ICT’s as a tool inthe teaching-learning process to improve academic achievement.

Authors

  • Fernando Pacheco Olea Author
  • Carolina Villacís Author
  • Patricio Álvarez Muñoz Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v3i1.13

Keywords:

TIC, academic achievement, educational process

Abstract

This article is the result of a research that aims to establish the relationship of ICTs to academic performance of students in the Industrial Technical College “La Alborada” in Milagro, Guayas, Ecuador. This study is part of a descriptive, correlational research, since through analysis, observation, comparison and description of the variables, the limited use of technological tool sin the educational process is established. The statistics are obtained from the resultsof the application of tools for students and teachers of the institution. Deductive, inductive and theoretical process development methods were used. The proposal requires as treng then ing in the use of new information and communication technologies and it is important that teachers become aware of their proper use and incorporate them in their classes, because these will improve the academic performance of students in classes that are more interactive and fun. It’s necessary to design a training plan in the use ofe-learning tools to ensure quality education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Kotler, P., & Armstrong, G. Fundamentos de marketing. Pearson Educación. (2003).

Ribas, M. La videoconferencia en el campo educativo. Técnicas y procedimientos. Comunicación y Pedagogía, 151(1), 47-51. (1998).

Graells, P. M. Impacto de las TIC en educación: funciones y limitaciones. Departamento de Pedagogía Aplicada, Facultad de Educación, UAB. (2000).

Pérez, G. B., Sáiz, F. B., & i Miravalles, A. F. Didáctica universitaria en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Narcea ediciones. (2006).

Zúñiga, V. Migrantes internacionales en las escuelas mexicanas: desafíos actuales y futuros de política educativa. Revista Electrónica Sinéctica, (2013). (40), 1-12.

García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A., Arras, A.M., González, L. M., Hernández, A., Martín, J., Prada, S., ... & Torres, C. A. Competencias en TIC y rendimiento académico en la universidad: Diferencias por género. Nº: Libro; 1. (2010).

Galvis Vargas, R. I. Implementación de una estrategia didáctica bimodal apoyada en las TICS para favorecer el desarrollo de los procesos cognitivos de los estudiantes del Programa de Formación Básica para la reconstrucción de competencias sociales de la unión temporal Uniminuto-Ateneo Juan Eudes. (2007).

Mattelart, A. Historia de la sociedad de la información (pp. 39-53). Paidós. (2007).

Solbrig, O. Ventajas y desventajas de la agrobiotecnología. Bárcena y otros., Los Transgénicos en América Latina y el Caribe. Un debate abierto, CEPAL Naciones Unidas, Santiago de Chile. (2004).

Salinas, J. Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista universidad y sociedad del conocimiento, 1(1), 1-16. (2004).

Pedone, C. Los cambios familiares y educativos en los actuales contextos migratorios ecuatorianos: una perspectiva. Athenea Digital, (2006). (10), 154-171.

Cabero, J. Cambios organizativos y administrativos para incorporación de las TICs a la formación. Medidas a adoptar. Obtenido de Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa: http://www.uib.es/depart/gte/edutec-e/revelec18/cabero_18.pdf. (Noviembre de 2004).

Downloads

Published

2015-06-25

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68