Educating leisure in hasty society: Valuable leisure as the horizon
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i2.448Keywords:
state of leisure, human development, social time, satisfaction and wellbeingAbstract
Starting from the conflict of the social times that characterizes the current network society, this paper highlights the need to rethink their organization and enhance a greater role of leisure time, since it is a reference for human development. Thus, by means of a grounded theoretical reflection, and justified the importance of leisure as a time with value in itself, the article has a twofold objective: to analyze the main theories that explain the different degrees of intensity of the leisure experience and its different influence on human development, as well as the importance of leisure education in the achievement of those more intense experiences, and, therefore, more valuable that are those that offer higher levels of welfare. valuable experiences that offer greater levels of well-being. It is concluded by highlighting the need to propose public policies on the social use of time, which allows harmonizing them so that citizens find in leisure an area of development and personal growth.
Downloads
References
Águila, C. (2007). Sobre el ocio y la posmodernidad: un análisis sociocrítico. Wanceulen editorial deportiva.
Aristegui, I. y Silvestre, M. (2012). El ocio como valor en la sociedad actual. Arbor: Ciencia, Pensamiento y Cultura, 188(754), 283-291. https://doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2002
Caballo, Mª.B., Varela, L. y Nájera, E.M. (2017). El ocio de los jóvenes en España. Una aproximación a sus prácticas y barreras. OBETS, Revista de ciencias sociales, 12(1), 43-64. https://doi.org/10.14198/OBETS2017.12.1.11
Caballo, Mª.B., Varela, L. y Martínez, R. (2020). La educación familiar del ocio: una responsabilidad compartida. En Caride, J.A., Caballo, Mª.B. y Gradaílle, R. (Coords.), Tiempos, educación y ocio en una sociedad de redes (pp. 123-138). Octaedro. https://doi.org/10.36006/16264-07
Caballo, Mª.B. (2021). Educar para o ocio: un desafío comunitario. En Vieira, R., Marques, J.C., Silva, P., Vieira, A.M., Margarido, C. y Matos, R. (Orgs.), Libro de actas: 8.ª Conferência Internacional de Mediação Intercultural e Intervenção Social. 27-28 de noviembre de 2020 (pp. 12-18). CICS.NOVA.IPLeiria e ESECS.Politécnico de Leiria. https://eu-central-1.linodeobjects. com/evt4-media/documents/livro_Atas_8conf_final_2_uO2aIuK.pdf
Caride, J.A. (2012). Lo que el tiempo educa: el ocio como construcción pedagógica y social. Arbor, Ciencia, pensamiento y Cultura, 188(754), 301-313. https://doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2004
Caride, J.A. (2014). Del ocio como educación social a la pedagogía del ocio como desarrollo humano. Edetania, 45, 33-53. https://revistas.ucv.es/edetania/index.php/Edetania/article/view/171
Caride, J.A. (2020). Educar y educarnos a tiempo, pedagógica y socialmente. Revista Española de Pedagogía, 78(277), 395-413. https://doi.org/10.22550/REP78-3-2020-03
Caride, J.A., Caballo, Mª.B. y Gradaílle, R. (2020). Tiempos, educación y ocio en una sociedad de redes. Octaedro. https://doi.org/10.36006/16264
Codina, N. (1999). Tendencias emergentes en el comportamiento de ocio: el ocio serio y su evaluación. Revista de Psicología Social, 14(2-3), 331-346. https://doi.org/10.1174/021347499760260028
Cohen, E. (1991). Leisure, the last resort: a comment. En Driver, B.L., Brown, P.J. y Peterson, G.L. (Eds.), Benefits of leisure (pp. 439-444). Venture Publishing, INC.
Csikszentmihalyi, M. (2000). Fluir (flow). Una psicología de la felicidad. Kairós.
Csikszentmihalyi, M. (2001). Ocio y creatividad en el desarrollo humano. En Csikszentmihalyi, M., Cuenca, M., Buarque, C., Trigo, V. y otros (Eds.), Ocio y desarrollo. Potencialidades del ocio para el desarrollo humano (pp. 17-32). Universidad de Deusto. http://www.deusto-publicaciones.es /deusto/pdfs/ocio/ocio18.pdf
Csikszentmihalyi, M. (2007). Aprender a fluir. Kairós.
Cuenca, M. (2004). Pedagogía del ocio: modelos y propuestas. Universidad de Deusto.
