Process of building academic domains in a higher education institution: Methodological proposal
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v12i2.746Keywords:
Educational quality, Academic and curricular structure, Academic offerings, Strategic planningAbstract
The research analyzes the process of building academic domains at the Catholic University of Cuenca, focusing on strategic planning and articulating the substantive functions of teaching, research, and linkage with society. The problem arises from a lack of a methodological model that defines academic domains aligned with institutional capacities and current socio-educational demands. The main objective was to implement a methodology based on an algorithm, identifying patterns and relationships between key variables, teacher training, research results, physical-technological infrastructure, and academic offerings to strengthen institutional capacities. The method is based on synthetic analytics, starting from an analysis focused on reviewing data to find patterns and relationships between variables. This approach allows the identification of underlying causes that are not evident, facilitating informed decision-making. The data were organized in a matrix fashion, and set intersection operations were applied to the Venn diagram representations. The results show that 60% of the teachers have PhDs, and the remaining 40% have master's degrees and relevant experience. The need for new certification programs, greater external collaboration in research, and the acquisition of specialized laboratory equipment was identified. The strength of the evaluated area reached an index of 80%. In conclusion, the academic domains constitute a structured framework that facilitates institutional planning and strengthens educational quality, integrating teacher training, research, and infrastructure in response to social and academic demands
Downloads
References
Bancayán Oré, Carlos (2013). Operacionalización de la taxonomía de Anderson y Krathwohl para la docencia universitaria. Paideia XXI, 3(4), 109-119. DOI: https://doi.org/10.31381/paideia.v3i4.931
Calderón-Arregui, David; y Godoy-Mena, Marisol (2023). Ley de Educación Superior de Argentina, Ecuador y España en relación a las tendencias actuales. Debate Universitario CAEE-UAI, 13(22), 54–70. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9059324
Canela-Morales, Luis A.; y Ruiz-Sosa, Francisco G. (2019). Aspectos generales del conocimiento simbólico y diagramático: el caso de los diagramas de Venn. Andamios, 16(41), 63-85. DOI: https://doi.org/10.29092/uacm.v16i41.715
Castro-Mbwini, Diego (2022). La gestión universitaria: Aportes desde la perspectiva de Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 547-553. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202022000200547&lng=es&nrm=iso
CES | Consejo de Educación Superior (2018). Ley Orgánica de Educación Superior, LOES. Registro Oficial Suplemento 298 de 12-oct.-2010. Ultima modificación: 02-ago.-2018. Lexis Finder. Disponible en: https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf
CES | Consejo de Educación Superior (2019). Reglamento de Régimen Académico. Registro Oficial 473 de 23-abr.-2019. Lexis Finder. Disponible en: https://www.ces.gob.ec/lotaip/Anexos%20Generales/a3_Reformas/r.r.academico.pdf
CES | Consejo de Educación Superior (2022). Reglamento de Régimen Académico. RPC-SE-08-No.023-2022. Disponible en: https://www.ces.gob.ec/wp-content/uploads/2022/08/Reglamento-de-Re%CC%81gimen-Acade%CC%81mico-vigente-a-partir-del-16-de-septiembre-de-2022.pdf
Creswell, John W; y Poth, Cheryl N. (2009). Research Design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Third Edition) [Diseño de la investigación: métodos cualitativos, cuantitativos y mixtos]. Editorial SAGE. Disponible en: https://es.scribd.com/document/701592738/Creswell-1
Del-Moral-Santaella, Cristina. (2012). Conocimiento didáctico general para el diseño y desarrollo de expereincias de aprendizaje significativas en la formación del profesorado. Profesorado: Revista del curriculum y formación del profesorado, 16(2), 421-452. https://www.redalyc.org/pdf/567/56724395024.pdf
Gottberg-De-Noguera, Estela; Noguera Altuve, Gustavo; y Noguera Gottberg, María A. (2012). El aprendizaje visto desde la perspectiva eléctrica de Robert Gagné y el uso de las nuevas tecnologías en educación superior. Revista Universidades UDUAL, 53(1), 50-56. https://www.redalyc.org/pdf/373/37331092005.pdf
Herrera, Alma, y Didriksson, Axel (1999). La construcción curricular: innovación, flexibilidad y competencias. ESS: Educación Superior y Sociedad, 10(2), 29-52. https://ess.iesalc.unesco.org/index.php/ess3/article/view/146
Minchala-Bacuilima, Wilson Rene; Pulla-Abad, Cristina Alexandra; Moscoso-Bernal, Santiago Arturo; y Castro-López, Doris Priscila (2023). Análisis comparativo entre los estándares de calidad del Ministerio de Educación y del Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Revista Killkana Sociales, 7(3), 37–50. Disponible en: https://killkana.ucacue.edu.ec/index.php/killkana_social/article/view/1406/1571
Moscoso-Bernal, Santiago A.; Pulla-Abad, Cristina A.; Minchala-Bacuilima, Wilson; y Castro-López, Doris P. (2024). Universidades Inteligentes: Un enfoque innovador para la Educación Superior. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 12(1), 01–12. DOI: https://doi.org/10.26423/rcpi.v12i1.695
Moscoso-Bernal, Santiago, y Calderón-Arregui, David (2023). Universidad Glonacal: Retos, tendencias y propuesta de modelo de gestión. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 11(2), 39–57. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.26423/rcpi.v11i2.692
Moscoso-Bernal, Santiago; Álvarez-Guzhñay, Pedro; Pozo-Cabrera, Enrique; y Poveda-Sánchez, Boris (2021). Adaptación de la gestión universitaria en tiempos de pandemia. Caso de estudio: Universidad Católica de Cuenca. En Morocho-Quezada, Mary (Eds.), El Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior en Latinoamérica y el Caribe, en tiempos de COVID-19: visión de las Instituciones de Educación Superior (155-182). Editorial CALED. ISBN: 978-9942-39-182-7. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/359669825_Adaptacion_de_la_gestion_universitaria_en_tiempos_de_pandemia_Caso_de_estudio_Universidad_Catolica_de_Cuenca
Moscoso-Bernal, Santiago; Marrero-Fernández, Adriana; y Álvarez-Guzhñay, Pedro (2022). El Surgimiento del concepto de calidad en Educación Superior y su aplicación en Ecuador. Discusión teórica y descripción histórica del proceso en la evaluación de IES ecuatorianas. Revista Gestión I+D, 7(2), 171-206. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8594452
Peña-Vera, Tania (2022). Etapas del análisis de la información documental. Revista Interamericana de Bibliotecología, 45(3), 1-7. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v45n3e340545
Popovic, Celia (2013). Teaching for quality learning at university. (2nd Edn.). Innovations in Education and Teaching International, 50(4), 422–423. https://doi.org/10.1080/14703297.2013.839332. https://doi.org/10.1080/14703297.2013.839332
Rodríguez-Jiménez, Andrés; y Pérez-Jacinto, Alipio O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. EAN: Revista Escuela de Administración de Negocios, 82, 175-195. DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647
Rodríguez-Muñoz, Raúl; Socorro-Castro, Alejandro R.; Estévez-Pichs, María A.; y Rojas-Valladares, Adalia, L. (2024). Configuración de dominios académicos, su relación con política científica, investigación y vinculación con la sociedad. Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa, 3(1), 12–24. DOI: https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i1.66
UCUENCA (2018). Dominios Académicos de la Universidad de Cuenca – Fundamentos y declaración. UC-CU-DOM-501. Disponible en: https://apibuscador.ucuenca.edu.ec/api/documentos/download/f566265d-9353-48ad-84c1-dd1614985a97
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.