Evaluation of the scientific-methodological relevance and partial implementation of the Quality Multimedia of the construction processes for the Civil Engineering graduates of the ECM.CA
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v12i1.749Keywords:
benchmarking, educational interaction process, Information system evaluation, project assessment, quality controlAbstract
Having as a precedent the multimedia Quality of Construction Processes for the Professional Advancement of Civil Engineering Graduates at the Construction and Assembly Company of Ciego de Ávila (ECM.CA), known as CONAVIL, which is based on a master's thesis in Higher Education Sciences and is part of the research project "The Development of University Graduates from Cuban Higher Education: Current Assessment and Perspective in the Province of Ciego de Ávila," this research aims to evaluate its scientific-methodological relevance. The research was conducted from April to June 2023 at the Training School of the Ministry of Construction of the Republic of Cuba (MICONS). Methods and techniques such as abstract-concrete, analytical-synthetic, expert criteria involving 15 information science and construction process quality professionals, as well as discussion groups with 10 faculty members, were used. The results of this research validate the multimedia as well-founded, generalizable, and innovative. To confirm the achieved transformation, on-site observation was conducted through technical inspections of 17 university graduates in job training, revealing an increase in their level of preparation and job performance.
Downloads
References
Arias Odón, Fidias; Cortés Gutiérrez, Andrea; y Luna Cuero, Omar (2018). Pertinencia social de la investigación educativa: Concepto e indicadores. Areté: Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela [online]. 4 (7), p. 41-54. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6833694
Aveiga Macay, Vicenta Inmaculada; Rodríguez Álava, Leonor Alexandra; y Segovia Meza, Rocío (2018). Superación profesional y formación académica. ¿Conceptos iguales o diferentes? Didasc@lia: Didáctica y Educación, 9(3), p. 205-216. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6715783
Calmell-Lafita, Yamislay; Martínez-Espinosa, Yulkeidi; y Trujillo-Álvarez, Arisbelkys (2023). Multimedia Calidad de los procesos constructivos para los egresados de Ingeniería Civil. Educación y Sociedad, 21(Especial), p. 692–705. Disponible en: https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/5145
Cullen, Carlos (2018). Praxis en la historia: La teoría del conocimiento en el marxismo-leninismo. Stromata, 22(1966), p. 135-151. Disponible en: https://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/STRO/article/view/1766
De la Hoz Rojas, Liset; Cabrera Morales, Dayana; García Cárdenas, Belkis; Jova García, Alexander; Contreras Pérez, Julita Miosotis; Pérez De la Hoz, Ana Beatriz (2018). Multimedia educativa para el estudio de los contenidos de la asignatura Odontopediatría. EDUMECENTRO, 10(2), 33-44. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000200004
Espinosa Conde, Ivet; Diéguez Batista, Raquel; y Martínez Espinoza, Yulkeidi (2023). El proceso de enseñanza aprendizaje de la Ingeniería de Software. Su optimización desde la autoformación. UCV-HACER, 12(2), p. 76-87. Disponible en: https://doi.org/https://doi.org/10.18050/revucvhacer.v12n2a6
Fernández-Cárdenas, Juan Manuel (2009). Las tecnologías de la información y la comunicación desde la perspectiva de la psicología de la educación. En J. Arévalo-Zamudio, & G. Rodríguez-Blanco, Educación y Tecnologías. Reflexiones y experiencias en torno a las TIC (pp. 1–39). México, D.F.: Secretaría de Educación Pública/ Dirección General de Materiales Educativos. https://repositorio.tec.mx/bitstream/handle/11285/578185/Fernandez-Cardenas_2009_Las+tecnologias+de+la+informacion+y+la+comunicacion+desde+la+perspectiva+de+la.pdf?sequence=7
Fuentes, H. (2004). Didáctica de la Educación Superior. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Gorina Sánchez, Alexander; y Alonso Berenger, Isabel (2017). Gestión del ciclo de vida de la información de las investigaciones pedagógicas. Revista Varela, 17(48), p. 279-296. Disponible en: http://eprints.rclis.org/33115/2/rv4802.pdf
Kotiash, Iryna; Shevchuk, Iryna; Borysonok, Maksym; Matviienko, Iryna; Popov, Mykyta; Terekhov, Vitalii; y Kuchai, Oleksandr (2022). Possibilities of Using Multimedia Technologies in Education. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, 22(6), p. 727-732. Disponible en: https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2022.22.6.91
López Collazo, Zeidy Sandra (2019). Enfoques teóricos acerca de la superación profesional, una mirada en las áreas técnicas. Varona, Revista Científico-Metodológica, 68. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/3606/360671526003/html/
Lugo Rodríguez, Rossiny; Juan Carvajal, Dargen; y Pérez Ayllón, Yordanys (2020). La multimedia para la superación de los docentes en defensa personal. Referencia Pedagógica, 18(1), p. 82-96. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-30422020000100082&script=sci_arttext&tlng=en
Mayer, Richard (2005). The Cambridge handbook of multimedia learning. Editorial Cambridge University Press. Disponible en: https://doi.org/10.1017/CBO9780511816819
Mayer, Richard E. (2014). Introduction to multimedia learning. En Richard Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning (2nd ed., pp. 1–24). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139547369.002
Medina Solís, Arelys; y López Domínguez, Abelardo (2020). El enfoque histórico cultural aplicado a la enseñanza de la matemática con el uso de las TIC. Varona, 71, p. 12-17. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/3606/360670951003/360670951003.pdf
Méndez Jiménez, Onelia; Riverón Morales, Francisco; Palma Cardona, Jorge; y Ramírez Brizuela, Luis (2016). Los mediadores didácticos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de Historia de Cuba. MULTIMED, 20(6), p. 168-180. Disponible en: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/422/663
Moreno Mosquera, Francisco (2011). La multimedia como herramienta para el aprendizaje autónomo del vocabulario del inglés por parte de los niños. Colombian Applied Linguistics Journal, 13(1), 88-98. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-46412011000100007&script=sci_arttext
Quirós Meneses, Ellonay (2009). Recursos didácticos digitales: medios innovadores para el trabajo colaborativo en línea. Revista Electrónic@ Educare, 13(2), p. 47-62. Disponible en: https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1491
Quispe Morales, Rolando Alfredo (2022). Pertinencia metodológica en las investigaciones educativas. Revista Educación, 20(20), p. 9–10. Disponible en: https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2022.20.270
Romero, Diogo (2020). Descubre cómo funcionan los Ambientes Virtuales de Aprendizaje (AVA) y qué aportan a la educación. [Medio digital]. Disponible en: https://rockcontent.com/es/blog/ambientes-virtuales-de-aprendizaje/
Salazar Quevedo, Ramón (2021). Propuesta de “BioGen” como mediador didáctico de la asignatura Bioquímica I. Joven Educador. Revista Electrónica Científico Pedagógica, 31, p. 10-16. Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rJEdu/article/view/1149
Sarmiento Santana, Mariela (2004). La enseñanza de las matemáticas y las nuevas tecnologías de la información y comunicación. Una estrategia de formación permanente. [Tesis doctoral, Universitat Rovira I Virgili] TDX (Tesis Doctorals en Xarxa). Disponible en: https://www.tdx.cat/handle/10803/8927
UNESCO (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: Visión y acción, 1998. Tomo I. Informe Final. UNESCO: París. Disponible en> https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000116345_spa
Valdés-López, Maricelis; y Troche-Isalgué, Néstor (2022). Materiales didácticos multimedia para la educación no presencial. Santiago, 157, p. 72-85. Disponible en: https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/download/5405/4740
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68