Self-assessment and its influence on English writing skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v11i1.646

Keywords:

evaluative praxis, formative evaluation

Abstract

In teaching and learning the English language, the acquisition and mastery of writing skills should be enhanced; however, the student's writing ability keep showing an inadequate level of this macro skill. Also, the evaluative practice of learning English writing, dismissed to hetero-evaluation, increases the problem. Therefore, the research aimed at determining the effectiveness of self-evaluation in developing writing skills in ninth-degree students of the Fiscal Educational Unit Luis Fernando Vivero. This study was descriptive, quasi-experimental, and correlational. The sample consisted of 40 students who applied a pre-test and a post-test.  The t-Student test was used to analyze the data. The results show that there was self-assessment had a significant influence on the ability to write in English. The conclusion states that self-assessment improves the development of writing skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Christian Javier Puya Quinto, Universidad Estatal Península de Santa Elena (UPSE) | La Libertad - Ecuador | CP 240204

    Maestría en pedagogía de los idiomas nacionales y extranjeros, mención en la enseñanza en inglés, por la Universidad Casa Grande

References

Anijovich, Rebeca, y Cappelletti, Graciela (2017). Paidós Voces de la Educación. La Evaluación como Oportunidad. Editorial Paidós. Disponible en: http://fediap.com.ar/wp-content/uploads/2020/07/La-evaluacion-como-oportunidad-Anijovich-y-Cappelletti.pdf

Arcia Chávez, Maritza. (2018). Teoría y práctica de la enseñanza y el aprendizaje de lenguas extranjeras. Sistematización. Editorial Universo Sur. Disponible: https://allspace.ucf.edu.cu/index.php/s/fdJd8DPZjH9tLdT

Barrientos Hernán, Emilio, López Pastor, Víctor Manuel, y Pérez-Brunicardi, Dario (2019). ¿Por qué hago evaluación formativa y compartida y/o evaluación para el aprendizaje en EF? La influencia de la formación inicial y permanente del profesorado. Retos (36), 37-43. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6770641

Cassany, Daniel (2019). Escritura digital fuera del aula: prácticas, retos y posibilidades (Versión preprint). en Puente Ferreras, Aníbal ed. Neuroaprendizaje e inclusión educativa. Santiago de Chile: RIL Editores / Universidad Andrés Bello; 2019; p.111-153. ISBN: 978-956-01-0711-4. Texto de la conferencia plenaria del Primer Congreso Iberoamericano e Internacional de Neurodidáctica Educativa. Una revolución silenciosa. Universidad Andrés Bello, Viña del Mar, 16/19-1-2018. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Daniel-Cassany/publication/359496763_Escritura_digital_fuera_del_aula_practicas_retos_y_posibilidades_Version_preprint/links/623f4d715e2f8c7a033ddda2/Escritura-digital-fuera-del-aula-practicas-retos-y-posibilidades-Ver

Coronado Cusipuma, Emma Soledad; y Echaiz Rodas, Carlos Augusto (2022). Aprendizaje del idioma inglés y desarrollo de competencias comunicativas en estudiantes de secundaria, Lima 2021. Encuentro educativo, 2022(1), 12-18. Disponible en: https://www.aulavirtualusmp.pe/ojs/index.php/encuentroeducativo/article/download/2266/2721

Dávinson Meléndez, David (2021). La autoevaluación: un proceso de reflexión necesario en la educación actual. Revista Universitaria De Informática RUNIN, 9(12), 52–58. Disponible en: https://revistas.udenar.edu.co/index.php/runin/article/view/7107

Encinas Prudencio, Fátima; Sánchez Hernández, Verónica; y Puon Castro, Yonatan (2020). La escritura en Inglés como lengua extranjera: Una revisión de la literatura e implicaciones pedagógicas. Revista Electrónica Leer, Escribir y Descubrir, 1(6), 1-14. Disponible en: https://digitalcommons.fiu.edu/led/vol1/iss6/5

González Perón, Anielka; Rodríguez Sánchez, Maylín; y Ledo Noguera, Maritza (2019). Enseñar a escribir en inglés: el enfoque proceso-producto orientado a la acción. Transformación, 15(1), 14-26. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v15n1/2077-2955-trf-15-01-14.pdf

Hernández-Sampieri, Roberto; y Mendoza Torres, Christian P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw-Hil Education. Disponible en: http://repositorio.uasb.edu.bo:8080/bitstream/54000/1292/1/Hern%c3%a1ndez-%20Metodolog%c3%ada%20de%20la%20investigaci%c3%b3n.pdf

López-Meneses, Ximena D.; Chasipanta-Vega, Alba L.; Chiluisa-Molina, Mónica F., y Robles-Arboleda, Gustabo Abel (2022). La importancia del aprendizaje y conocimiento del idioma inglés en la enseñanza superior. Polo de conocimiento, 7(6), 1338-1351. Disponibilidad en: https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4140/9718

Mishra, Prabhaker; Pandey, Chandra M; Singh, Uttam; Gupta, Anshul1; Sahu, Chinmoy; Keshri, Amit (2019). Descriptive statistics and normality tests for statistical data. Annals of Cardiac Anaesthesia, 21(2), 67-72. Disponible en: https://doi.org/10.4103/aca.ACA_157_18

Navarro, F. (2018). Didáctica basada en géneros discursivos para la lectura, escritura y oralidad académicas. In F. N. Aparicio, Manual de lectura, escritura y oralidad académicas para ingresantes a la universidad. Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.

Olmos López, Bárbara P.; y Criollo Avendaño, Roberto (2017). Reading and Writing Pedagogies: Insights for an ELT undergraduate Program in Mexico. Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla BUEAP. From https://www.slideshare.net/RobertoCriollo/reading-and-writing-pedagogies

Rubin, C., y Babbie, S. (2017). Métodos de investigación para el trabajo social (Novena ed.). Boston: Cengage.

Ruiz-Terroba, Rocío; Vásquez-Cano, Esteban; y Sevillano-García, Mª Luisa (2017). La rúbrica de evaluación de la competencia en expresión escrita. Percepción del alumnado sobre su funcionalidad. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 16(2), 107-110. Disponiblidad en: https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.2.1349

Sánchez, S. (2017). Influencia del nivel académico del docente del idioma inglés en el rendimiento académico de los estudiantes de la especialidad de inglés y castellano. [Tesis de maestría]Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Disponible en: https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/7283

Suca Riveros, Roberto E. (2022). La competencia escribe textos en inglés y la evaluación formativa en los estudiantes de la Institución Educativa Próceres de la Independencia, Lima, 2021. Revista Peruana de Investigación e Innovación Educativa, 2(1), 1-9. Disponible en: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/repiie/article/download/22672/18068/79012

Published

2023-06-23

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68