Process of building academic domains in a higher education institution: Methodological proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v12i2.746

Keywords:

Educational quality, Academic and curricular structure, Academic offerings, Strategic planning

Abstract

The research analyzes the process of building academic domains at the Catholic University of Cuenca, focusing on strategic planning and articulating the substantive functions of teaching, research, and linkage with society. The problem arises from a lack of a methodological model that defines academic domains aligned with institutional capacities and current socio-educational demands. The main objective was to implement a methodology based on an algorithm, identifying patterns and relationships between key variables, teacher training, research results, physical-technological infrastructure, and academic offerings to strengthen institutional capacities. The method is based on synthetic analytics, starting from an analysis focused on reviewing data to find patterns and relationships between variables. This approach allows the identification of underlying causes that are not evident, facilitating informed decision-making. The data were organized in a matrix fashion, and set intersection operations were applied to the Venn diagram representations. The results show that 60% of the teachers have PhDs, and the remaining 40% have master's degrees and relevant experience. The need for new certification programs, greater external collaboration in research, and the acquisition of specialized laboratory equipment was identified. The strength of the evaluated area reached an index of 80%. In conclusion, the academic domains constitute a structured framework that facilitates institutional planning and strengthens educational quality, integrating teacher training, research, and infrastructure in response to social and academic demands

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Santiago Arturo Moscoso-Bernal, Universidad Católica de Cuenca (UCACUE) | Cuenca - Ecuador | CP 010101

    Doctorado en Ingeniería, por la Universidad Nacional del Cuyo –Argentina; Doctorando en Educación Superior, por la Universidad Abierta Interamericana –Argentina; Magister en Gerencia de la Calidad e Innovación, por la Universidad Internacional del Ecuador - Ecuador

  • David Gerardo Moscoso-Montenegro, Universidad Católica de Cuenca (UCACUE) | Cuenca - Ecuador | CP 010101

    Magister en Telemática, por la Universidad Politécnica Salesiana – Ecuador

  • David Santiago Ayabaca-Landi, Universidad Católica de Cuenca (UCACUE) – Laboratorio de Gestión de Calidad Educativa | Cuenca - Ecuador | CP 010101

    Magíster en Métodos Matemáticos y Simulación, por la Universidad Politécnica Salesiana – Ecuador

  • Carlos Mauricio Orellana-Uguña, Universidad Católica de Cuenca (UCACUE) | Cuenca - Ecuador | CP 010101

    Maestría en Ingeniería Electrónica rama Energía y Automatización, por el Instituto Politécnico de Leiria (IPL) – Portugal

References

Bancayán Oré, Carlos (2013). Operacionalización de la taxonomía de Anderson y Krathwohl para la docencia universitaria. Paideia XXI, 3(4), 109-119. DOI: https://doi.org/10.31381/paideia.v3i4.931

Calderón-Arregui, David; y Godoy-Mena, Marisol (2023). Ley de Educación Superior de Argentina, Ecuador y España en relación a las tendencias actuales. Debate Universitario CAEE-UAI, 13(22), 54–70. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9059324

Canela-Morales, Luis A.; y Ruiz-Sosa, Francisco G. (2019). Aspectos generales del conocimiento simbólico y diagramático: el caso de los diagramas de Venn. Andamios, 16(41), 63-85. DOI: https://doi.org/10.29092/uacm.v16i41.715

Castro-Mbwini, Diego (2022). La gestión universitaria: Aportes desde la perspectiva de Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 547-553. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202022000200547&lng=es&nrm=iso

CES | Consejo de Educación Superior (2018). Ley Orgánica de Educación Superior, LOES. Registro Oficial Suplemento 298 de 12-oct.-2010. Ultima modificación: 02-ago.-2018. Lexis Finder. Disponible en: https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf

CES | Consejo de Educación Superior (2019). Reglamento de Régimen Académico. Registro Oficial 473 de 23-abr.-2019. Lexis Finder. Disponible en: https://www.ces.gob.ec/lotaip/Anexos%20Generales/a3_Reformas/r.r.academico.pdf

CES | Consejo de Educación Superior (2022). Reglamento de Régimen Académico. RPC-SE-08-No.023-2022. Disponible en: https://www.ces.gob.ec/wp-content/uploads/2022/08/Reglamento-de-Re%CC%81gimen-Acade%CC%81mico-vigente-a-partir-del-16-de-septiembre-de-2022.pdf

