Social outreach: strengthening of communication processes from the academy, year 2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i2.436

Keywords:

craftsmen, organizational communication, corporate identity, brand building, comprehensive communication plan

Abstract

A relevant aspect of social outreach is to obtain pro-positive results through the processes among beneficiaries, learners, and educators. This study reveals the knowledge acquired by the participants of a social outreach program, who are majoring in Communication at Universidad Península de Santa Elena. The objective of this study was to analyze the way that recipients benefit from the knowledge generated along with the students, communication inputs that contribute to the enhancement of the tourism sector. A descriptive methodology of a qualitative-quantitative nature was applied, with focus groups and surveys of all collaborators before, during and after the process. This study shows, from the beneficiaries’ point of view, that not only economic capital is needed to start a business, but also basic knowledge in communication processes; while, for the university staff, it showed how essential it is to integrate
actions to contribute to social improvements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gabriela Lourdes Vélez Bermello, Universidad Nacional de Rosario (UNR) | Rosario - Argentina | CP 2000

    Licenciada en Ciencias de la Comunicación, mención Periodismo; Magister en Periodismo; y, Doctora en Comunicación Social, por la Universidad Nacional de Rosario (UNR) - Argentina.

    Docente de la Universidad Estatal Península de Santa Elena (UPSE), con una línea de investigación direccionada a la comunicación digital, redes, factcheking y lenguaje no verbal. 
    Laboró tres años como docente de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, además ejerció el periodismo en medios de comunicación EDIASA (en prensa, televisión, radio y redes sociales) y en el departamento de comunicación del Ministerio del Interior para Manabí, como analista en comunicación. 
    Profesional convergente, con más de 10 años de experiencia en redacción periodística, dirección de medios, fotografía, maquetación, sonde de medios, asesoría y contenidos de Internet.  

  • Milton Marco González Santos, Universidad Estatal Península de Santa Elena | La Libertad - Ecuador | CP 240350

    Maestría en Periodismo, por la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí - Ecuador

  • Ulises Sebastián Lindao Lindao, Universidad Estatal Península de Santa Elena | La Libertad - Ecuador | CP: 240350

    Licenciado en Comunicación, por la Universidad Estatal Península de Santa Elena - Ecuador

  • Ariana Anais Yagual Panimboza, Universidad Estatal Península de Santa Elena | La Libertad - Ecuador | CP: 240350

    Licenciada en Comunicación, por la Universidad Estatal Península de Santa Elena - Ecuador

References

Apolo, Diego; Báez, Valerie; Pauker, Lizeth y Pasquel, Gabriela. (2017). Gestión de Comunicación Corporativa: consideraciones para el abordaje de su estudio y práctica. Revista Latina de Comunicación Social, (72), 521-539. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/819/81952828027.pdf

Barredo Ibáñez, Daniel; García, Julio César; Vásquez, María Belén y Vélez, Gabriela Lourdez. (2016). Cambio cultural universitario en Ecuador: un ejemplo desde la Facultad Ciencias de la Comunicación (2015-2016). Valderrama, Santomé Mónica; Gaona, Pisonero Carmen; Peña, Acuña Beatriz (Eds.), Experiencias y manifestaciones culturales de vanguardia. ISBN: 9780008501426. (pp. 39-54). McGraw Hill Education México. Disponible en: lhttps://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=779833

Brito-Gaona, Luis; Quezada-Abad, César y Arzola de la Rosa, Lissete. (2018). La universidad y la vinculación con la sociedad. Una condición impostergable. Ediciones UTMACH. ISBN: 978-9942-24-086-6. Disponible en: http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/12492/1/LaUniversidad-y-LaVinculacionConLaSociedad.pdf

Cantero García, Víctor. (2008). El aprovechamiento de la “integrabilidad” en el proceso de transferencias lingüísticas de la L1 a L2 o cómo potenciar la interactividad de las lenguas en los procesos comunicativos del modelo educativo bilingüe. Didáctica (lengua y literatura), 20(1), 37-60. ISSN: 1130-0531. Disponible en: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/177736/19829-19869-1-PB.PDF?sequence=1

