Positioning of enterprises in artisans, province of Santa Elena
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i2.580Keywords:
entrepreneurship, strategies, brand management tools, market positioning, craft productsAbstract
Entrepreneurship, in economy, has become an essential tool to strengthen business ideas, it allows to consolidate business ideas with productivity and competitiveness. Currently, post pandemic -Covid 19- stage, the economy is strengthening and reactivating, as well as new initiatives as family economic investment alternatives. The objective of this research was to analyze the existing weaknesses in the positioning of enterprises in the handicraft market of the association "Formando Hombres y Mujeres Artesanas" of the canton La Libertad. The qualitative and quantitative methodology was applied for this research, the techniques used for data collection were a survey and direct observation. The results were analyzed through a reliability calculation that was made in relation to Cronbach's Alpha coefficient, reflecting 0.7538322, which places it in a high magnitude range. Therefore, this affirms the reliability of the instrument used to identify the incidence of strategies and tools for brand management. The results showed the shortcomings when offering the products of the artisan women to tourists, due to lack of knowledge of brand management in the artisan market.
Downloads
References
Alvarado Calderón, Kathia. (2021). ¿Qué nos puede aportar el psicoanálisis en la comprensión de las relaciones en la escuela?. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación. 5, (1), 1-18. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/447/44720504004.pdf
Angelelli, Pablo y Llisterri, Juan. (Marzo de 2003). Banco Interamericano de Desarrollo. Disponible en:: https://publications.iadb.org/es/publicacion/16066/el-bid-y-la-promocion-de-la-empresarialidad-lecciones-aprendidas-y
Aucancela Guaman, Margarita y Ortiz Mata, Sandra. (2008). Propuesta de normalización para el desarrollo de aplicaciones web en ambientes colaborativos del desitel. ESCUELA SUPERIOR POLITÉCNICA DE CHIMBORAZO. Disponible en: http://dspace.espoch.edu.ec/bitstream/123456789/469/1/18T00356%20UDCTFIYE.pdf
Jiménez Pacheco, Luis. (2017). Estrategias de posicionamiento de la Empresa Fairis C.A. en el Mercado de la Construcción del Ecuador y su Impacto en el nivel de ventas. Universidad de Cuenca, Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas, Centro de Posgrado, Maestría en Administración y Gestión de Empresas. Disponible en: https://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/27085/1/TESIS.pdf
Kantis, Hugo; Angelelli, Pablo y Moori Koenig, Virginia. (2004). Banco Interamericano de Desarrollo. ISBN: 1931003785. Disponible en: https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Desarrollo-emprendedor-Am%C3%A9rica-Latina-y-la-experiencia-internacional.pdf
López Magela y Daza Adrian. (2019). Branding para el sostenimiento de emprendimientos y futuras empresas. Revista Investigación & Negocios. 12(20). ISSN: 2521-2737. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/pdf/riyn/v12n20/v12n20_a02.pdf
Pita, Fernández y Pértegas, Díaz. (2002). Investigación Cualitativa y cuantitativa. Unidad de Epidemiología Clínica y Bioestadística. Complexo Hospitalario-Universitario Juan Canalejo. A Coruña. 9(1), 76-78. (España): http://www.soyidem.com/referencias/CIP_U4_InvestigacionCualitativayCuantitativa.pdf
Serrano-Bedia, Ana; Pérez-Pérez, Marta y Palma-Ruiz, Manuel. (2016). Emprendimiento: visión actual como disciplina de investigación. Un análisis de los números especiales publicados durante 2011–2013. Estudios Gerenciales. ISSN 0123-5923. 32 (38) Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-59232016000100010
Vélez Romero, Xavier y Ortiz Restrepo, Sara. (2016). Emprendimiento e innovación. Revista científica dominio de las ciencias. 2(4), 346-369. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5802889
Weinberger-Villarán, Karen. (2019). Componentes del Ecosistema de Emprendimiento de Lima que Inciden en Crecimiento y Desarrollo de Startups. Journal of technology management & innovation. 14(4). e-ISSN 0718-2724. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242019000400119
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68