Mathematical logical reasoning in seventh grade students of school “Manuela Cañizares” cantón Salinas 2014-2015.

Authors

  • Héctor Cárdenas Vallejo Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author
  • Rosario Cárdenas Vallejo Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v3i1.12

Keywords:

logical reasoning, mathematical reasoning, mathematical learning, logical thinking, deductive reasoning

Abstract

This paper aims to investigate the level of knowledge in the classroom and application of cognitive skills in the social context on the understanding of mathematics, students (as) the seventh grade Basic Education School Fiscal Mixta “Manuela Canizares “Santa Rosa parish, canton Salinas, Santa Elena; the results found for the development of mathematical logic thinking in the process of teaching and learning is based on the application of an evaluation and survey, which allowed assessing the level of logical mathematical reasoning and difficulties in students, based theory proposed by Jean Piaget and Disclaimers approach presented by the development of cognitive skills. The most significant aspects that comprise this research are: numeric, spatial, metric, random thoughts and money management, as these are directly related to psychology, grammar, mathematics, theory of knowledge and epistemology, for its rigor, accuracy, robustness, and universal systematization. The study is descriptive qualitative and quantitative, developed with an ex post facto design, and direct observation of classroom activities for students and teachers. As research results it can be stated that the data were limited teacher preparation in the application of cognitive skills in the teaching of mathematics, has caused students to have a low level of mathematical logic reasoning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Piaget, J. Introducción a la epistemología genética.: El pensamiento matemático. Buenos Aires: Paidós; (1975) p. 111.

MinEduc. Actualización y fortalecimiento de la educación. La importancia de aprender matemáticas; (2010) pág. 5

http://www.telegrafo.com.ec/sociedad/item/el-examen-del-ineval-revela-que-estudiantes-tienen-deficiencias-en-matematica.html

Cárdenas, H. Importancia de las Ntic en las gestiones académicas de los docentes (trabajo de maestría. Universidad de Guayaquil); (2008) pág. 50.

Cárdenas, H. Importancia de las Ntic en las gestiones académicas de los docentes (trabajo de maestría. Universidad de Guayaquil); (2008) pág. 54

Araujo Fiallos S. Genios: Matemáticas por Competencias. Grupo Norma, Segunda edición, Ecuador (2008).

Araujo Fiallos S. Matemática Interactiva. Grupo Norma. Quinta edición. C.P. 06020 México D.F. (2008)

Beltrán Rodríguez J.. Resúmenes de Investigación. Quito, Ecuador (1994).

Castro Puche R. Didáctica de la Matemática. Eco ediciones. primera edición, Bogotá, Colombia (2011)

Carriazo Salcedo M. Cursos para docentes: ¿Cómo hacer el aprendizaje significativo? Grupo Santillana S.A. Quito, Ecuador (2009).

Círculo de lectores S.A. Equilibre su inteligencia. (Sociedad unipersonal). Barcelona (2003).

L.O.E.I 2013, Quito – Ecuador.

MinEduc. Matemática 4: Cuaderno de Trabajo para estudiantes. Editorial Don Bosco. Segunda edición. Quito, Ecuador (2011).

P.N.B.V 2014 -2017, Quito – Ecuador.

Soler Francisco, Fajardo-Reinaldo Núñez Fundamento matemáticos/Eco ediciones, Tercera edición, Bogotá, Colombia (2009).

Sánchez, Amestoy A.. Sistema Nacional de Nivelación y Admisión. tomo I: Organización del pensamiento. Quito, Ecuador (2012).

Sánchez, Amestoy A.. Sistema Nacional de Nivelación y Admisión. tomo II: Organización del pensamiento. Quito, Ecuador (2012).

Sánchez, Margarita A. Aprender a pensar 2: Organización del pensamiento: cuaderno de trabajo. Editorial Triallas. México, D.F. (2001)

Downloads

Published

2015-06-25

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68