Creswell, John W; y Poth, Cheryl N. (2009). Research Design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Third Edition) [Diseño de la investigación: métodos cualitativos, cuantitativos y mixtos]. Editorial SAGE. Disponible en: https://es.scribd.com/document/701592738/Creswell-1

Del-Moral-Santaella, Cristina. (2012). Conocimiento didáctico general para el diseño y desarrollo de expereincias de aprendizaje significativas en la formación del profesorado. Profesorado: Revista del curriculum y formación del profesorado, 16(2), 421-452. https://www.redalyc.org/pdf/567/56724395024.pdf

Gottberg-De-Noguera, Estela; Noguera Altuve, Gustavo; y Noguera Gottberg, María A. (2012). El aprendizaje visto desde la perspectiva eléctrica de Robert Gagné y el uso de las nuevas tecnologías en educación superior. Revista Universidades UDUAL, 53(1), 50-56. https://www.redalyc.org/pdf/373/37331092005.pdf

Herrera, Alma, y Didriksson, Axel (1999). La construcción curricular: innovación, flexibilidad y competencias. ESS: Educación Superior y Sociedad, 10(2), 29-52. https://ess.iesalc.unesco.org/index.php/ess3/article/view/146

Minchala-Bacuilima, Wilson Rene; Pulla-Abad, Cristina Alexandra; Moscoso-Bernal, Santiago Arturo; y Castro-López, Doris Priscila (2023). Análisis comparativo entre los estándares de calidad del Ministerio de Educación y del Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Revista Killkana Sociales, 7(3), 37–50. Disponible en: https://killkana.ucacue.edu.ec/index.php/killkana_social/article/view/1406/1571

Moscoso-Bernal, Santiago A.; Pulla-Abad, Cristina A.; Minchala-Bacuilima, Wilson; y Castro-López, Doris P. (2024). Universidades Inteligentes: Un enfoque innovador para la Educación Superior. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 12(1), 01–12. DOI: https://doi.org/10.26423/rcpi.v12i1.695

Moscoso-Bernal, Santiago, y Calderón-Arregui, David (2023). Universidad Glonacal: Retos, tendencias y propuesta de modelo de gestión. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 11(2), 39–57. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.26423/rcpi.v11i2.692

Moscoso-Bernal, Santiago; Álvarez-Guzhñay, Pedro; Pozo-Cabrera, Enrique; y Poveda-Sánchez, Boris (2021). Adaptación de la gestión universitaria en tiempos de pandemia. Caso de estudio: Universidad Católica de Cuenca. En Morocho-Quezada, Mary (Eds.), El Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior en Latinoamérica y el Caribe, en tiempos de COVID-19: visión de las Instituciones de Educación Superior (155-182). Editorial CALED. ISBN: 978-9942-39-182-7. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/359669825_Adaptacion_de_la_gestion_universitaria_en_tiempos_de_pandemia_Caso_de_estudio_Universidad_Catolica_de_Cuenca

Moscoso-Bernal, Santiago; Marrero-Fernández, Adriana; y Álvarez-Guzhñay, Pedro (2022). El Surgimiento del concepto de calidad en Educación Superior y su aplicación en Ecuador. Discusión teórica y descripción histórica del proceso en la evaluación de IES ecuatorianas. Revista Gestión I+D, 7(2), 171-206. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8594452

Peña-Vera, Tania (2022). Etapas del análisis de la información documental. Revista Interamericana de Bibliotecología, 45(3), 1-7. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v45n3e340545

Popovic, Celia (2013). Teaching for quality learning at university. (2nd Edn.). Innovations in Education and Teaching International, 50(4), 422–423. https://doi.org/10.1080/14703297.2013.839332. https://doi.org/10.1080/14703297.2013.839332

Rodríguez-Jiménez, Andrés; y Pérez-Jacinto, Alipio O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. EAN: Revista Escuela de Administración de Negocios, 82, 175-195. DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647

Rodríguez-Muñoz, Raúl; Socorro-Castro, Alejandro R.; Estévez-Pichs, María A.; y Rojas-Valladares, Adalia, L. (2024). Configuración de dominios académicos, su relación con política científica, investigación y vinculación con la sociedad. Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa, 3(1), 12–24. DOI: https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i1.66

UCUENCA (2018). Dominios Académicos de la Universidad de Cuenca – Fundamentos y declaración. UC-CU-DOM-501. Disponible en: https://apibuscador.ucuenca.edu.ec/api/documentos/download/f566265d-9353-48ad-84c1-dd1614985a97

Published

2024-12-20

Issue

Section

Original Articles