Teacher and professional identity in educational research. Bibliometric and thematic study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v12i1.751

Keywords:

teacher training, identity position, individual difference, pedagogical research, social condition

Abstract

The study of teacher identity has emerged in recent years as a topic of interest for researchers seeking to understand its construction and the professional lives of teachers. This study aims to analyze scientific research on teacher and professional identity, published and stored in the Web of Sciences database, between 2010 and 2020. A total of 82 documents were analyzed using bibliometric indicators such as temporal distribution, journal production, authorship characteristics, information sources, methodological approaches, study types, instruments, and thematic analysis. The results show an increase in scientific production over the past five years, with a predominance of qualitative research. The thematic analysis indicates that teacher identity is considered a dynamic and changing construction according to context and time, linked to social and professional factors, initial teacher training, and the individual's beliefs. Its study focuses on life history and is linked to the professional realm when constructed within initial teacher training, personal and professional contexts, and when connected to discipline or pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mauricio Andrés Lagos Pando, Universidad del Bío-Bío (UBB) | Chillán – Chile | CP 3780000

    Maestría en Educación por la Universidad de Concepción - Chile

References

Ávalos, Beatrice; y Sotomayor, Carmen. (2012). Cómo ven su identidad los docentes chilenos. Revista Perspectiva Educacional, formación de profesores. 51(1), p. 77-95. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.51-Iss.1-Art.74

Bauman, Zygmunt. (2007) Miedo líquido. La sociedad contemporánea y sus temores. Ediciones Paidós Ibérica, España. Disponible en: https://redpaemigra.weebly.com/uploads/4/9/3/9/49391489/bauman_zygmunt_-_miedo_liquido.pdf

Beauchamp, Catherine (2019). An Exploration of Evolving Approaches to Teacher Identity Revealed in Literature on Teaching from 2010 to 2018. Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.485

Beijaard, Douwe; Meijer, Paulien; y Verloop, Nico. (2004). Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education. 20 (2), 107-128. https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.07.001

Bolívar, Antonio. (2016). Las historias de vida y construcción de identidades profesionales. En libro de Maria Helena Abrahão, Lourdes Frison, Christianny Barreiro (org.), A Nova Aventura (Auto)Biográfica. Tomo I. Porto Alegre: Edipucrs, pp. 251-287. ISBN: 978-85-397-0836-9. Disponible en: https://www.ugr.es/~abolivar/Publicaciones_2014-15_files/Reciente3_1.pdf

Bolívar, Antonio; Domingo, Jesús; y Pérez-García, Purificación. (2014). Crisis and Reconstruction of Teachers’ Professional Identity: The Case of Secondary School Teachers in Spain. The Open Sports Sciences Journal, 7, 106-112. DOI: http://dx.doi.org/10.2174/1875399X01407010106

Branda, Silvia; y Porta, Luis (2012). Maestros que marcan. Biografía personal e identidad profesional en docentes memorables. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. 16 (3). Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/567/56725002012.pdf

Carrasco Aguilar, Claudia; Luzón, Antonio; y López, Verónica. (2019). Identidad docente y políticas de accountability: el caso de Chile. Estudios pedagógicos (Valdivia), 45(2), 121-139. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000200121

Crane, Diana. (1969). Social structures in a group of scientists: A test of the ‘‘invisible college’’ hypothesis. American Sociological Review, 34(3), p. 335-352. https://doi.org/10.2307/2092499

Dubar, Claude. (2002) La crisis de las identidades. La interpretación de una mutación. Ed. Bellaterra. Barcelona

Dubet, François. (2006) El declive de la institución, profesiones, sujetos e individuos en la modernidad. Editorial Gedisa, Barcelona – España.

Fuentes Reza, Ricardo; Arzola Franco, David; y González Ortiz, Ana María (2020). La identidad profesional docente, un acercamiento a su estudio. IE Revista De Investigación Educativa De La REDIECH, 11(2020), e727. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.727

Grimson, Alejandro. (2011) Los límites de la cultura. Crítica de las teorías de la identidad (1era. Ed.). Siglo XXI Editores Argentina S.A. ISBN: 978-987-629-156-9.

Jarauta Borrasca, Beatriz; y Pérez, María José (2017) La construcción de la identidad profesional del maestro de primaria durante su formación inicial. El caso de la Universidad de Barcelona. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 21(1), p. 103-122. https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i1.10354

Lagos San Martín, Nelly; Garay Alemany, Victoria; Morales Mejía, Patricia; Núñez Rojas, Mauricio; Arévalo Vera, Ana; Soto Aranda, Viviana; Nilo Cea, Rosa; Troncoso Popovic, Ivka; Gallardo Jaque, Alejandro; Reinoso Salinas, Daysi; y Díaz Suazo, Pamela (2022). Investigación en diversidad e inclusión en la formación inicial docente: análisis bibliométrico y temático (2011-2020). Perspectiva Educacional, 61(2), p. 90-116. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.61-iss.2-art.1273

Lara-Subiabre, Brenda; Henríquez Alvarado, Verónica; y Villarroel Ojeda, Yaneth (2020). Voces en la identidad de estudiantes de profesorado. Revista de estudios y experiencias en educación, 19(39), 213-223. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-51622020000100213&script=sci_arttext

Macías Villegas, Diego Fernando; Hernández Varona, Wilson; y Gutiérrez Sánchez, Angélica (2020). Student teachers’ identity construction: A socially-constructed narrative in a second language teacher education program. Teaching and Teacher Education, 91. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X19318049

Montero, Ignacio; y León, Orfelio (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/337/33770318.pdf

Montero, María Lourdes (2009). La formación del profesorado para la sociedad del conocimiento. En Gewerc, Adriana. (Coord.), Paradojas y dilemas de las universidades iberoamericanas ante la sociedad del conocimiento. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 7(1) 49-68. Disponible en: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v7i1.662

Olave, Sergio. (2020) Revisión del concepto de identidad profesional docente. Revista Innova Educación, 2(3), p. 378-393. Disponible en: https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/3

Tardif, Maurice (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Narcea S.A. Ediciones Madrid. España. ISBN: 84-277-1450-5. Disponible en: https://archive.org/details/tardif-m.-los-saberes-del-docente-y-su-desarrollo-profesional/page/3/mode/2up

Vaillant, Denise (5, 6 y 7 septiembre 2007). La identidad docente. La importancia del profesorado como persona [Poster]. I Congreso Internacional “Nuevas Tendencias en la Formación Permanente del Profesorado”, Barcelona - España. Disponible en: http://www.ub.edu/obipd/docs/la_identidad_docente_vaillant_d.pdf

Van De Mieroop, Dorien. (2007). The complementarity of two identities and two approaches: Quantitative and qualitative analysis of institutional and professional identity. Journal of Pragmatics, 39(6), p. 1120–114. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2006.01.009

Van Den Berg, Rudolf. (2002). Teacher’s meaning regarding educational practice. Review of Educational Research, 72(4), p. 577-625. Disponible en: https://doi.org/10.3102/00346543072004577

Vanegas Ortega, Carlos Mario; y Fuentealba Jara, Adrián Rodrigo. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: Consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 58(1), p. 115-138. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.1-art.780

Published

2024-06-28

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68