Contemporary music and technology: An action-research in teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v13i1.823

Keywords:

university music education, educational innovation, music performance, music teaching

Abstract

This article presents an action research project carried out within the framework of an educational innovation project at a Spanish university, whose main objective is to actively integrate contemporary music through performance and its relationship with technology in teacher training. The research stems from the problem identified of the limited or non-existent attention and presence of these contents in the curricula of teacher training and secondary education degrees. To address this shortcoming, a strategic action is designed and implemented based on direct interaction between university students and artists specializing in contemporary music. The experience is conducted, documented, and analyzed by the participating researchers responsible for the project, using a qualitative methodology. They actively participate in the sessions and collect data through participant observation, student surveys, and semi-structured interviews with the artists. The results show limited prior knowledge and a lack of skills in the performance and teaching of contemporary music, as well as an objective improvement in the understanding of its pedagogical and cultural value after implementation. In conclusion, the effectiveness of active methodologies and the implementation of a strategic action to introduce current repertoires into teacher training is highlighted, emphasizing the positive impact of direct contact with artists as a driver for changing perceptions and developing new professional skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rosa María Díaz Mayo, Universidad Autónoma de Madrid (UAM) | Madrid – España | CP 28049

    Doctora en Música, por la Universidad de Oviedo - España

  • Pilar Serrano Betored, Universidad Autónoma de Madrid (UAM) | Madrid – España | CP 28049

    Doctora en Musicología, por la Universidad de Complutense de Madrid - España

References

Bisquerra Alzina, Rafael (2019). Metodología de la investigación educativa (6ª ed). Editorial La Muralla S.A. https://ideice.gob.do/documentacion/publicaciones-id-166-metodologia-de-la-investigacion-educativa

Bolívar Chávez, Oscar Elías (2019). Transformar la forma de enseñar música en la Universidad. Una investigación-acción en una universidad ecuatoriana. [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Madrid. http://hdl.handle.net/10486/687170

Botella Nicolás, Ana María; y Ramos Ramos, Pablo (2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos. Una revisión bibliográfica. Perfiles Educativos, 41(163), 127–141. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982019000100127&script=sci_abstract

Caballero San José, Carlos; Ruiz Requies, Inés; y Pinedo González, Ruth (2023). Pensamiento, investigación-acción y formación docente. Una revisión sistemática de la literatura. Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado. Continuación de La Antigua Revista de Escuelas Normales, 98(37.1). https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.1.94687

Calvillo Castro, Antonio Jesús (2014). El modelo Flipped Learning aplicado a la materia de música en el cuarto curso de Educación Secundaria Obligatoria: una investigación-acción para la mejora de la práctica docente y del rendimiento académico del alumnado. [Tesis doctoral]. Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/9138

Campayo-Muñoz, Emilia Ángeles; y Cabedo-Más, Alberto (2018). Investigación-acción como recurso para la innovación y mejora de la práctica educativa en conservatorios: una experiencia en las enseñanzas elementales de música en España. Psychology, Society, & Education, 10 (1), 15-36. https://doi.org/10.25115/psye.v10i1.1767

Elliott, John (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Ediciones Morata. Ediciones Morata S.L.

González Mediel, Olga; Berríos Valenzuela, Llarela; y Toro Collantes, Marcela (2021). The training of primary school teachers in intercultural education: an experience through action research. Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(1), 197-217. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100197

Ibáñez Luque, Luis (2014). Democracia, participación y negociación en el aula de música: una experiencia de investigación-acción. [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. https://digibug.ugr.es/handle/10481/35170

Kemmis, Stephen; y Mctaggari, Robin (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Editorial Laertes.

Lage Gómez, Carlos (2016). Música e imágenes: un estudio de investigación acción sobre creación musical en tercero de educación secundaria obligatoria. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. https://hdl.handle.net/20.500.14352/26910

Latorre Beltrán, Antonio (2019). La investigación-acción. En Bisquerra Alzina Rafael (Ed.), Metodología de la investigación educativa (pp. 361-386). Editorial La Muralla. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=5826

Lei, Kun; y Luparenko, Svitlana (2024), Differences in the Piano Performances of Modern Composers of Different Countries: Are the Specifics of Piano Pedagogy Different in Different Countries (For Example, China and Italy)? European Journal of Education, 59, 4 https://doi.org/10.1111/ejed.12788

Lewin y Salazar. (2006). La investigación-acción participativa: inicios y desarrollos. Editorial Popular Laboratorio Educativo.

