Potential of avocado cultivation (persea americana mill) in Ecuador as an alternative of commercialization in the local and international market

Authors

  • Andrea Sotomayor Instituto Nacional de Investigaciones Agropecuarias, Programa Nacional de Fruticultura, Granja Experimental Tumbaco, Quito, Ecuador.
  • Alex Viera Departamento de Postgrados. Universidad Andina Simón Bolívar, Quito, Ecuador
  • William Viera Instituto Nacional de Investigaciones Agropecuarias, Programa Nacional de Fruticultura, Granja Experimental Tumbaco, Quito, Ecuador.

DOI:

https://doi.org/10.26423/rctu.v3i3.192

Keywords:

demand, exportation, offer, prices, production

Abstract

Ecuador has adequate weather conditions for growing avocado due to its geographic location. The main producing areas are Carchi, Imbabura, Pichincha, Tungurahua, Azuay and Loja. ‘Hass’is the variety demanded in the international market; however the variety ‘Fuerte’ is the most consumed in the local market.Among the major importing countries and potential markets for this fruit are United States of America, France, Holland, Japan, among other.However, the Ecuadorian avocado exportation has been mainly to Colombia (99 %), reaching an amount of 2.2 million of American dollars; and a low scale to the Netherlands Antilles, Spain and Holland.The price in the local market varies between 1.06 and 1.90USD/kg, resulting in instability; on the other hand, in the European market it reaches a value of 3.60 USD/kg, constituting an attractive alternative for its commercialization. In the local market there is no an unsatisfied demands because local production is almost entirely marketed in the country; while there is an unsatisfied demand at the international level that constitutes a market opportunity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arana, J.;Bijman, J.;Omta O.; Oude A.A case study of the Mexican avocado industry based on transaction costs and supply chain management practices. Economía: teoría y práctica. 2015, 42:137-165.

Constitución del Ecuador. Registro Oficial No. 449 20 de octubre de 2008.

Ayuntamiento de Palmas de Gran Canaria, Precio del Aguacate. 2016. Recuperado de: http://www.mercalaspalmas.es/preciosDiaMgr.php.

Banco Central del Ecuador, Importaciones y Exportaciones de Aguacate. 2015. Recuperado de: http://www.bce.fin.ec/index.php/c-exterior.

Bost, J.; Smith, N.; Crane, J. The Avocado Botany, Production and Uses: History, Distribution and Uses. Botany, Production and Uses. 2nd Edition: Australia; 2013.

Cavaletto.G. The avocado market in the United States. En: Actas Proccedings VIII Congreso Mundial de la Palta 2015. Lima Perú; 2015. 463-466.

Coello, M. Estudio de Factibilidad Económico del Aguacate (Persea americana Mil variedad Hass) en la provincia de Santa Elena, con fines de exportación al mercado de Estados Unidos. Tesis de Economista Agrícola con mención en Desarrollo Rural. Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. 2015.

Contreras, J. La competitividad de las exportaciones mexicanas de aguacate: un análisis cuantitativo. Revista Chapingo Serie Horticultura. 1999; 5: 393-400.

Coordinación General del Sistema de Información Nacional (SINAGAP). Precios de productos Agropecuarios. Quito Ecuador: 2015. Recuperado de: http://sinagap.agricultura.gob.ec/index.php/mercados-bodega-camales-y-ferias.

Flores, J. Estudio fenológico de dos variedades de aguacate (Persea americana Mill) en base a la determinación del tiempo de acumulación de unidades térmicas requeridas para completar los diferentes estados, en dos localidades de la provincia de Pichincha”. Tesis de Grado, Universidad Politécnica Salesiana, Sede Quito. 2013.

Food and Agriculture Organization of the United Nations Statistics Division (FAOSTAT). Avocado World Production. 2015. Recuperado de: http://faostat3.fao.org/browse/Q/*/E.

Galindo, M.; Ogata, N.; Arzate, A. Some aspects of avocado (PerseaamericanaMill.) diversity and domestication in Mesoamerica. Genetic Resources and CropEvolution, 2008; 55(3): 441-450.

Giacinti, M. Visión Mundial del Consumo de Aguacate o Palta. Agroalimentaria, 2002; 14: 43-50.

