Santa Elena fishing sector. analysis of marketing strategies.

Authors

  • Arturo Benavides Rodríguez Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author
  • Lupe García Espinoza Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author
  • Carola Alejandro Lindao Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author
  • Francisca Carcelén García Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v2i2.63

Keywords:

Price, family income, participation

Abstract

The fisheries sector in Santa Elena Peninsula has become an important aspect of the local economy and a primary source of family income. However, commercialization strategies are still based on mechanisms that are traditional and not so-sustainable in economies vulnerable to the external market as is the case of Ecuador in the Santa Elena province, where the price of the product is the key balancing point in decision making for artisans. Therefore, the central idea of this paper is to analyze the strategies used by the fishing industry from an internal and external study of them and their environment, considering that for various reasons price is no longer the only competition factor to ensure profitability of the sector. The paper proposes a reading of the fisherman’s perception of his business and the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Global Consult. Magap Subsecretaria de Recursos Pesqueros. Consultoría para el desarrollo de la propuesta de modelo estructural par la organización social y productiva del sector pesquero en el Ecuador. Consultoría. Manta: Ministerio de Agricultura y Ganadería, Dirección de políticas y ordenamiento pesquero, dirección de pesca artesanal e industrial; 2013.

Instituto Nacional de Estadísticas y Censo, INEC - Subsecretaria de Recursos Pesqueros, SRP. Censo Pesquero Artesanal 2013 Fases I y II Quito: INEC.

Gobierno Provincial de Santa Elena, PDOT. Plan de Ordenamiento Territorial de Santa Elena Santa Elena: Fundación Santiago de Guayaquil; 2012.

Mejia E. Técnica e instrumentos de investigación. 1st ed. Mejia EM, editor. Lima: Centro de producción editorial e imprenta de la Universidad Mayo de San Marcos; 2005.

Guía Comercial Ecuador. Pro Ecuador. Febrero 2013.

Subsecretaría de Recursos Pesqueros. Empresas dedicadas a la actividad pesquera. Manta; 2013.

Subsecretaría de Recursos pesqueros. Puertos y facilidades pesqueras. Avance de obras. Manta: Magap, Subsecretaria de Recursos pesqueros; 2012.

Instituto Nacional de Pesca. Estudio del Instituto Nacional de Pesca. 2006.

FLACSO - MIPRO. Boletín mensual de análisis sectorial de MYPIMES Quito: Centro de Investigaciones económicas y de la Micro, Pequeña y Mediana Empresa; 2011.

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. Censo, Fascículo Provincial Santa Elena Quito: INEC; 2010.

Viceministerio de Acuacultura y Pesca. Medidas de ordenamiento y regulacion pesquera. Guia. Manta: Viceministerio de Acuacultura y Pes - ca, MAGAP; 2013.

Ministerio de Industrias, Comercio e In - tegración. Ley de Pesca y Desarrollo Pesquero Decreto supremo 178 Ro, editor. Quito: Registro Oficial; 1974.

Secretaria Nacional de Planificacion y De - sarrollo. Proyectos emblematicos en Santa Elena. 1st ed. SENPLADES , editor. Quito: SENPLADES; 2013

Downloads

Published

2014-12-20

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

Santa Elena fishing sector. analysis of marketing strategies. (2014). Magazine Science and Innovation Teaching, 2(2), 79-86. https://doi.org/10.26423/rcpi.v2i2.63

Most read articles by the same author(s)