Disruptive behaviors in early childhood education boys and girls

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v9i2.422

Keywords:

Disruptive behavior, sociodemographic data, diagnosis, aggressiveness, impulsivity

Abstract

Parenting styles shape interaction dynamics in the family environment that determine the first behaviors with which children interact. The objective of this research was to identify the presence of disruptive behaviors in initial education boys and girls in the cantons of Santa Elena and La Libertad. The methodological aspect was developed from a quantitative approach, descriptive research, under a non-experimental design, the study population corresponds to mothers of children aged 2 to 3 years who benefit from the initial education program in Child Development Centers and children 4-year-olds who belong to Basic Education institutions of these cantons; the type of sampling was intentional non-probabilistic; In this sense, the sample was made up of 70 mothers of children who present characteristics of disruptive behaviors aged between 2 to 4 years, to whom a questionnaire-type survey developed by the researchers was applied, it is a psychometric type evaluation instrument, It has been validated through expert judgment. The results conclude that the sociodemographic variables such as age and sex do show a relationship in the manifestation of disruptive behavior, observing a higher percentage of behavioral alterations in males, in the same way, a higher prevalence is evidenced in children under 4 years of age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, Marina, y otros Conductas disruptivas desde la óptica del docente: validación de una escala. Anales de Psicología 2016; Vol. 32: 855-862.

Castillo , Karla, Chávez, Paula y Zoller, María. Factores familiares y escolares que influyen en los problemas de conducta y de aprendizaje en los niños. Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades. 2019; 6 (2):124-134.

Portela, Alba, y otros Trastorno por déficit de atención e hiperactividad: algunas consideraciones sobre su etiopatogenia y tratamiento. MEDISAN. 2016; 20 (4).

Jurado, Pedro y Justiniano, María Propuestas de intervención ante las conductas disruptivas en la educación secundaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. 2016; 27(3): 8-25.

Ocaña, Lilian. Conductas disruptivas y aprendizaje significativo en el área de comunicación en estudiantes del V ciclo de primaria de la Institución Educativa Privada “Nuestra Señora de la Merced. Huacho, 2015. Universidad Cesar Vallejo. [En línea] 2017. [Citado el: 27 de 11 de 2020.] http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/UCV/6058/Oca%C3%B1a_RLR.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Sierra , Ariel , y otros Intervencón interactiva en los problemas de comportamiento infantil. Acta Colombiana de Psicología. 2015; 18 (1):149-157.

Cortes, Felicindo, y otros Variables influyentes en la conducta ambiental en alumnos de unidades educativas, región de Coquimbo-Chile. Estudios pedagógicos (Valdivia). 2017; 43 (2):27-46.

Engels, Frank. El origen de la Familia, la Propiedad Privada y el Estado. . México D.F. : Colofón S.A. de C.V. , 2011.

Marín, María , Quintero, Paula y Rivera, Sandra. Influencia de las relaciones familiares en la primera infancia. Poiésis. 2019; 36: 164-183.

Palacio Paula y Velez Maribel. El papel de la familia en el desarrollo social del niño:una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. PSICOESPACIOS. 2018; 12(20): 173-198.

Valdés , Ángel, y otros. Relación entre funcionamiento familiar, emociones morales y violencia entre estudiantes de primaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 2016; 21 (71): 1093-1110.

Bunge, Mario. El planteamiento científico. Rev Cubana Salud Pública. 2017; 43 (3).

Schettini, Patricia y Cortazzo, Inés . Técnicas y estrategias de la investigación cualitativa. Sevilla : Universidad Nacional de la Plata, 2016.

Barnet , Silvia, y otros Construcción del registro de observación para el análisis del movimiento fundamentadoen la teoría de Laban. Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud. 2017; 15 (2): 1-21.

Tamayo y Tamayo. El proceso de la investigación científica. 4th. s.l. : Limusa Noriega, 2012.

Hernández , Roberto, Fernández, Carlos y Bartista, Pilar . Metodología de la investigación. 6ª. México : McGraw Hill, 2014.

Sosa, Jackeline, y otros Trastorno disocial en niños con déficit de atención e hiperactividad. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río. 2017; 21 (5) : 619-626.

Hernández., R. Fernández., C., & Baptista, P. Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw-Hil, 2018.

Del Rio Galvan, María. La conducta disruptiva en preescolar valorada socialmente. Universidad Oviedo, 2017.

Pacurucu, Ana. Incidencia de las conductas disruptivas en niños de 3 a 5 años de edad en instituciones particulares de cuenca. Universidad del Azuay, 2017.

Ossa Cornejo C, Navarrete Acuña L, Jiménez Figueroa A. Estilos parentales y calidad de vida familiar en padres y madres de adolescentes de un establecimiento educacional de la ciudad de Chillán (Chile). Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal. 2014;1–20

Ochoa Ávila E. Echeverría Castro S.B. y Fernández Nistal M.T. Ambientes de aprendizaje y contexto de desarrollosocial. México D.F: Pearson Educación, 2014.

LEYVA-CHANDUVÍ, Luciana. Experiencia en el trabajo con niños que presentan conductas disruptivas en un centro psicológico de Lima Metropolitana. 2019.

Azanza Armijos, Priscilla Del Cisne. "Educación emocional y conductas disruptivas en los niños de preparatoria." 2020.

Published

2021-12-18

Issue

Section

Original Articles