Educating leisure in hasty society: Valuable leisure as the horizon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i2.448

Keywords:

state of leisure, human development, social time, satisfaction and wellbeing

Abstract

    Starting from the conflict of the social times that characterizes the current network society, this paper highlights the need to rethink their organization and enhance a greater role of leisure time, since it is a reference for human development. Thus, by means of a grounded theoretical reflection, and justified the importance of leisure as a time with value in itself, the article has a twofold objective: to analyze the main theories that explain the different degrees of intensity of the leisure experience and its different influence on human development, as well as the importance    of leisure education in the achievement of those more intense experiences, and, therefore, more valuable that are those that offer higher levels of welfare. valuable experiences that offer greater levels of well-being. It is concluded by highlighting the need to propose public policies on the social use of time, which allows harmonizing them so that citizens find in leisure an area of development and personal growth.

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Author Biographies

  • Rubén Martínez García, Universidad De Santiago De Compostela | Galicia – España | CP: 15782

    Doctor en Educación, Licenciado en Psicopedagogía y Diplomado en Magisterio de Educación Primaria por la Universidad de Santiago de Compostela (USC). Cuenta con dos másteres universitarios oficiales, uno en Dirección de Actividades Educativas en la Naturaleza y otro en Investigación en Educación, Diversidad Cultural y Desarrollo Comunitario, ambos también por la USC. Es colaborador externo en el grupo de investigación de referencia competitiva SEPA-interea (Pedagogía Social y Educación Ambiental) adscrito al Departamento de Pedagogía y Didáctica de la USC. Actualmente ejerce como funcionario de carrera del cuerpo de maestros en la especialidad de Educación Primaria. Sus principales líneas de investigación son: tiempos educativos y sociales, educación del ocio y educación y naturaleza.

  • María Belén Caballo Villar, Universidad De Santiago De Compostela | Galicia – España | CP: 15782

    Doctora en Ciencias de la Educación. Profesora titular de Pedagogía Social en la Universidade de Santiago de Compostela. Miembro del grupo de investigación Pedagogía Social y Educación Ambiental (SEPA-interea), de referencia competitiva en Galicia. Sus líneas de trabajo son las políticas socioeducativas y el desarrollo comunitario local, las ciudades educadoras, los tiempos educativos, los tiempos sociales y la pedagogía del ocio.

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Published

2022-12-23

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