Cedeño Rengifo, Rosa; Ostaiza Macías, Jessica y Vélez Bermello, Gabriela. (2018b). El capital social en las microempresas de la economía popular y solidaria de Manabí. Polo del Conocimiento, 3(2), 104-117. Disponible en: https://www.redib.org/Record/oai_articulo2285701-el-capital-social-en-las-microempresas-de-la-econom%C3%ADa-popular-y-solidaria-de-manab%C3%AD

Cedeño Rengifo, Rosa; Ostaiza Macías, Jessica; Vélez Bermello, Gabriela y Solorzano Cedeño, Kevin. (2018a). Vinculación con la sociedad: un desafío posible desde el altruismo, el compromiso y la organización. Revista San Gregorio, (24), 60-67. Disponible en: https://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/view/593

Chávez Cruz, Gonzalo; Campuzano Vásquez, John y Betancourt Gonzaga, Victor. (2018). Las micro, pequeñas y medianas empresas. Clasificación para su estudio en la carrera de Ingeniería en Contabilidad y Auditoría de la Universidad Técnica de Machala. Conrado, 14(1), 247-255. e-ISSN 1990-8644. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442018000500247&script=sci_arttext&tlng=en

Estévez Pichs, María y Rojas Valladares, Adalia. (2018). Gestión de proyectos de vinculación con la sociedad. Un tema preciso en la profesionalización del docente. Conrado, 14(64), 139-145. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/798/831

Hernández-Sampieri, Roberto; Fernández Collado, Carlos y Baptista Lucio, Pilar. (2018). Metodología de la investigación (6a ed.). México: McGraw-Hill Interamericana. ISBN: 978-1-4562-2396-0. Disponible en: https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Juan, Santiago y Roussos, Andrés. (2010). El focus group como técnica de investigación cualitativa. e-ISSN 1850-2547. Editorial: Universidad de Belgrano. (Disponible en: http://repositorio.ub.edu.ar/bitstream/handle/123456789/4781/254_Roussos.pdf?sequen

Mendoza Macías, Cristina; Jácome Vélez, Tito y Vélez Loor, María (2017). La participación de la Comunidad Universitaria y su Vinculación con la Sociedad. Revista Científica Hallazgos21, 2(3), 212-221. Disponible en: https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/192/101

Novillo Díaz, Lenin (2019). La inclusión de grupos de atención prioritaria en proyectos de vinculación de la sociedad. Conrado, 15(67), 75-80. e-ISNN 1990-8644. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200075

Paleari, Stefano; Donina, Davide y Meoli, Michelle. (2015). El papel de la Universidad en la sociedad europea del siglo XXI. La Revista de Transferencia de Tecnología, 40 (3), 369-379. Disponible en: https://link.springer.com/article/10.1007/s10961-014-9348-9

Quezada Ortega, Jaime; Banegas Campoverde, Christian y Castillo, Ortega Yonimiler (2021). Evaluación del impacto de la vinculación con la sociedad en el caso de la carrera de Odontología de la Universidad Católica de Cuenca. ConcienciaDigital, 4(1.1), 124-142. Disponible en: https://www.cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/ConcienciaDigital/article/view/1550/3921

Rueda, Iván; Acosta, Byron y Cueva, Fabián. (2020). Las Universidades y sus prácticas de vinculación con la sociedad. Educação y Sociedade, 41. DOI: https://doi.org/10.1590/ES.218154. Disponible en: https://www.scielo.br/j/es/a/3jGkPBzQG9GJ7NVj8XnY5tB/?lang=es&format=html

Van-Riel, Cees. (2018). Tres formas importantes de comunicación corporativa. Razón y palabra, 22(1_100), 144-150. e-ISSN: 1605-4806. Disponible en: https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1147

Published

2022-12-23

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68