Competency-based microcurricular design and the learning improvement of ICT’s through a multimedia module
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v3i3.83Keywords:
microcurricular design, competencies, learning, informatics, multimedia moduleAbstract
The purpose of this research was the redesign of the Informatics micro curriculum in the Ecuadorian Marine Corps School of Infantry in Guayaquil, based on a competencyeducational model to fulfill the actual needs of students, orienting all the program contents towards a systemic and holistic and processes approach. It also includes the design of a multimedia module aimed at the learning of Informatics. The Investigation was quantitative with a correlational approach, which proposed a modal logical hypothesis involving four variables; field research, bibliography, and a proposal for intervention. In order to answer the questions raised in the investigation, two techniques were used: interviews to experts with the purpose of validating the contents of the competency-based micro curriculum and the contents of the module, and the survey, applied to students, teachers, and directors with the purpose of compiling information that would optimize the use of ICT’S and improve the teaching learning process. The curriculum redesign considered the application of competencies that students should develop, as well as the use of the multimedia module, which made comprehension of contents easier and provoked a culture of self-empowerment and self-assessment on students. In general, the findings show the importance of fostering and increasing the skills in the use of ICT’s, based on a model that will help, eventually, to increase the academic performance of students.
Downloads
References
Valladares, Liliana. Las competencias en la educación científica. Tensiones desde el pragmatismo epistemológico. Revista perfiles educativos. 2011; Vol. 33 Núm. 132: pág. 158 - 182.
Tobón, Sergio. La formación basada en competencias en la educación superior: el enfoque complejo. Universidad Autónoma de Guadalajara. México; 2008.
Ley Orgánica de Educación Superior del Ecuador (LOES). Registro Oficial No. 298; 2010.
Villoro, Luis. Creer, saber, conocer. Primera edición. México: Siglo XXI editores; 1982.
Morales Gómez, Gonzalo. Currículum por competencias con enfoque holístico - sistémico - por procesos. Primera edición. Guayaquil – Ecuador: Universidad de Guayaquil; 2011.
Disraeli, Hutton. Competency – Based education and training. Journal of the University College of the Cayman Islands; 2009; Vol. 3.
Mayer, Richard E. Multimedia learning. Second Edition. New York: Cambridge University Press; 2009.
Mayer, Richard E. The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Second Edition. Cambridge University Press: 2014.
Mayer R. & Moreno R. A cognitive theory of multimedia learning: implications for design principles; 1998.
Galvis, Alvaro. Oportunidades educativas de las TIC; Concord, MA. Metacursos; 2004 (accedido abril 2011). Disponible en: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/investigadores/1609/ articles-73523_archivo.pdf
Unesco. Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción. París – Francia; 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68