Instituto Nacional de Estadística y Censos (INEC). Estadísticas e Indicadores Económicos 2011-2013. Quito Ecuador: 2011. Recuperado de: http://www.ecuadorencifras.gob.ec/.

Instituto Nacional de Estadística y Censos (INEC). Boletín Agropecuario Mensual. Enero 2012, N°18.

Instituto Nacional de Investigaciones Agropecuarias (INIAP). Guía Técnica de cultivos. Manual N° 73. Quito Ecuador, INIAP:2008.

Instituto de Promoción de Exportaciones e Inversiones (PROECUADOR). Alerta de aumento del consumo de aguacate tanto por moda como por beneficio. Quito Ecuador: 2015.Recuperado de: http://www.proecuador.gob.ec/pubs/alerta-de-aumento-del-consumo-de-aguacate-tanto-pormoda-como-por-beneficio/.

Kloter, P.; Kevin, L. Dirección de Marketing, 14ta. ed. México: Pearson; 2012.

León, J. Manual del Cultivo del Aguacate. Quito Ecuador: COSUDE; 1999.

Leos, J. Kido, M.; Valdivia, R. Impacto de las barreras fitosanitarias en el comercio de aguacate entre México y los Estados Unidos de Norteamérica. Revista Chapingo Serie Horticultura. 2005; 11(1): 99-103.

Macas, G.Estudio de las características de calidad pre y poscosecha en variedades de aguacate (Persea americanaMill) provenientes de dos localidades de la provincia de Pichincha.Tesis de Grado, Escuela Superior del Chimborazo.2013.

Mertz, O., Mette, A., Reenberg, A. Importance and Seasonality of vegetable consumption and marketing in Burkina Faso. EconomicBotany. 2001; 55(2): 276-289.

Paz, R. Producción, comercialización y consumo del aguacate: una perspectiva global. En: Actas Proccedings VIII Congreso Mundial de la Palta 2015, Lima Perú, 2015.14.

Pilapaña S. Rentabilidad de aguacate, durazno, mora y tomate de árbol en Carchi, Imbabura y Tungurahua. Tesis de Grado, Universidad Central del Ecuador.2013.

Poole, N.;Wayno, A.; Heh, V. Improvingagri-food marketing in developing economies: contractual vegetable markets in Ghana. Development in Paractice. 2003; 13(5): 551-557.

Rosales, R.; Cuásquer, D.; Galarza, A. Perfiles de producto. Perfil de Aguacate. CORPEI y Centro de información e inteligencia comercial (CICO). Quito Ecuador. 2009. Recuperado de: http://www.pucesi.edu.ec/pdf/aguacate.pdf.

Sistema Nacional de Información e Integración de Mercados, Precios de Mercado. 2013. Recuperado de: http://www.economia-sniim.gob.mx/nuevo.

Torres, V. La competitividad del aguacate mexicano en el mercado estadounidense. Revista de Geografía Agrícola. 2009; 43: 61-79.

Troncoso, J.; Aguirre, M.; Manríquez, P.; Mundigo, D. Influencia del calibre, mercado de destino y mes de comercialización en el precio de exportación de la palta Hass: Un enfoque hedónico. Ciencia e Investigación Agraria. 2008; 35(3): 333-339.

Velásquez, A.; Zegarra, V.; Daga, W. En: Actas ProccedingsVIII Congreso Mundial de la Palta 2015, Lima Perú, 2015.500-505.

Viera, V.; Ponce, L.; Morillo, E.; Vásquez, W. Genetic Variability of Avocado Germplasm for Plant Breeding. International Journal of Clinical and Biological Sciences. 2015; 1(1):24-33.

Zayas, M.; Gonzales, S. La construcción de productos de comunicación en el tipo de oferta “Commodities”. En: Actas Proccedings VIII Congreso Mundial de la Palta 2015, Lima Perú, 2015.506 -511.

Downloads

Published

2016-12-22

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

Potential of avocado cultivation (persea americana mill) in Ecuador as an alternative of commercialization in the local and international market. (2016). UPSE Scientific and Technological Magazine, 3(3), 1-9. https://doi.org/10.26423/rctu.v3i3.192