Theoretical foundations of the academic professional development model for university professors
Español
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v12i2.789Keywords:
Pedagogical competencies, academic professional performance, Ecuadorian higher education, integral model, teacher professional developmentAbstract
This article presents the results of a research study aimed at developing the theoretical framework of a comprehensive model for the professional and human improvement of university professors, intended to strengthen the culture of quality at the National University of Education (UNAE) in Ecuador. The construction of this model arises from the need to improve the quality of education in the country, where teachers face challenges related to the lack of comprehensive training that combines professional competencies with essential human qualities. The study contextualizes higher education in Ecuador and Latin America, highlighting issues such as low academic performance and limitations in continuous training. Documentary review techniques and analysis of international, Latin American, and Ecuadorian theoretical sources were employed. The applied instruments included analysis matrices, which allowed for the systematization and comparison of the references, as well as qualitative techniques to identify the theoretical-categorical foundations of the model. The findings highlight the category of academic professional performance as the central axis and emphasize the need for a comprehensive approach that integrates pedagogical, research, and social engagement competencies. These results support the current development of the model and its future implementation
Downloads
References
Añorga-Morales, Julia (2014). La Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano. Varona, (58), 19-31. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165003
Añorga-Morales, Julia; y Díaz-Mayans, C. (2002). La producción intelectual: proceso organizativo y pedagógico. Editorial Universitaria.
Añorga-Morales, Julia; y Valcárcel-Izquierdo, Norberto (1996). Profesionalización y educación avanzada. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.
Bauchspies, Wenda; Croissant, Jennifer; y Restivo, Sal (2006). Science, Technology, and Society: A Sociological Approach. Wiley-Blackwell. Disponible en: https://books.google.com.ec/books/about/Science_Technology_and_Society.html?id=iRZyrBi58QwC&redir_esc=y
CACES (2023). Modelo de evaluación externa con fines de acreditación para el aseguramiento de la calidad de las universidades y escuelas politécnicas. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Disponible en: https://www.caces.gob.ec/wp-content/uploads/2023/12/Modelo-de-Evaluacio%CC%81n-Externa-UEP-2023-1.pdf
CACES (2024). Modelo Genérico para la Evaluación del Entorno de Aprendizaje de Carreras de Grado. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Disponible en: https://www.caces.gob.ec/wp-content/uploads/2024/04/Modelo-geneco-para-la-evaluacio%CC%81n-del-entorno-de-aprendizaje-de-carreras-de-grado.pdf
Cid-Gómez, M. E. (2016). Desarrollo Profesional Docente en América Latina: Retos, dilemas y propuestas. Editorial Magisterio.
Darling-Hammond, Linda; Hyler, Maria; y Gardner, Madelyn (2017). Effective Teacher Profesional development. Learning Policy Institute. Disponible en: https://doi.org/10.54300/122.311
Díaz, Alejandro A.; y Valcárcel, Norberto (2024). Modelo educativo de la universidad médica: Una mirada desde el desempeño de los profesores. Editorial de Ciencias Médicas. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2024/11/04/modelo-educativo-de-la-universidad-medica-una-mirada-desde-el-desempeno-profesional-de-sus-profesores/
Díaz, Sandy; Gámez, Yalice; Martínez, Yoan; y Valcárcel-Izquierdo, Norberto (2021). El mejoramiento del desempeño profesional pedagógico de los profesores de Matemática de la UCI: una demanda social. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 9(3), 1-21. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000300003&lng=es&nrm=iso
Fernández-Enguita, Mario (2019). La educación en la encrucijada. Fundación Santillana. DOI: https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2569.3840
Fullan, Michael (2014). Liderazgo educativo y cambio escolar. Guía de planeación para maestros. Trillas. Disponible en: https://etrillas.mx/libro/el-cambio-educativo_6228
