Study for the utilization and didactics of educational blogs in social studies.
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v3i3.82Keywords:
educational blogs, Social Studies, DidacticsAbstract
This paper presents the main results of an investigation at the professional development level of teachers. It originates from unmet needs in the Social Studies subject and their didactics, in relation to the utilization of teacher blogs. A characterization of the subject is proposed and an alternative, oriented towards the utilization of educational blogs, is founded, as part of the methodological design of Social Sciences. In the research, the beginning point is the unquestionable value of Informatics to improve the learning outcomes of students, for its impact on life, socioeconomically and culturally. With that purpose, criteria were taken from 80 students,26 teachers, and 10 authorities from the Ministry of Education about the use of blogs and their perception on their value to develop the learning processes. Because blogs are spaces for the manipulation of information and search channels that provide a more independent learning and admit great intervention in group activities, interest and stimulation are usually increased in students.
Downloads
References
C. Lindhal, et al, Webloqs: simlifying web publishing. Computer, 2003, volumen. 36, No. 11, pp. 114 - 116
V. Davis. La Educación a Distancia. “De la teoría a la práctica”. Edit. Ariel, Madrid. 2005, pp.27-32
P. Pérez, Apuntes sobre la historia de la matemática. Conferencias impartidas en el ISPJAE, La Habana, 1996.
M. S. Guerra, La Tecnología y la Educación Personalizada, (teoría y práctica), ediciones Alfaomega, primera edición, Buenos Aires, 2013, pp. 53-63.
J.M. Sancho, et al, Para una Tecnología Educativa, tercera edición 2001, editorial Horsori, pp. 169-175.
M. C. de la Serna et al, Procesos Educativos con TIC, en la Sociedad del Conocimiento, Ediciones Pirámide, 2011, pp. 27-28.
B.J. Poole, Docente del Siglo XXI, Como Desarrollar una Práctica Docente Competitiva, Editorial Mc Graw Hill, 2003, Colombia, pp. 147 – 167.
B. L. Torres, “Elementos que deben contener las páginas Web educativas” (2005) En http://www.sav.us.es/pixelbit/articulos/n25/n25art/art2508.htm [consultada 15-8-14]
M. M. E. Duarte, A.S. Pilla, C.E. Mayer, J. Applied Electrochemistry. (2003) 387-392
M. Centeno et al, La importancia de los blogs en el ámbito educativo y utilizaciones especificas en la universidad, Itakkus, España. 2005, pp. 62- 64
F. Mur, et al, “Elaboración de una web docente”,(2004): 5 campus.org, http://www.5campus.org/leccion/webdocente
D. Leiva, Tecnología Educativa e Identificación de necesidades para la capacitación del docente. En: Tecnología y comunicación educativas. Instituto Latinoamericano de Comunicación Educativa. (1986), pp. 27-36
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68