Innovation Teaching, 10(1), 11-20. https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i1.439