Science, education and values, role of the university.

Authors

  • Margarita León García Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v2i2.54

Keywords:

science, education, values education, role of universities in values-based education

Abstract

Values-based education for young people and specifically the role of the University, is an absolute necessity nowadays when society faces increasingly problematic situations that require decision-making that involves an ethical behavior of people. The research presents the reflections of the author about the relationship between scientific development and the educational process in general while incorporating arguments that highlight the role of researchers in social progress, as well as their interdependent relationships. In its broadest sense, education and school in particular, have the big responsibility of teaching high moral values to their graduates so that they can consciously engage in the construction of society. Revision of specialized literature and theoretical methods of research have been made, such as the historical and logical method, systems approach, analysis, synthesis, induction, deduction, and generalization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Varona, E. J. Trabajos sobre educación y enseñanza. La Habana. Editorial Pueblo y Educación, (1992). p. 200.

Múdrik, A. La educación en Secundaria. Moscú. Editorial Progreso, (1983). pp. 8-9.

García, G. J. Ciencia, Filosofía e Ideología. La Habana, Cuba. Editorial Científico-Técnica. (1985).

Hernández, I. Acerca de la Formación de Valores y la Responsabilidad Ciudadana. (Ponencia). La Habana, Cuba. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Héctor A. Pineda Zaldívar”. (2012).

Larroyo, F. Historia General de la Pedagogía. México. Editorial Porrúa, S.A, pp. 75-76.

Idem, (1984). p. 135.

Luz, J. de la. Dos discursos leídos en el Colegio El Salvador. En Obras Tomo III. P. 482. Recuperado de: www.books.google.com.ec/ books?isbn=849007786X.(1861) Consultado en noviembre de 2014.

Martí, J. Ideario Pedagógico. La Habana, Cuba. Editorial Pueblo y Educación, (2007) p. 147.

Diccionario de Filosofía. Moscú. Editorial Progreso, (1984). p. 439.

Miranda, Teresa. Conferencia Magistral. Evento Base Pedagogía ‘99 del ISPETP. La Habana, 26 de junio de 1998. (1998). (Notas toma - das por la autora).

Fabelo, J. R. Los valores y sus desafíos actuales. Colección Insumisos latinoamericano. Recuperado de: www.lirosenred.com. (2004). Consultado en octubre 2014.

Bermúdez, R. La categoría formación. La Habana, Cuba. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Héctor A. Pineda Zaldívar”, (2011). p.3. (En soporte digital)

González, F. Los valores y su significación en el desarrollo de la persona. La Habana, Cuba. Revista Temas 15. (1998).

Abreu, R. Pedagogia Profissional: uma proposta aberta à reflexão e ao debate. São Paulo, Brasil. UCPETP- CETEC Paula Souza.Brasil. (2013).

Downloads

Published

2014-12-20

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

Science, education and values, role of the university. (2014). Magazine Science and Innovation Teaching, 2(2), 26-33. https://doi.org/10.26423/rcpi.v2i2.54