Gardner, Howard (2023). Inteligencias múltiples: La teoría en la práctica. Paidós. Disponible en: https://archive.org/details/gardner-h.-inteligencias-multiples.-la-teoria-en-la-practica
Gimeno Sacristán, José (2001). Educar y convivir en la cultura global: Las exigencias de la ciudadanía (3ª ed.). Ediciones Morata, S.L. ISBN: 9788471124661. Disponible en: https://www.casadellibro.com/libro-educar-y-convivir-en-la-cultura-global/9788471124661/763320
Grass Arzola, Yoan (2021). El desempeño profesional pedagógico y el desarrollo de la habilidad de dirección de grupo escolar. Horizonte Pedagógico, 10(2), 66-73. Disponible en: https://horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/197
Hernández-Águila, Ania O.; Martin Hernández, Anays; y Miranda Álvarez, Julio L. (2020). La superación profesional del profesor universitario a través de talleres. Un recurso valioso para su formación. Revista Mapa, 4(20), 77- 89. Disponible en: https://revistamapa.org/index.php/es/article/download/226/306
Jaramillo Castellón, Lourdes; Castillo Noriega, Martha A.; Cedeño Sánchez, Laly V.; y Vásconez Narváez, María L. (2024). Modelo de profesionalización para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje de inglés con fines específicos en el programa de odontología de la Universidad de Guayaquil 2023. RECIMUNDO, 8(1), 110-120. DOI: https://doi.org/10.26820/recimundo/8.(1).ene.2024.110-120
Konopkina, Liudmyla; y Cherkasova, Olga (2020). Experience of application of innovative pedagogical technologies in higher medical education. European Humanities Studies: State and Society, (1), 69-82. DOI: https://doi.org/10.38014/ehs-ss.2020.1.06
Lanas-Guevara, Edison P.; Ascuy-Morales, Arely B.; y Fabá-Martínez, Marilyn B. (2023). Análisis de tendencias históricas del proceso de profesionalización docente del profesorado universitario en el Ecuador. Educación y Sociedad, 21(2), 128-141. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8998162
Ley Orgánica de Educación Superior de 2018. (2018, 2 de agosto). Asamblea Nacional de la República del Ecuador. Registro Oficial Suplemento 298 de 12-oct.-2010. Disponible en: https://www.gob.ec/sites/default/files/regulations/2020-06/DOCUMENTO_LEY-ORGANICA-EDUCACION-SUPERIOR.pdf
Morín, Edgar (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO.
Pérez, Maritza; Panesso, Vanessa; y Cardoso, Lidisbet (2022). El desempeño profesional pedagógico: retos para el docente universitario. Revista Mapa, 6(28), 59-73. Disponible en: https://repositorio.uniajc.edu.co/entities/publication/143b82e1-5188-43fa-86c2-c8f2fc6d1558
Portela-Falgueras, Rolando (2018). Marco teórico-conceptual de una nueva concepción para la formación de docentes de EGB en la UNAE, Ecuador. Atenas, 4(44), 60-67. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/4780/478055154004/
Ruiz-Melero, María J.; y Bermejo, Rosario (2022). Los escenarios de enseñanza determinan el perfil del docente del siglo XXI. Revista E-Psi, 11(1), 90-111. Disponible en: https://artigos.revistaepsi.com/2022/Ano11-Volume1-Artigo5.pdf
Shubina, Ivanna; Plakhotnik, Oleh; y Plakhotnik, Olha (2021). Professional education and technology usage for establishing methodological competence among future professors: Bibliometric analysis. International Journal of Emerging Technologies in Learning 16(19), 235-250. DOI: https://doi.org/10.3991/ijet.v16i19.24361
Universidad Nacional de Educación (2022). Filosofía institucional. Editorial UNAE. Disponible en: https://unae.edu.ec/wp-content/uploads/2023/06/Filosofia-Unae.pdf
Universidad Nacional De Educación (2024). Modelo educativo-pedagógico de la Universidad nacional de Educación. Disponible en: https://unae.edu.ec/wp-content/uploads/2024/06/modelo_educativo_pedagogico_de_la_unae.pdf
Universidad Nacional de Educación. (2023). Estatuto de la Universidad Nacional de Educación: Resolución-SE-019-No. -038-2022-CSU. Disponible en: https://es.scribd.com/document/632311857/Estatuto-UNAE-2023
Valcárcel-Izquierdo, Norberto; Lamas-González, Margarita; Canalías-Lamas, Sandra; y Martínez-Márquez, Yoan (2023). Investigación y desarrollo del capital humano. Binario. DOI: https://doi.org/10.56846/bin.ec.YDKO6025
Vezub, Lea; y Cordero Arroyo, Graciela (2022). Formación docente y calidad en América Latina: Análisis de casos en Chile, Ecuador y Perú. Revista Educación Superior y Sociedad, 34(1), 259-290. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000383011
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.