Ludomotricity in the cognitive process of first grade children in Basic Education, Canton La Libertad

Authors

  • Edwar Salazar Arango Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author
  • Ana María Uribe Veintimilla Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author
  • Mónica Dolores Tomalá Chavarría Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v5i2.173

Keywords:

Psychomotor, Cognitive development, Initial Education, Teaching Strategies

Abstract

Integral education, as a pillar of the Ecuadorian educational system, establishes the promotion of learning through experiential and meaningful experiences which must be given in appropriate and stimulating environments, provides a north to justify the present article, which constitutes an analysis of playful pedagogy and psychomotricity as a tool of social -educational mediation, in which the psychosomatic relationship between motor actions, psychic responses of learning, emotions or feelings in an affective resonance; create the stage for a combination of components of integral development, focused on formal education or schooling; for that reason, a method of didactic intervention is favored in favor of learning and whose playful action as a pedagogical tool uses the exploration, discovery, knowledge and experimentation in search of results in corporeal competences necessary for the following stages of the evolutionary process. From this perspective, a descriptive analysis, revision of theoretical sources, interpretation of data obtained from empirical research instruments applied to the target population is carried out, such as first grade children of basic general education of fiscal educational institutions of Canton La Libertad. The research scope, methodological proposal is focused on the identification of different strategies, educational resources of a ludic character, that from the educational and directed game with didactic intentions as participatory and inclusive action, is adapted to  the  particular  and  changing  circumstances  of  the  schooling  contexts;  complying  with  the recommendations or guidelines of the integral development of children established in the “Buen Vivir”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

De Sousa, B. S. Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo Uruguay: Ediciones Trilce. Extensión Universitaria de la República. 2010.

Doidge, N. El cerebro se cambia a sí mismo Ediciones Generales. España: Santillana. Ediciones Generales, S.L.2008.

Escribano, G. A. Aprender a enseñar. Fundamentos de didáctica general. Cuenca: Humanidades. 2° edición corregida y aumentada. Universidad de Catilla -La Mancha. 2004.

Fernández, M. Propuesta de Aprendizaje de la Lengua Escrita. México, D.F.2005.

Gallego, R. S. Desarrollo General del Niño: El niño va creciendo. Innovación y Experiencias Educativas. 2010.

Gallo, C. L. Las prácticas corporales en la educación corporal. Ciencias -deporte, Florianópolis, V.34 -N°4 Universidad de Antioquia, Grupo de Investigación: Estudios en Educación, 2012. 825 -843.

González, G. M. La escritura en primer año de la escuela primaria y la Psicomotricidad. Psicomotricidad, Movimiento y Emoción,2015. Vol. 1, No. 1.

Justo, M. E. Desarrollo Piscomotor en Educación Infantil. Almeira España: Universidad del Almeira. 2014.

Justo, M. e. Desarrollo Psicmotor en Educación Infantil. Baes para la intervención. Almeria -España: Universidad de Almería.2014

Larrea, d. G. El Currículo de la Educación Superior desde la Complejidad Sistémica. algunas consideraciones para orientar el proceso de construcción del nuevo modelo de formación universitaria. Quito: CES. Consejo Educación Superior.2014

León, L. C. Secuencias de desarrollo infantil integral. Caracas, Venezuela: Universidad Católica Andrés Bello. 2008.

Núñez, S., & Fernández, V. La Educación Psicomotriz. Lima / Perú: Eximpress S.A.2010.

Oseda, G. J., Mendivel, J. R., & Zevallos, S. L. Psicomotricidad e iniciación a la escritura en niños de 5 años. Apuntes de Ciencia & Sociedad. Universidad Continental. 2015Vol.5 N° 1, 59 -64. ISSN: 2 22 5-51 5 X.

Owens, R. El desarrollo del Lenguaje. Madrid, España: PEARSON. Prentice Hall.2008

Piaget, J. Psicología del niño. Barcelona -España. Nueva edición por editorial 2002: Edit Morata.

PNBV, S. N. (2013 -2017). Plan Nacional del Buen Vivir 2013 -2017. Todo el mundo mejor. Quito: SENPLADES. Primera edición. ISBN-978-9942-07-448-5. www.buenvivir.gob.ec.

SENESCYT. Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innnovación. Sistema de Nivelación y Admisión. Proyecto Integrador de Saberes. Proceso metodológico. Quito: Senescyt. Recuperado el 27 de Febrero de 2016, de educacionsuperior.gob.ec: http://prometeo.educacionsuperior.gob.ec/

Vargas, R. J., & Arán, F. Importancia de la Parentalidad para el Desarrollo Cognitivo Infantil: una Revisión Teórica. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud,2014171-186.

Yturralde, T. E. La Lúdica.org. 2014Obtenido de http://www.ludica.org/

Downloads

Published

2017-07-31

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68