Effectiveness of the inverted classroom model in the academic performance of university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v12i2.791

Keywords:

Efficacy model, student motivation, academic leveling, active teaching

Abstract

The research addressed demotivation and low academic performance among university students by exploring innovative teaching methodologies. In particular, the effectiveness of the flipped classroom model was evaluated in the context of leveling for Health Sciences programs. A quantitative experimental and field approach was used. The sample consisted of 243 students, and the analysis focused on academic performance measured by calculating means and the Kruskal-Wallis test. The findings revealed that medical students stood out with the highest average compared to other studied groups, achieving an overall performance of 96 out of 100. The application of statistical tests confirmed significant differences (p-value=0.000) when comparing the different groups in pairs. This result highlighted the flipped classroom model's effectiveness in improving the experimental groups' academic performance, especially among students enrolled in the medical program. Ultimately, the quantitative analysis of academic averages underscores the advantage of the flipped classroom as an effective methodology to foster better performance among university students. These results validated the flipped model's relevance in specific educational contexts and suggested its potential to address persistent motivation and academic achievement challenges in university settings

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carola Katherine Aguilera-Meza, Universidad Técnica de Manabí (UTM) – Instituto de Admisión y Nivelación| Portoviejo - Ecuador | CP 130105

    Master en Tecnología Educativa y Competencias Digitales, por la Universidad Internacional de la Rioja – España

  • Elan Ignacio Delgado-Cobeña, Universidad Técnica de Manabí (UTM) – Instituto de Admisión y Nivelación| Portoviejo - Ecuador | CP 130105

    Magister en Educación, mención en Enseñanza Básica, por la Universidad Técnica de Manabí – Ecuador

  • Carlos Arturo Montes-Rodríguez, Universidad Técnica de Manabí (UTM) – Facultad Ciencias Básicas, Departamento de Física | Portoviejo – Ecuador | CP 130105

    Magister en Mecánica, mención en Eficiencia Energética, por la Universidad Técnica de Manabí – Ecuador

  • Jennifer Lisbeth Moreira-Sánchez, Universidad Técnica de Manabí (UTM) – Instituto de Admisión y Nivelación | Portoviejo - Ecuador | CP 130105

    Magister en Pedagogía, mención en Docencia e Innovación Educativa, por la Universidad Técnica de Manabí – Ecuador

  • Wilson Alexander Zambrano-Vélez, Universidad Estatal Península de Santa Elena (UPSE) | La Libertad – Ecuador | CP 240350

    Magister en Orientación y Educación Familiar, por la Universidad Técnica Particular de Loja – Ecuador

References

Alarcón-Díaz, Daysi; y Alarcón-Díaz, Orlando (2021). El aula invertida como estrategia de aprendizaje. Revista Conrado, 17(80), 152-157. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n80/1990-8644-rc-17-80-152.pdf

Alonso-Betancourt, Luis; Cruz-Cabezas, Miguel; y Aguilar-Hernández, Vadim (2022). La formación profesional de los estudiantes universitarios a través de las Aulas Invertidas. Mendive. Revista de Educación, 20(2), 422-436. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v20n2/1815-7696-men-20-02-422.pdf

Alva-Miguel, Walter; Matos-Huaman, César; Zúñiga-Reynoso, Carlos; y Wong-Fajardo, Emma (2021). Eficacia del método del aula invertida en la educación virtual en estudiantes universitarios. EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades, 9(2), 17-29. https://doi.org/10.35383/educare.v9i2.676

Araya-Moya, Suhelen; Rodríguez-Gutiérrez, Ana; Badilla-Cárdenas, Nancy; y Marchena-Moreno, Katherine (2022). El aula invertida como recurso didáctico en el contexto costarricense: estudio de caso sobre su implementación en una institución educativa de secundaria. Revista Educación, 46(1), 1-28. https://www.redalyc.org/journal/440/44068165004/html/

Argüello-Melo, Marjorie (2023). Aula invertida en el proceso de enseñanza y aprendizaje en Educación Superior. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 7(28), 971–978. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.567

Aycart-Carrasco, Franyesco (2019). Aprendizaje invertido como un enfoque para la calidad formativa universitaria en Ecuador. Conrado, 15(68), 14-21. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n68/1990-8644-rc-15-68-14.pdf

Bosch-Farré, Cristina; Cicres, Jordi; Patiño-Masó, Josefina; Morera Basuldo, Pilar; Toran-Monserrat, Pere; Lladó Martínez, Albert; y Malagón-Aguilera, María (2024). Efectividad de la metodología de aula inversa en el ámbito universitario. Una revision sistemática. Educación XX1, 27(1), 19-56. https://doi.org/10.5944/educxx1.35773