Cuenca, M. (2006). Introducción. En M. Cuenca (Ed.), Aproximación multidisciplinar a los estudios de Ocio (pp. 11-19). Universidad de Deusto.
Cuenca, M. (2013). Ocio, desarrollo humano y ciudadanías. En Tabares, J.F. (Coord.), Educación física, recreación y actividad física: construcción de ciudadanías (pp. 53-74). Funámbulos editores. https://revistas.udea.edu.co/index.php/expomotricidad/article/view/331699/20787707
Cuenca, M. (2014). Ocio valioso. Universidad de Deusto.
Hutchinson, S. y Shannon, C. (2020). Innovations in leisure education: revisiting and re-imagining leisure education. Leisure/Loisir, 44(3), 307-316. https://doi.org/10.1080/14927713.2020.1783754
Leif, J. (1992). Tiempo libre y tiempo para uno mismo. Un reto educativo y cultural. Narcea.
Maroñas, A., Martínez R. y Gradaílle, R. (2019). Educación del ocio en y con la comunidad. Aportes desde la pedagogía social. Perfiles Educativos, 41(63), 111-126. https://www.scielo.org.mx/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982019000100111
Martínez, R., Maroñas, A. y Gradaílle, R. (2016). Vida familiar y ocio infantil: una aproximación educativa a la realidad española. En Sáenz de Jubera, M. e Isidori E. (coords.), Ocio y familia: contextos educativos (pp. 37-47). Quapeg. https://doi.org/10.5281/zenodo.220888
Maslow, A. (1993). El hombre autorrealizado. Hacia una psicología del ser. Kairós.
Meléndez, N. (2010). Educación para el tiempo libre. San Juan PR. Centro de Estudios del tiempo libre.
Monteagudo, Mª.J. (2008). Reconstruyendo la experiencia de ocio: características, condiciones de posibilidad y amenazas en la sociedad de consumo. En Monteagudo M.J. (Ed.), La experiencia de ocio: una mirada científica desde los Estudios de Ocio (pp. 81-110). Universidad de Deusto. http://www.deusto-publicaciones.es/deusto/pdfs/ocio/ocio35.pdf
Monteagudo, Mª.J., Ahedo, R. y Ponce-de-León, A. (2017). Los beneficios del ocio juvenil y su contribución al desarrollo humano. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 12(1), 177-202. DOI: 10.14198/OBETS2017.12.1.17 https://doi.org/10.14198/OBETS2017.12.1.17
Neves Oliveira, S. y Doll, J. (2012). Serious leisure. Movimiento. Revista de Educaçâo Física da UFGRS, 18(1), 325-338. https://doi.org/10.22456/1982-8918.23641
PUIG, J.M. y TRILLA, J. (1987): La pedagogía del ocio. Barcelona: Alertes (2.ª edición 1996).
Stebbins, R.A. (2000). Optimal leisure lifestyle: Combining serious and casual leisure for personal well-being. En Cuenca, M. (Ed.), Leisure and Human Development: Proposals for the 6th World Leisure Congress (pp. 101-107). Universidad de Deusto.
Stebbins, R.A. (2004). Ocio serio ¿debemos fomentarlo? ADOZ. Revista de Estudios de Ocio, 28, 47-50.
Stebbins R.A. (2012). Compromiso temporal discrecional: efectos sobre la elección y el estilo de ocio. ARBOR. Ciencia, Pensamiento, Cultura, 188(754), 293-300. https://doi.org/ 10.3989/arbor.2012.754n2003
Stebbins, R.A. (2020). The serious leisure perspective. A synthesis. ? Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-48036-3
Stebbins, R.A. (2021). Leisure Lifestyles: Organizing Everyday Life for Fun and Fulfillment. Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/9781801176002
Teijeiro, Y., Vila, E. y Gradaílle, R. (2021). El Espejismo de la Conciliación: Dificultades y Estrategias para la Organización de los Tiempos Cotidianos de las Familias con Hijos/as en Educación Primaria en Galicia. Archivos analíticos de políticas educativas, 29(89), 1-20. https://doi.org/10.14507/epaa.29.5105
Tinsley, H. E. y Tinsley, D. J. (1986). A theory of the attributes, causes and effects of leisure experience. Leisure Sciences, 8, 1-45. https://doi.org/10.1080/01490408609513056
Tinsley, H. (2004). Los beneficios del ocio. Adoz: revista de estudios de ocio, 28, 55-62.
Wacjman, J. (2017). Esclavos del tiempo: vidas aceleradas en la era del capitalismo digital. Paidós.
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68