Improvement of pedagogical practices in mathematics from the intercultural perspective in Primary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v11i2.691

Keywords:

Educational diversity, ethnomathematics, intercultural education, intercultural mathematics, mathematics education, pedagogical approaches, universal mathematics

Abstract

One of the problems of teaching-learning is attention to diversity. The problem lies in the development of
pedagogical practices, where it is not taken into account that each student learns from their interests and needs. The purpose of this work was: to articulate mathematical education to interculturality from various approaches, and to propose a didactic strategy for learning. The research assumed approaches: Qualitative and Ontosemiotic; paradigms: Interpretive and Critical-social; type: Action Research and Situated Research. The methodology was developed in 6 stages that allowed information to be collected to interpret, analyze, evaluate, reflect, discuss and make decisions by consensus. 47 documents published, between 2018 - 2023, on mathematics education and interculturality were analyzed and field work was carried out with 5 mathematics teachers and 2 Primary School directors at the Libertad Educational Institution in
Pasto-Colombia. As a result of the research, educational mathematics was articulated with interculturality, to
identify the different practices susceptible to improvement, problematize them and contextualize them. It was agreedmto establish a community of practice with teachers and a learning community with students and parents, as strategies for reflection and learning mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carlos Iván Bucheli Chaves, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia | Tunja - Colombia | CP 150001

    Magister en modelos de enseñanza problémica  Universidad INCCA de colombia

    Especialista en docencia Universitaria

    Doctorando En ciencias de la Educación (Universidad Pedagógicas y Tecnológica de Colombia)

     

  • Publio Suárez Sotomonte, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia | Tunja - Colombia | CP 150001

    Doctor en Ciencias de la Educación

    Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia UPTC colombia

    Docente UPTC

References

Africano, B. (2021). Estudio de los factores que influyen en el desinterés y la apatía de los estudiantes de básica primaria hacia las matemáticas. [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia], Repositorio UNAD. https: //repository.unad.edu.co/jspui/bitstream/ 10596/40158/1/baafricanom.pdf.

Almidón. (2019). El papel de la interdisciplinariedad en la enseñanza aprendizaje de la matemática., Formación IB. http: / / formacionib.org/noticias/?El -papel -de - la-interdisciplinariedad-en-la-ensenanzaaprendizaje-de-labibrangedash697.

Aroca, A. (2022). Un enfoque didáctico del programa de Etnomatemáticas. Tecné, Episteme y Didaxis: TED(52), 211-248. https: / / doi . org / 10 . 17227 / ted . num52 bibrangedash13743.

Basilio, I. (2019). Etnomatemática: mirada desde una dirección de escuela primaria., Segundo Encuentro Latinoamericano de Etnomatemática ELEm-2. https://www. etnomatematica . org / elem / index . php / elem2/elem2/paper/view/197.

Becerra, L.; y Cristancho, J. (2018). La investigación en la práctica pedagógica de los docentes de educación media. Journal of Social Sciences and Mangement Research Review, 1(1), 1-24. https : / / scmjournals.com/ojs/index.php/jscmrr/ article/view/1/25.

Bizarro, W. (2020). Matemática intercultural en la transformación de la práctica pedagógica y la mejora de los aprendizajes. Voces de la educación, 5(9), 5-25. https : / / www . revista. vocesdelaeducacion . com . mx / index.php/voces/article/view/184.

Cappellacci, I.; Guelman, A.; Loyola, C.; Palumbo, M.; Said, S.; y Tarrio, L. (2018). Disciplinar indómitos y acallar inútiles: la educación Popular y las Pedagogías Críticas interpeladas. En A. Guelman, F. Cabaluz, M. Salazar. Educación popular y pedagogías críticas en América Latina y el Caribe. Corrientes emancipatorias para la educación pública del Siglo XXI, (págs. 27-42). Clacso.

Franco, J.; y Alsina, Á. (2022). El conocimiento del profesorado de Educación Primaria para enseñar estadística y probabilidad: una revisión sistemática. Aula Abierta, 51(1), URL= https://doi.org/10.17811/rifie.51.122.7-16.

Garrote, D.; Arenas, J.; y Jiménez, S. (2018). ducación intercultural en el aula: profesorado y TIC. Revista Prisma Social, (22), 326-345, https : / / revistaprismasocial.es/article/2580.

Giroux, H. (1997). Pedagogía y Política de la esperanza., Amorrortu Editores España SL. Godino, J. (2020). Onto-semiotic Approach to the Philosophy of Educational Mathematics. Revista Paradigma Edição Temática: EOS. Questões e Métodos, 44(2), 7-33. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA. 1011 - 2251 . 2023 . p07 bibrangedash33 . id1377.

Godino, J.; Batanero, C.; Font, V. (2007). The onto-semiotic approach to research in mathematics education. Zdm, 39(7), 127-135. https://doi.org/10.1007/s11858- 006-0004bibrangedash1.