Bulege-Gutiérrez, Wilfredo; Cristóbal-Tembladera, Carolina; y Coronel-Capacyachi, Elizabeth (2022). Aprendizaje basado en la aplicación del modelo de Aula Invertida en estudiantes universitarios. Mendive. Revista de Educación, 20(1), 228-238. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v20n1/1815-7696-men-20-01-228.pdf

Campillo Ferrer, José M.; Miralles Martínez, Pedro; y Sánchez Ibáñez, Raquel (2019). La enseñanza de ciencias sociales en educación primaria mediante el modelo de aula invertida. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(3), 347-362. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27466132020

Campos, Luis E. (2021). La efectividad del aula invertida en línea como estrategia didáctica a distancia para la educación superior, durante la cuarentena por COVID19: un estudio de caso. Revista panamericana de comunicación, 3(1), 102-115. https://doi.org/10.21555/rpc.v0i1.2355

Cantuña Avila, Abigail; y Cañar Tapia, Carolina (2020). Revisión sistemática del aula invertida en el Ecuador: aproximación al estado del arte. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(3), 45-58. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000300045

Cedeño-Escobar, María R.; y Vigueras-Moreno, José A. (2020). Aula invertida una estrategia motivadora de enseñanza para estudiantes de educación general básica. Revista Dominio de las Ciencias, 6(3), 878-897. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539749

Elera Castillo, Robert; Mera Rodas, Aníbal; Montenegro Fernández, Miriam Y.; y Gonzáles Soto, Víctor A. (2023). Revisión del Impacto de Aula Invertida como estrategia de aprendizaje. Revista Científica de la UCSA, 10(2), 123-137. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2023.010.02.123

García Cruz, Josefina; Piedra Isusqui, José; Mancha Álvarez, Vanessa; Vilchez Inga, César; Castellano Silva, Marcial; y Salazar Villavicencio, Ismael (2023). Desafíos del aula invertida para la educación universitaria en América Latina. Editorial Mar Caribe. https://doi.org/10.31219/osf.io/teqkh

García, Luzmary (2023). Aula Invertida: Revolucionando la educación técnica universitaria. Revista Honoris Causa, 15(2), 195–206. https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/367/362

García-Barrera, Alba (2013). El aula inversa: cambiando la respuesta a las necesidades de los estudiantes. Avances en supervisión educativa, (19), 1-8. https://doi.org/10.23824/ase.v0i19.118

Gaviria-Rodríguez, Diana; Arango-Arango, Juan; Valencia-Arias, Alejandro; y Bran-Piedrahita, Lemy (2019). Percepción de la estrategia aula invertida en escenarios universitarios. Revista mexicana de investigación educativa, 24(81), 593-614. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v24n81/1405-6666-rmie-24-81-593.pdf

Gonzales-Zamar, Mariana D; y Abad-Segura, E. (2020). El aula invertida: un desafío para la enseñanza universitaria. Virtualidad, Educación y Ciencia, 11(20), 75-91. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v11.n20.27449

Guillermo, Lina E. (2024). El efecto del aula invertida en el aprendizaje de inglés: Revisión sistemática. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(32), 544-559. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i32.743

Hernández Sampieri, Roberto; Fernández Collado, C.; y Baptista-Lucio, María (2014). Metodología de la Investigación (6ª ed.). McGraw-Hill. https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf

Hernández Silva, Carla; y Tecpan Flores, Silvia (2017). Aula invertida mediada por el uso de plataformas virtuales: un estudio de caso en la formación de profesores de física. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(3), 193-204. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000300011

Hernández-Suárez, Cesar A.; Prada-Núñez, Raúl; y Gamboa-Suárez, Audin (2020). Formación inicial docente: escenarios activos desde la perspectiva del aula invertida. Formación Universitaria, 13(5), 213-222. https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v13n5/0718-5006-formuniv-13-05-213.pdf

Imbaquingo-Cachipuendo, Mónica, y Solis-Basante, Khaterine (2023). El aula invertida e innovación educativa. [Tesis de Grado, Universidad Técnica de Cotopaxi]. Repositorio UTC. https://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/9906

Lastayo Bourbon, Lourdes; Pérez Yero, Carlos; Fuentes Mejías, Lázaro; Salgado Friol, Adys; y Rigual-Delgado, Sandy (2018). El aula invertida una estrategia en la enseñanza de la informática. Revista Cubana de Informática Médica, 10(2). http://scielo.sld.cu/pdf/rcim/v10n2/1684-1859-rcim-10-02-e16.pdf