Lima, Ana Cristina Cantero; y Pavan, Ruth (2023). La educación continua a través de la investigación-acción: participación y decisión de los docentes. Interações (Campo Grande), 24(2), 509-519. https://doi.org/10.20435/inter.v24i2.4028

Lorente Bilbao, José Ignacio. 2025. La investigación-creación en artes escénicas: Una crítica del paradigma transmisor. AusArt 13(1). https://doi.org/10.1387/ausart.26964

Massot Lafon, María Inés; Dorio Alcaraz, Inmaculada; y Sabariego Puig, Marta (2019). Estrategias de recogida y análisis de la información. En Bisquerra Alzina Rafael (Ed.), Metodología de la investigación educativa (pp. 321-358). Editorial La Muralla.

Nascimento, Carolina Paulo DO; Anjos, Maylta Brandão dos; y Ramos de Vasconcelos, Sonia Maria (2018). Investigación-Acción y triangulación metodológica en la investigación de percepciones de un grupo de alumnos de la educación básica sobre el medio ambiente. Ensaio Pesquisa Em Educação Em Ciências (Belo Horizonte), 20. https://doi.org/10.1590/1983-21172018200109

Botella Nicolás, Ana María; y Ramos Ramos, Pablo (2020). El aprendizaje basado en proyectos en el aula de música: una revisión sistemática. PER MUSI: Scholarly Music Journal, 40(2020). https://doi.org/10.35699/2317-6377.2020.24084

Palazón Herrera, José (2013). ¿Es efectivo el podcasting/vodcasting? Investigación-acción en el aula de música en Educación Secundaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 43, 51–64. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36828074005

Prendes-Espinosa, María-Paz; García-Tudela, Pedro-Antonio; y Solano-Fernández, Isabel-María (2020). Igualdad de género y TIC en contextos educativos formales: Una revisión sistemática. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación. 28 (63), 9–20. https://doi.org/10.3916/C63-2020-01

Rey Somoza, Nuria; y Martín Hernández, Rut (2020). Enfoques de investigación en artes y recursos narrativos para la organización y representación de procesos en investigación artística. Índex, revista de arte contemporáneo, (9), 110-120. DOI: 10.26807/cav.v0i09.322

Roy, Mario; y Prévost, Paul (2013). La recherche-action: origines, caractéristiques et implications de son utilization dans les sciences de la gestión. Recherches Qualitatives 2 (32), 129-151. DOI https://doi.org/10.7202/1084625ar

Sabaniego Puig, Marta; Massot Lafon, María Inés; Dorio Alcaraz, Inmaculada (2019). Metodologías de investigación cualitativa. En Bisquerra Alzina Miguel (Ed.), Metodología de investigación cualitativa (p. 285-320). Editorial La Muralla. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=5826

Sandín, Estaban M. Paz (2003). Investigación cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. McGrawHill.https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S079897922005000300007

Toledo, Renata Ferraz; Giatti, Leandro Liuz; y Jacobi, Pedro Roberto (2014). Action research in interdisciplinary studies: analysis on criteria that can be revealed only through practice. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 18 (51), 633-646. https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0026

Touriñán Morandeira, Laura (2018). Música, educación y nuevas tecnologías: fundamentos pedagógicos de la relación. Educación “por” la música en la formación adulta universitaria a través de las TIC. Boletín Redipe, 7 (7), 39-77. DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v11i1.1627

Vela González, Marta (2020). Enseñanza de la música contemporánea a través de nuevas tecnologías. Epistemus (Buenos Aires), 8 (1), 18. DOI: https://doi.org/10.24215/18530494e018

Published

2025-06-26

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68