Factors that influence the academic performance in the students of the career in military sciences
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i2.599Keywords:
academic performance, military education, higher technological educational institutions, educational model, integrated militaryAbstract
Academic performance is the set of indicators that the student presents in the training institute, since the product that is intended to be delivered to the Army is a disciplined professional who is academically, military, physically and mentally prepared. The objective of this research was to establish the demographic, socioeconomic and academic factors that predict academic excellence in Military Science Technology students. Therefore, this research presents a quantitative approach, with a non-experimental, cross-sectional design and a correlational scope. Consequently, the results show a moderate significant direct correlation, demonstrating the importance of age maturity, well-established family support, as well as a history of academic excellence in secondary school, as a determinant motivation for academic excellence.
Downloads
References
Borja Naranjo, Germania; Martínez Benítez, Jenny; Barrero Freire, Segundo y Haro Jácome, Oswaldo. (2021). Factores asociados al rendimiento académico : Un Estudio de caso. Revista Educare, 25(3), 54–77. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i3.1509
Campoverde Torres, Dayana y Vega Granda, Andrea. (2022). Impacto socioeconómico en estudiantes universitarios de la provincia de el Oro ante el covid-19. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo, 7(1), 143–150. https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/348
Cortez Bailón, Freddy; Tutiven Campos, Johanna y Villavicencio Morejón, Nathaly. (2017). Determinantes del Rendimiento Académico Universitario. Revista Publicando, 4(10), 284–296. ISSN 1390-9304284. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/427
Domingo Depaula, Pablo. (2012). Predictores globales de la performance de estudiantes militares. Ciencias Psicológicas, 6(2), 135–148. https://doi.org/10.22235/cp.v6i1.72
Fernández Lorenzo, Angie; Apuntes Garcia, Viviana y Cisneros Benavides, Diego. (2022). Bienestar financiero y rendimiento académico de estudiantes universitarios. Ecimed Información Para Directivos de La Salud, 37, 1–16. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-35212022000100003&lng=es&tlng=es.
Fernández Mellizo, María y Constante Amores, Alexander. (2020). Determinantes del rendimiento académico de los estudiantes de nuevo acceso a la Universidad Complutense de Madrid. Revista de Educacion. 387. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2020-387-433
Gallegos Mardones, Juan y Campos Requena, Nélyda. (2019). Determinantes del rendimiento académico estudiantil: Caso Universidad Católica de la Santísima Concepción. Revista de Ciencias Sociales, 25(2), 163–177. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/27344
García Gil, María Ángeles y Fajardo Bullón, Fernando. (2021). Análisis de la relación que existe entre las variables socioeconómicas familiares y el rendimiento académico de alumnos de educación secundaria obligatoria y bachillerato. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 2(1), 337–348. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2021.n1.v2.2116
García de Fanelli, Ana. (2014). Rendimiento académico y abandono universitario: Modelos, resultados y alcances de la producción académica en la Argentina. RAES Revista Argentina de Educación Superior, 6(8), 9–38. http://www.revistaraes.net/numeros.php?revista=revista8.inc
Gómez Esquivel, Dulce; Delgado Sánchez, Ulises; Martínez Flores, Fernanda; Ortiz Rodríguez, María y Avilés Reyes, Ruben. (2021). Resiliencia, género y rendimiento académico en jóvenes universitarios del Estado de Morelos. Revista ConCiencia EPG, 6(1), 36–51. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80164345004
Gozalo Delgado, Margarita; León del Barco, Benito y Romero Moncayo, Miriam. (2022). Buenas prácticas del estudiante universitario que predicen su rendimiento académico. Educación XX1, 25(1), 171–195. https://doi.org/10.5944/eduxx1.30565
Guzmán Brito, Martha. (2012). Modelos predictivos y explicativos del rendimiento académico universitario: caso de una institución privada en México. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España. http://hdl.handle.net/11285/573156
Li, Ian y Carroll, David. (2017). Factors Influencing University Student Satisfaction , Dropout and Academic Performance. National Centre for Students Equity Higher Education (NCSEHE)., 8, 1–56. https://www.ncsehe.edu.au/publications/factors-influencing-university-student-satisfaction-dropout-and-academic-performance-an-australian-higher-education-equity-perspective/
Medina, Julio; Pinzón, Kathia y Salazar Méndez, Yasmín. (2021). Determinantes del Rendimiento Académico de los Estudiantes de una Universidad Pública Ecuatoriana. Revista Politécnica, 47(2), 53–62. https://doi.org/10.33333/rp.vol47n2.05
Moreno, Amable. (2022). Caracterización del rendimiento académico de estudiantes en Ciencias de la Salud de la Universidad de Mendoza a partir de variables personales y estrategias de aprendizaje. Revista de Educación, 25(1), 471–491. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/5871
Muñoz Gualán, German. y Zambrano Rosales, Efrain. (2020). Pruebas de ingreso como predictores del rendimiento académico en los aspirantes a soldados del Ejército. Revista de Estudios En Seguridad Internacional, 6(2), 117–136. https://doi.org/10.18847/1.12.7
Muñoz, Germán. (2020). El Sistema Educativo Militar del Ecuador: un modelo innovador. Revista Cognosis. 5(3), 45-56. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/2448
Orenes Lucas, María y Sánchez Martín, Micaela. (2021). Determinantes para la elección de los grados de Educación en la Universidad de Murcia. ReiDoCrea: Revista Electrónica de Investigación Docencia Creativa, 10(9), 1–19. https://doi.org/10.30827/Digibug.66301
Saavedra Saldaña, Luis y Briones Mendoza, Mario. (2021). Estrategias para disminuir las causas que afectan el rendimiento académico en la tropa del servicio militar voluntario, en Suyo – Perú. South Florida Journal of Development, 2(5), 8406–8421. https://doi.org/10.46932/sfjdv2n5-148
Solano Castro, Alejandro y Liporace Fernandez, Mercedes. (2005). Predictores Para la Selección de Cadetes en Instituciones Militares. Psykhe: Revista de la Escuela de Psicología, 14(1), 17–30. Disponible en: http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20899
Soza Mora, Sofía. (2021). Factores asociados a la calidad del rendimiento académico de estudiantes en la educación superior. Revista Ciencias de La Salud y Educación Médica, 3(3), 36–43. ISSN: 2523 0042. https://revistacienciasmedicas.unan.edu.ni/index.php/rcsem/article/view/79
Torres Rentería, Sergio y Escobar Jiménez, Christian. (2022). Determinantes de la deserción y permanencia en la carrera de medicina: Evidencia del Sistema de Educación Superior ecuatoriano. Revista Andina de Educación, 5(1), 1–6. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.1.6
Villarruel Meythaler, Ramiro; Tapia Morales, Karen y Cárdenas García, Joselyn. (2020). Determinantes del rendimiento académico de la educación media en Ecuador. Lecturas de Economía y Política, 32(94), 17. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/REP/article/view/3255
Vinacur, Tamara. (2016). ¿Los alumnos de las escuelas privadas están mejor preparados para ingresar a la universidad?. Revista Colombiana de Educación, 70, 175-200.
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68