The teacher as manager and the quality of the educational processes in the classroom of a police college in the constitutional province of Callao, Peru, 2018

Authors

  • Marianella Romero Villanueva Universidad César Vallejo, Perú.
  • Noemi Julca Vera Universidad César Vallejo, Perú.
  • Miguel Pérez Pérez Universidad César Vallejo, Perú.
  • Raúl Delgado Arenas Universidad César Vallejo, Perú.

DOI:

https://doi.org/10.26423/rctu.v6i1.446

Keywords:

Educational manager, Communicative capacity, Motivational capacity, Domain pedagogic

Abstract

The research "The teacher as manager and the quality of the educational processes in the classroom of the police college in the constitutional province of Callao, Perú, 2018”, of correlational descriptive type, was based on the quantitative and cross-sectional approach, had as its general objective: Determine what is the relationship that exists between teacher as manager and the quality of the educational processes in the classroom at IE PNP Juan Ingunza Valdivia, Callao 2018, whose general hypothesis was: There is a significant relationship between the teacher as a manager and the quality of the educational processes in the classroom.The information was processed through two surveys to a sample of 64 teachers of the police college. Descriptive statistics.The results obtained in this investigation according to Spearman's Rho correlation showed a correlation coefficient = 0.250, with p = 0.046. Confirming that there is a direct and significant relationship with a low degree of association between the teacher as manager and the quality of the educational processes in the classroom of the police college in the constitutional province of Callao, Perú, 2018. We can conclude then that there is a relationship between the efficient performance of the teacher as a manager to achieve a good quality of the educational processes in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carranza, A. (2017). La gerencia del aula y su influencia en el aprendizaje de los estudiantes del V ciclo de la carrera de Diseño Gráfico del Instituto Avansys. (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. Perú. Recuperada de http://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE/1488/TM%20%20CE-Ge%203107%20C1%20-%20Carranza%20Acevedo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Chiavenato, I. (2001). Administración de Recursos Humanos. Recuperado de https://cucjonline.com/biblioteca/files/original/f37a438c7c5cd9b3e4cd837c3168cbc6.pdf

Dávila, G. (2016). Clima del aula y rendimiento preescolar en los niños de la Institución Educativa 813 Punchana 2016(Tesis de grado) Universidad Nacional de la Amazonía Peruana. Perú. Recuperado de http://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstream/handle/UNAP/4036/Gladys_Tesis_Titulo_2016.pdf.pdf?sequence=1&isAllowed=y

De Miguel, M. (1995). La calidad de la educación y las variables de proceso y producto. Recuperado de http://www.euskomedia.org/PDFAnlt/ikas/08/08029051.pdf

Díaz Barriga, F. (2006). Enseñanza situada. Vínculo entre la escuela y la vida. México: McGraw-Hill.

Díaz, M. y Torrealba, R. (2010). La construcción discursiva del concepto gerencia. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/n38/art01.pdf

Doderlly, I. (2008). Los gerentes. Recuperado de http://www.sappiens.com/castellano/articulos.nsf/autor!openform&RestrictToCategory=Indira%20Dordelly

Fernández, L. (2013). Perfil del docente como gerente de los procesos pedagógicos en el aula en la I.E. Gran Mariscal Andrés Avelino Cáceres Ugel 05 San Juan de Lurigancho (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. Perú. Recuperada de http://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE/293/TM%20CE-Ge%20F41.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Franco, G. (2014). Gerencia educativa.Recuperado de http://gerenciaeducativaunesr2014.blogspot.com/2014/03/conceptos-de-gerencia-educativa.html

Jarrin, F. (2012). El Docente como Gerente en la Calidad del Aprendizaje y Trabajo en Equipo.Daena: International Journal of Good Conscience, 7(2), 61-72.

Minedu. (2012). Marco del buen desempeño docente. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/pdf/ed/marco-de-buen-desempeno-docente.pdf

Minedu. (2016). Currículo Nacional de la Educación básica. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/curriculo-nacional-2016.pdf

Minedu. (2017). ¿Cómo planificar el proceso de enseñanza, aprendizaje y evaluación formativa? Cartilla de planificación curricular para educación primaria. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/cartilla-planificacion-curricular.pdf

Minedu. (2017). ¿Qué es una escuela inclusiva?Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/educacioninclusiva/

Motivación (s.f.). Recuperado el 01 de julio 2018 de http://www.eumed.net/tesis-doctorales/2010/prc/Conceptos%20de%20la%20Motivacion

Navarro, A. (2002). El docente de educación básica y su rol de gerente de aula. (Trabajo de fin de grado). Universidad Nacional Abierta. Venezuela. Recuperado de file:///F:/Tesis%20UCV_Romero/ant_tesis/tesis%20el%20docente%20de%20educacion%20basica%20y%20su%20rol%20de%20gerente%20de%20aula_venezuela%202002_Navarro.pdf

López, M. (2002). Estrategias de comprensión (Tesis doctoral). Universidad de Castilla la Mancha. España. Recuperado de https://ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/926/193%20Estrategias%20de%20comprensi%C3%B3n.pdf;sequence=1

Peragine, T. (2009). Liderazgo del gerente educativo y desempeño laboral del docente de educación básica (Tesis de maestría). Universidad Rafael Urdaneta, Venezuela. Recuperada de https://es.scribd.com/doc/88506532/tesis-completa

Rosales, H. (2014, 4 de mayo). La gerencia educativa. [Blog]. Recuperado de http://gerenciaeducativainicial.blogspot.com/

Sesento, L. y Lucio, R. (2015). La motivación, trabajo permanente en el aula. Revista de investigación y desarrollo (1), 128-132. Recuperado de https://ecorfan.org/spain/researchjournals/Investigacion_y_Desarrollo/vol1num2/8-Investigacion-y-desarrollo-128-132.pdf

Tuc, M. (2013). Clima del aula y rendimiento escolar (Tesis pregrado). Universidad Rafael Landivar, México. Recuperado de http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2013/05/09/Tuc-Martha.pdf

Valle, A., González, R., Cuevas, L. y Fernández, A. (1998). Las estrategias de aprendizaje: características básicas y su relevancia en el contexto escolar. Revista didáctica, (6), 56-58. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/175/17514484006.pdf

Valle, A. y Núñez, C. (1989). Las expectativas del profesor y su incidencia en el contexto institucional. Revista de Educación, (290), 293-319 Recuperado de https://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulosre290/re29015.pdf?documentId=0901e72b813d0733

Published

2019-06-21

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

The teacher as manager and the quality of the educational processes in the classroom of a police college in the constitutional province of Callao, Peru, 2018. (2019). UPSE Scientific and Technological Magazine, 6(1), 66-72. https://doi.org/10.26423/rctu.v6i1.446