Jiménez, A.; y Sánchez, D. (2019). La práctica pedagógica desde las situaciones a-didácticas en matemáticas. Revista de © 2023 Carlos Bucheli Chaves y Publio Suárez Sotomonte • CC BY-NC-SA 4.0 Página 15 |, 9(2), 333-346. https://doi.org/10.19053/ 20278306.v9.n2.2019.9179.

Juárez, M.; Rasskin, I.; y Mendo, S. (2019). El Aprendizaje Cooperativo, una metodología activa para la educación del siglo XXI: una revisión bibliográfica. Revista Prisma Social, (26), 200-210. https : / / revistaprismasocial . es / article / view/2693.

McLaren, P. (2005). La vida en las escuelas. Una introducción a la pedagogía critica en los fundamentos de la educación., Siglo XXI editores.

Meléndez, R.; y Baptista, M. ((2020)). Las actitudes con relación a las matemáticas y el desempeño algebraico en la asignatura Matemática. Mendive. Revista de Educación, 18(4), 777-793. https : / / mendive . upr . edu . cu / index . php / MendiveUPR/article/view/2011.

Molano, E.; y Blanco, H. (2023). Elementos orientadores para el análisis y diseño de políticas públicas de educación indígena y matemática. Praxis y Saber, 14(37), 1-18. https://doi.org/10.19053/22160159.v14. n37.2023.14747.

Murcia, N. (2020). La Investigación Situada. Construcción de teoría en/sobre la Escuela desde los imaginarios sociales., Centro Editorial Universidad Católica de Manizales.

Murcia, N.; y Jaramillo, L. (2008). Investigación Cualitativa. “La Complementariedad”. Una guía para abordar los estudios sociales (2a ed.) Kinesis.

Oliveras, M.; y Godino, J. (2015). Comparando el programa etnomatemático y el enfoque ontosemiótico: Un esbozo de análisis mutuo. Revista Latinoamericana de Etnomatemática Perspectivas Socioculturales de la Educación Matemática, 8(2), 432-449. https: / / revista. etnomatematica . org/index . php/ RevLatEm/article/view/219.

Ortiz, J.; Arismendi, F.; y Londoño, P. (2022). lenguas extranjeras en la U-diversidad: explorando caminos hacia la decolonialidad y la interculturalidad crítica. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 27(3), 663-683. https://doi.org/ 10.17533/udea.ikala.v27n3a05.

Pinto, J.; Castro, V.; y Siachoque, O. (2019). Constructivismo social en la pedagogía. Educación y Ciencia, (22), 663-683. https : / / doi . org / 10 . 17533 / udea . ikala . v27n3a05.

Piracoca, Y.; y Mariño, L. (2022). Filosofía para niños y filosofía con niños: una experiencia inspiradora a pensar las matemáticas. Educación y Ciencia, 26, 1-14. https : / / doi . org / 10 . 19053 / 0120 bibrangedash7105.eyc.2022.26.e13403.

Plaza, L.; González, J.; y Vasyunkina, O. (2020). Obstáculos en la enseñanza – aprendizaje de la matemática. Revisión sistemática. En P. Balda, M. Parra, H. Sostenes. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, (págs. 295-304). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa.

Ramos, B. (2019). Sentidos de la formación de educadores en Idiomas Modernos en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia., Editorial UPTC. Rizo, M. (2020). Comunicación intersubjetiva: de los enfoques clásicos a la incorporación de lo corporal y emocional para su abordaje teórico y empírico. Doxa Comunicación, 145-163. https://doi.org/ 10.31921/doxacom.n30a7.

Sánchez, I. (2011). Enfoques y modelos de educación intercultural. Revista Praxis, 7(1), 30-41. https:// doi . org/ 10 . 21676/ 23897856.6. Sanguino, E. (2022). Día Internacional de las Matemáticas., Gobierno de Canarias: https : / / www3 . gobiernodecanarias . org / medusa / ecoescuela / esero / 2022 / 03 / 14 / dia - internacional - de - las bibrangedashmatematicas/.

Schleicher, A. (2022). Pisa 2018. Insights and interpretations. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE): Disponible en: https : / / www . oecd . org / pisa / PISA % 202018 % Página 16 |20Insights% 20and% 20Interpretations% 20FINAL%20PDF.pdf.

Suárez, C.; De Léon, L.; Gamboa, M.; y Zamora, C. (2021). Formación científica STEM, experiencias de aprendizaje a partir de clubes de ciencias. REAMEC: Revista da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, 9(1), 229-240. ttps://doi.org/10.17163/alt.v15n2.2020. 07.

Villalpando, C.; Estrada, M.; y Álvarez, G. (2020). El significado de la práctica docente, en voz de sus protagonistas. Alteridad, 15(2), 229-240. https:// doi. org/ 10. 17163/ alt. v15n2.2020.07.

Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En J. Viaña, L. Tapia, C. Walsh. Construyendo Interculturalidad Crítica, (págs. 75-96). Instituto Internacional de Educación del Convenio Andrés Bello. Zuluaga, O. (1976). Filosofía y pedagogía., Editorial Universidad de Antioquia.

Published

2023-12-22

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68