Positioning of enterprises in artisans, province of Santa Elena

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i2.580

Keywords:

entrepreneurship, strategies, brand management tools, market positioning, craft products

Abstract

Entrepreneurship, in economy, has become an essential tool to strengthen business ideas, it allows to consolidate business ideas with productivity and competitiveness. Currently, post pandemic -Covid 19- stage, the economy is strengthening and reactivating, as well as new initiatives as family economic investment alternatives. The objective of this research was to analyze the existing weaknesses in the positioning of enterprises in the handicraft market of the association "Formando Hombres y Mujeres Artesanas" of the canton La Libertad. The qualitative and quantitative methodology was applied for this research, the techniques used for data collection were a survey and direct observation. The results were analyzed through a reliability calculation that was made in relation to Cronbach's Alpha coefficient, reflecting 0.7538322, which places it in a high magnitude range. Therefore, this affirms the reliability of the instrument used to identify the incidence of strategies and tools for brand management. The results showed the shortcomings when offering the products of the artisan women to tourists, due to lack of knowledge of brand management in the artisan market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Divar Sebastian Castro Loor, Universidad Estatal Península de Santa Elena | La Libertad - Ecuador | CP: 240350

    Master en Marketing y Dirección de Empresas, por la Universidad Tecnológica Empresarial de Guayaquil UTEG - Ecuador

  • Fausto Vinicio Calderón Pineda, Universidad Estatal Península de Santa Elena | La Libertad - Ecuador | CP 240350

    Magister en Administración de Empresas con Mención en Negocios Internacionales, por la Universidad Católica del Ecuador - Ecuador

  • Divar Efraín Castro Rodas, Escuela Superior Politécnica del Litoral | Guayaquil - Ecuador | CP 090112

    Ingeniero en Oceanagrafía y Gestión Ambiental, de la Escuela Superior Politécnica del Litoral - Ecuador

  • Rosa Amada Rodas Idrovo, Universidad Estatal Península de Santa Elena | La Libertad - Ecuador | CP 240350

    Maestría en Marketing y Dirección de Empresas, por la Universidad Tecnológica Empresarial de Guayaquil UTEG - Ecuador

References

Alvarado Calderón, Kathia. (2021). ¿Qué nos puede aportar el psicoanálisis en la comprensión de las relaciones en la escuela?. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación. 5, (1), 1-18. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/447/44720504004.pdf

Angelelli, Pablo y Llisterri, Juan. (Marzo de 2003). Banco Interamericano de Desarrollo. Disponible en:: https://publications.iadb.org/es/publicacion/16066/el-bid-y-la-promocion-de-la-empresarialidad-lecciones-aprendidas-y

Aucancela Guaman, Margarita y Ortiz Mata, Sandra. (2008). Propuesta de normalización para el desarrollo de aplicaciones web en ambientes colaborativos del desitel. ESCUELA SUPERIOR POLITÉCNICA DE CHIMBORAZO. Disponible en: http://dspace.espoch.edu.ec/bitstream/123456789/469/1/18T00356%20UDCTFIYE.pdf

Jiménez Pacheco, Luis. (2017). Estrategias de posicionamiento de la Empresa Fairis C.A. en el Mercado de la Construcción del Ecuador y su Impacto en el nivel de ventas. Universidad de Cuenca, Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas, Centro de Posgrado, Maestría en Administración y Gestión de Empresas. Disponible en: https://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/27085/1/TESIS.pdf

Kantis, Hugo; Angelelli, Pablo y Moori Koenig, Virginia. (2004). Banco Interamericano de Desarrollo. ISBN: 1931003785. Disponible en: https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Desarrollo-emprendedor-Am%C3%A9rica-Latina-y-la-experiencia-internacional.pdf

López Magela y Daza Adrian. (2019). Branding para el sostenimiento de emprendimientos y futuras empresas. Revista Investigación & Negocios. 12(20). ISSN: 2521-2737. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/pdf/riyn/v12n20/v12n20_a02.pdf

Pita, Fernández y Pértegas, Díaz. (2002). Investigación Cualitativa y cuantitativa. Unidad de Epidemiología Clínica y Bioestadística. Complexo Hospitalario-Universitario Juan Canalejo. A Coruña. 9(1), 76-78. (España): http://www.soyidem.com/referencias/CIP_U4_InvestigacionCualitativayCuantitativa.pdf

Serrano-Bedia, Ana; Pérez-Pérez, Marta y Palma-Ruiz, Manuel. (2016). Emprendimiento: visión actual como disciplina de investigación. Un análisis de los números especiales publicados durante 2011–2013. Estudios Gerenciales. ISSN 0123-5923. 32 (38) Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-59232016000100010

Vélez Romero, Xavier y Ortiz Restrepo, Sara. (2016). Emprendimiento e innovación. Revista científica dominio de las ciencias. 2(4), 346-369. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5802889

Weinberger-Villarán, Karen. (2019). Componentes del Ecosistema de Emprendimiento de Lima que Inciden en Crecimiento y Desarrollo de Startups. Journal of technology management & innovation. 14(4). e-ISSN 0718-2724. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242019000400119

Published

2022-12-23

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68