Mind Maps to Improve Learning in Science, Technology, and Environment area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i2.590

Keywords:

scientific skills, creativity, teaching, strategy, imagination

Abstract

The lack of interest in the students in specific areas is a problem inside the teaching-learning process, limiting the advantage of scientific competencies to understand and act face to natural phenomena and energy sources. This research aims to apply mind maps to improve learning in science, technology, and the environment in secondary students. The methodology focuses on quantitative applied and casual, transversal quasi-experimental design. The pattern was intentional, taking 39 students. It was constituted by a controlled and experimental group. An operationalized survey was applied with a pre-test and post-test with validity and reliability. The results of this research work showed statistical differences (p=0,000<0,05), the mean of the Control group before with 10,42 after the intervention 13,68; and the Experimental group before 10,80, after the intervention 15,85, showing levels of good and excellent women more than on men from the Experimental Group. To conclude, the application of mind maps enhances the learning process encouraging creativity and the efficient assimilation of knowledge related to science, implied to the individual's integral well–being.

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Author Biographies

  • Lupita Esmeralda Arocutipa Huanacuni, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann, Tacna - Perú, CP 23000

    Licenciada en Educación con especialidad en Biología y Química en la Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann. Área Ciencias de la Educación, Perú. Me desempeño como docente universitaria en dicha universidad, coordinando las asignaturas de Metodología del trabajo universitario y Didáctica general y especializada. Desarrollé mis estudios de postgrado en la Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann obteniendo el grado de maestría en Ciencias mención Tecnología educativa. Así mismo, en la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, obtuve el grado de Doctora en Ciencias de la Educación. He trabajado en líneas de investigación relacionada a estrategias metodológicas, así mismo he realizado investigaciones relacionadas con el quehacer del docente dentro del contexto educativo.

  • Gilberto Platero Aratia, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann, Tacna - Perú, CP 23000

    Licenciado en Educación-Matemática y Física, por la Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann - Perú

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2022-12-23

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