López Coello, Luis (2022). El aula invertida en el aprendizaje de mecanizado por arranque de viruta [Tesis de Posgrado, Pontífica Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio PUCE. https://repositorio.puce.edu.ec/handle/123456789/9254

Matzumura-Kasano, Juan P.; Gutiérrez-Crespo, Hugo; Zamudio-Eslava, Luisa; y Zavala-Gonzales, Juan (2018). Aprendizaje invertido para la mejora y logro de metas de aprendizaje en el curso de metodología de la Investigación en estudiantes de universidad. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-21. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-3.9

Méndez-Espinoza, María; Castillo-Palacios, Fiorella; Loli-Natividad, Fredy; Olivares-Córdova, Jovanna; y Armas-Castañeda, Segundo (2023). Clase Invertida en el Logro de Aprendizaje de la Investigación en Comunicación en Estudiantes Universitarios. Comuni@cción: Revista de investigación en comunicación y desarrollo, 14(1), 55-62. https://doi.org/10.33595/2226-1478.14.1.828

Merla González, Alma E., y Yáñez Encizo, Carlota G. (2016). El aula invertida como estrategia para la mejora del rendimiento académico. Revista mexicana de bachillerato a distancia, 8(16), 68-78. https://doi.org/10.22201/cuaed.20074751e.2016.16.57108

Monjaras-Salvo, Julio; Villalba-Condori, Klinge; Ponce-Aranibar, María P; Castro-Cuba-Sayco, Sonia; y Cardona-Reyes, Héctor (2022). Percepciones y limitaciones del aula invertida en el contexto de la educación técnica superior: un estudio con estudiantes y docentes de un instituto técnico peruano. Campus Virtuales, 11(2), 75- 86. https://doi.org/10.54988/cv.2022.2.1047

Pico-Poma, Josselyn; y Vaca-Cárdenas, Leticia (2023). Flipped classroom en procesos de enseñanza-aprendizaje en carreras de ingeniería: Revisión Sistemática. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(12), 61-102. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2524

Prieto, Alfredo; Barbarroja, José; Álvarez, Susana; y Corell, Alfredo (2020). Eficacia del modelo de aula invertida (flipped classroom) en la enseñanza universitaria: una síntesis de las mejores evidencias. Revista de Educación, 391, 149-177. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-391-476

Ramírez-Ríos, Alejandro; y Polack-Peña, Ana M. (2020). Estadística inferencial. Elección de una prueba estadística no paramétrica en investigación científica. Horizonte de la ciencia, 10(19), 191–208. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.19.597

Rivera Calle, Fredy; y García Martínez, Andrés (2018). Aula invertida con tecnologías emergentes en ambientes virtuales en la Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. Revista Cubana de Educación Superior, 37(1), 108-123. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n1/rces08118.pdf

Rodríguez, Aida (2022). Metodología de clase invertida: propuestas de aplicación en contextos no estándar [Tesis de posgrados, Universidad de Valladolid]. Repositorio documental de la Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/57442

Rodríguez-Núñez, José (2024). El aula invertida como estrategia en la enseñada híbrida. Revista Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 21(40), 49-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9056878

Salazar Farfán, María; Anco Maximiliano, Yaneth; Tananta Vásquez, Heydi; y Chura Mamani, Juan (2023). Impacto del aprendizaje invertido en la educación superior en tiempos de emergencia educativa: Una revisión sistemática. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(27), 403-413. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i27.525

Sánchez-Rivas, Enrique; Sánchez-Rodríguez, José; y Ruiz-Palmero, Julio (2019). Percepción del alumnado universitario respecto al modelo pedagógico de clase invertida. Revista Internacional de Investigación en Educación, 11(23), 151-168. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m11-23.paur

Sandobal Verón, Valeria C.; Marín, Bianca; y Barrios, Teresita H. (2021). El aula invertida como estrategia didáctica para la generación de competencias: una revisión sistemática. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 24(2), 285–308. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.29027

Toapanta Vargas, Edgar (2023). El uso del Aula Invertida como estrategia para mejorar el aprendizaje de los estudiantes. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS, 5(4), 687–694. https://doi.org/10.59169/pentaciencias.v5i4.777

Ventosilla Sosa, Danny; Santa María Relaiza, Héctor, De la Cruz, Felipe; y Flores Tito, Ana M. (2021). Aula invertida como herramienta para el logro de aprendizaje autónomo en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 9(1). http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1043

Zavala, Martha; Gonzáles, Isolina; y Rojas, Grace M. (2023). Aportes al conocimiento actual sobre el aula invertida. Revista Espacios, 43(9), 206-217. http://dx.doi.org/10.48082/espacios-a23v44n09p13

Published

2024-12-17

Issue

Section

Original Articles