Participative Methodologies in the pre-profesional practices of the Social Management and Development Major at Universidad Estatal Península de Santa Elena.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v8i1.348

Keywords:

Keywords: participatory methods, pre-professional practices, teaching, community linking, action research., participatory methods, pre-professional practices, teaching, community linking, action research

Abstract

The purpose of this thesis is to present the results of the Model Based Construction Process Management for the pre-professional practices of the State University Santa Elena Peninsula for the Social Management and Development program. The study used participatory methodologies, starting from action research as a theoretical basis that generates strengths in all the actors involved, aimed at social engagement, commitment and social transformation, especially in impoverished countries. Actors of the Academy such as (Academic Vice Rectorate, Dean's Office, directors, professors, and students of the career, and administrative staff) were involved. The participatory methods used were: descriptive information sheet, drift or transect, semi-structured interview, workshop, mapping of actors and sociogram. The most representative conclusions revealed that participatory methodologies allow the implementation of participatory action research. From a collective construction perspective, a subject-subject relationship is established for mutual learning, (academy-society). It is possible to articulate the content functions (teaching, research and community linking) from the academy. And from the society it is possible to implement methodologies that enable the solution of problems and needs in order to transform reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberich T. IAP, Mapas y Redes Sociales: desde la investigación a la intervención social. Portularia. 2008; 8(1): 131-151. Disponible en http://revista-redes.rediris.es/webredes/portularia/08.Tomas_Alberich_Nistal.pdf

Colmenares A, Piñero M. La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Laurus. 2008; 14(27): 96-114. Disponible en: https://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=761/76111892006

Calderón J, López D. I Encuentro hacia una Pedagogía Emancipatoria en Nuestra América. Orlando Fals Borda y la Investigación acción participativa: aportes en el proceso de formación para la transformación. 2003; Recuperado de: https://docplayer.es/18769409-I-encuentro-hacia-una-pedagogia.html

Flores-Kastanis E, Montoya-Vargas J, Suárez D. Investigación-Acción participativa en la educación latinoamericana. Un mapa de otra parte del mundo. Revista Mexicana de investigación educativa. 2009; 14 (40): 289-308.

Villasante T. Redes de vida desbordantes. Fundamentos para el cambio desde la vida cotidiana. 2014; Ed. La Catarata. Madrid.

CIMAS. Manual Metodologías Participativas. 2009. Disponible en: http://www.redcimas.org/wordpress/ wp-content/uploads/2012/09/manual_2010.pdf

Universidad Estatal Península de Santa Elena. Modelo Educativo. 2015. Aprobado por el Honorable Consejo Superior Universitario, mediante Resolución RCS-SO-03-11-2014 de

diciembre 18 de 2014. La Libertad

D’Este P, Castro E, Molas-Gallart J. Documento de base para un “Manual de Indicadores de Vinculación de la universidad con el entorno socioeconómico” (Manual de Valencia) Versión revisada tras el taller del 2 de junio de 2014. Recuperado de: file:///C:/Users/Master/Downloads/ 2014DEsteCastroMolasDocBaseIIVersion.pdf

Torroella G. Educación para la vida: el gran reto Revista Latinoamericana de Psicología. 2001; 33 (1): 73-84.

Fraga R, Herrera C, Fraga S. Investigación Socioeducativa. Primera Edición. Quito: Editorial Klenarios; 2008.

Universidad Estatal Península de Santa Elena. Plan estratégico de desarrollo institucional de la Carrera de Gestión Social y Desarrollo. Consejo de Facultad de Ciencias Sociales y de la Salud. Santa Elena; 2019.

Morin E. El empeño multidimensional. Artículo material de estudio del Doctorado en pensamiento complejo de la Universidad Multiversidad. México; 2016.

Astudillo J, Villasante T. Herramientas para la participación social (Edición especial de la Revista Acordes). Cuenca: Universidad de Cuenca; 2015. Disponible en https://kipdf.com/queue/revista-acordes-nro-7_5ab7b97e1723dd439c972085.html

Cano A. La metodología de taller en los procesos de educación popular. Montevideo: Universidad de la República; 2012. Disponible en: https://es.scribd. com/document/360008453/Agustin-Cano-La-meto dologia-de-taller-en-los-procesos-de-educacion-popular-pdf

Rodríguez-Manzzini R, Rodríguez G, Caporale M, Bazet M. Formación en metodologías participativas: experiencias en el marco de Espacios de Formación Integral (EFI) en el CURE (Udelar), Uruguay. En: Yáñez, Pablo Paño, et al., editores. Procesos y Metodologías Participativas. Reflexiones y experiencias para la transformación social. 2019; 411-432. Disponible en: https://www.jstor.org/ stable/j.ctvtxw3sz

Published

2020-06-30

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68