A commitment to quality criteria for performance evaluation of teaching

Authors

  • Víctor Emilio Garcés Rodríguez Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v1i2.38

Keywords:

teacher excellence, performance assessment, application criteria

Abstract

This paper addresses the issue of assessment of teacher performance aimed at  obtaining better results, evidenced through the academic product—students in higher education institutions.  During its development, emphasis is made on the necessity and advantage of having a system that permits the assessment of teachers’ excellence.  Theoretically, some definitions of teacher performance assessment are made, some prominent Latin-American academic papers are discussed, in relation to the characteristics of the instruments, the fields where they are assessed, advantages and disadvantages of several alternatives, among other important areas.   Criteria are proposed for an assessment system aimed at the function of teachers, planning, facilitating learning, Teacher-student dialectics, applicable through self-assessment, student´s opinion and institutional assessment. Reference is made to the procedure for the elaboration and implementation of the instruments as well as the mechanics for assessment.  Everything aimed towards the academic excellence of higher education as its main reason.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguerrondo I. El nuevo paradigma de la Educación para el siglo XXI Universidad San Andrés. Buenos Aires, Argentina.2004.

Bisquerra Ar. Introducción a la Estadística aplicada a la Investigación Educativa. Barcelona, España. 1987.

Casanova C, Giroux Ma. Manual de Evaluación Educativa. 5ta edición. Editorial La Muralla. Barcelona, Madrid. 1999.

Casassus J. La Escuela y la (des)igualdad. 1era Edición. LOM Ediciones. Santiago de Chile. 2003.

CONEA. La calidad en la universidad ecuatoriana. Serie Documentos Técnicos2. 2003.

Cornejo R, Redondo J. El clima escolar percibido por los alumnos de enseñanza media. Una investigación en algunos Liceos de la Región Metropolitana. Santiago, Chile. 2006.

Chiavenato I. Administración de Recursos Humanos. 5ta. Edición. Editorial Mac Graw Hill. Bogotá, Colombia. 2000.

Crespi M. La evaluación del desempeño docente. 2004.

Delannoy F. Profesionalismo Docente y Aseguramiento de la Calidad de la Enseñanza. Ponencia de la Consultora Internacional en Educación. Seminario Internacional Profesionalismo Docente y calidad de la Educación.

Santiago. 2001

Dessler G. Administración de Personal. 6ta. Edición. Editorial Prentice-Hall Hispanoamericana S.A. México. 1996.

Di Bártolo D. Calidad Educativa desde la condición docente. 2005.

Gago A. Apuntes acerca de la evaluación educativa. UNESCO. 2002.

Guzmán Jm. La calidad en la Educación Superior Universidad de México. 2004

Ley Orgánica De Educación Superior. 12/Octubre/2010.

Mondy R, Noé R. Administración de Recursos Humanos. 6ta. Edición. Editorial Prentice-Hall Hispanoamericana. México. 1997

Montenegro I. Evaluación de desempeño docente. Cooperativa Editorial Magisterio.2003.

Pereda S, Berrocal F. Gestión de Recursos Humanos por Competencias. Editorial Centro de Estudios Ramón Areces S. A. España. 1999.

Stegmann T. Antecedentes básicos de la Evaluación del Desempeño Docente. Corporación Educacional Cerro Navia. Fundación SEPEC. Santiago. Chile. 2003

Valdés V. Evaluación del Desempeño Docente. Ponencia presentada por Cuba. Encuentro Iberoamericano sobre Evaluación del Desempeño Docente. Ciudad de México. 23 al 25 de Mayo. http://www.campus-oei.org/de/rifad01.htm. 2000.

Valenzuela J. Evaluación de instituciones educativas. Editorial Trillas México. 2005.

Vera M. Una aproximación a la evaluación de la calidad de la enseñanza en los centros de la Universidad de Alicante. Trabajo de Grado para optar al Título de Doctor en Didáctica de las Ciencias Sociales. Universidad Complutense de Madrid. Madrid. 1989.

Downloads

Published

2013-06-27

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68