A pedagogical-androragical academic tutoring system of orientation and accompanying for the management career at State University of Santa Elena
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v5i2.168Keywords:
Tutor, tutoring, tutoree, academic tutoringAbstract
The present research aims to analyze the current situation on the application of academic tutoring in the Management Career at UPSE, and to determine the methodological process of application through the guidance system and the accompaniment of the learning subjects. The incorporated theoretical basisarises from the definitions of tutor, tutoring and tutoree as well assignificant experiences of actors in the Higher Education context, impact situations and results of tutoring activities. An exploratory research was applied through convenience sampling, determining the initial study of this professional-qualitative activity, considering the situational reality of the subject of study and the analysis procedure of the obtained data in bibliographical sources, compiling information on the application of academic tutoring in other contexts. The results of the study aim to incorporate thematic clusters of subjects, which according tot heir theoretical-practical nature require individual, group, face-to-face or virtual accompaniment, as well as the specific functions of teachers and students. Finally, the basic guidelines for common academic development and well-being are also established
Downloads
References
Bausela, H. E. Obtenido de Modelos de Orientación e Intervención Psicopedagógica file:///C:/Users/Freddy%20T/Downloads/823Bausela.PDF-. 2006
CES. Reglamento de Carrera y Escalafón del Profesor e Investigador Educación Superior.Quito.2012.
De La Cruz, G., Chehaybar, E., & Abreu, L. Tutoría en educación superior: una revisión analítica de la Literatura. 2011. SciELO.
García, R., Cuevas, O., & Vales, J. Obtenido de Revista Electrónica de Investigación Educativa: file:///C:/Users/Freddy%20T/Downloads/299-1342-1-PB.pdf2012
Larrea, E. El currículo de la Educación Superior desde la Complejidad Sistémica.Guayaquil.2012
Larrea, Elízabeth; Granados, Víctor. El Sistema de Educación Superior para la sociedad del Buen Vivir basada en el conocimiento. Guayaquil: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil.2016.
Pérez Gómez, Á. Aprender a educar, Nuevos desafíos para la formación de docentes. 2010. Obtenido de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1279235548.pdf
Pérez Gómez, Ángel. Hacer bien, pensar bien y sentirse bien. Azoguez: Congraf.2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68