Science, education and values, role of the university.
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v2i2.54Keywords:
science, education, values education, role of universities in values-based educationAbstract
Values-based education for young people and specifically the role of the University, is an absolute necessity nowadays when society faces increasingly problematic situations that require decision-making that involves an ethical behavior of people. The research presents the reflections of the author about the relationship between scientific development and the educational process in general while incorporating arguments that highlight the role of researchers in social progress, as well as their interdependent relationships. In its broadest sense, education and school in particular, have the big responsibility of teaching high moral values to their graduates so that they can consciously engage in the construction of society. Revision of specialized literature and theoretical methods of research have been made, such as the historical and logical method, systems approach, analysis, synthesis, induction, deduction, and generalization.
Downloads
References
Varona, E. J. Trabajos sobre educación y enseñanza. La Habana. Editorial Pueblo y Educación, (1992). p. 200.
Múdrik, A. La educación en Secundaria. Moscú. Editorial Progreso, (1983). pp. 8-9.
García, G. J. Ciencia, Filosofía e Ideología. La Habana, Cuba. Editorial Científico-Técnica. (1985).
Hernández, I. Acerca de la Formación de Valores y la Responsabilidad Ciudadana. (Ponencia). La Habana, Cuba. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Héctor A. Pineda Zaldívar”. (2012).
Larroyo, F. Historia General de la Pedagogía. México. Editorial Porrúa, S.A, pp. 75-76.
Idem, (1984). p. 135.
Luz, J. de la. Dos discursos leídos en el Colegio El Salvador. En Obras Tomo III. P. 482. Recuperado de: www.books.google.com.ec/ books?isbn=849007786X.(1861) Consultado en noviembre de 2014.
Martí, J. Ideario Pedagógico. La Habana, Cuba. Editorial Pueblo y Educación, (2007) p. 147.
Diccionario de Filosofía. Moscú. Editorial Progreso, (1984). p. 439.
Miranda, Teresa. Conferencia Magistral. Evento Base Pedagogía ‘99 del ISPETP. La Habana, 26 de junio de 1998. (1998). (Notas toma - das por la autora).
Fabelo, J. R. Los valores y sus desafíos actuales. Colección Insumisos latinoamericano. Recuperado de: www.lirosenred.com. (2004). Consultado en octubre 2014.
Bermúdez, R. La categoría formación. La Habana, Cuba. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Héctor A. Pineda Zaldívar”, (2011). p.3. (En soporte digital)
González, F. Los valores y su significación en el desarrollo de la persona. La Habana, Cuba. Revista Temas 15. (1998).
Abreu, R. Pedagogia Profissional: uma proposta aberta à reflexão e ao debate. São Paulo, Brasil. UCPETP- CETEC Paula Souza.Brasil. (2013).
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.