Student satisfaction as an indicator of educational quality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i1.520

Keywords:

conditions of educational institutions;, educational service;, student welfare;, student perception;

Abstract

An exploratory study with a qualitative approach was conducted to determine the level of satisfaction of the students of the leveling course. The applicants to the Initial Education and Basic Education careers of the Peninsula State University of Santa Elena, Ecuador, in the period 2019-2 about institutional conditions, construction of knowledge and development of cognitive skills, teacher-student relationship, educational resources, and methodologies. Student satisfaction is helpful for educational institutions since it conditions several elements such as school success, academic performance, and permanence. It allows the implementation of policies that improve services and educational quality. A five-point Likert-type scale was applied to address the level of satisfaction in four parameters. Among the most relevant results, a high level of satisfaction stands out concerning developing cognitive skills, building knowledge, and implementing novel evaluation strategies by teachers. An unfavorable level of satisfaction refers to the institutional conditions: Maintenance and equipment of the classrooms, number of benches, the maintenance of projectors, ventilation, and size of the classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Pedro Gabriel Marcano Molano, Universidad Estatal Península de Santa Elena, La Libertad - Ecuador, CP 240350

    Máster en Educación, por la Universidad Federal Rural de Río de Janeiro

  • Ana María Uribe Veintimilla, Universidad Estatal Península de Santa Elena, La Libertad - Ecuador, CP 240350

    Magister en gerencia educativa, por la Universidad Estatal de Bolívar

References

Álvarez, J., Chaparro, E., y Reyes, D. (2014). Estudio de la satisfacción de los estudiantes con los servicios educativos brindados por instituciones de educación superior del Valle de Toluca. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación REICE, 13(2), 5-26. https://repositorio.uam.es/handle/10486/668275

Álvarez García, Isaías y Topete Berra, Carlos (1997). Modelo para una evaluación integral de las políticas sobre gestión de calidad en la educación superior. Revista Gestión y estrategia, (11-12), 125-137. http://revistastmp.azc.uam.mx/gestionyestrategia_BAK/index.php/rge/article/view/382

Alves, H., Raposo, M. (2004). La medición de la satisfacción en la enseóanza universitaria: El ejemplo de la universidade da beirainterior. Int Rev Public Nonprofit Marketing 1, 73. https://doi.org/10.1007/BF02896618

AMIR. (18 de Septiembre de 2018). El CEAACES cambia su denominación por CACES. Obtenido de AMIR: https://www.amirecuador.com/el-ceaaces-cambia-su-denominacion-por-caces/

Bernate, Guataquira, Romero, & Reyes. (2020). Satisfacción de la Calidad Educativa en Educación Superior. Podium, 38(1), 37-50. https://doi.org/10.31095/podium.2020.38.3

CACES. (2019). Modelo de evaluación externa de universidades v escuelas politécnicas. Quito, Ecuador: Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior.

Cadena-Badilla, M., Mejías Acosta, A., Vega-Robles, A. y Vásquez Quiroga, J. (2015). La satisfacción estudiantil universitaria: análisis estratégico a partir del análisis de factores. Industrial Data, 18(1),9-18. ISSN: 1560-9146. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81642256002

CEAACES. (2013). Ecuador: el modelo de evaluación del Mandato 14. Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad. Quito, Ecuador: CEAACES. (2013). Ecuador: el modelo de evaluación del Mandato 14. Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad.

CEAACES. (2014). La evaluación de la calidad de la universidad ecuatoriana. La experiencia del Mandato 14. Quito: Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior.

CEAACES. (2018). Política de evaluación institucional de Universidades y Escuelas Politécnicas en el marco del sistema de aseguramiento de la calidad de la educación superior. Quito, Ecuador: Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior, Ecuador. Resolución No. 181-SE-10-CACES-2018, 16 de agosto de 2018.

CES. (2019). Reglamento de Regimen Académico. Quito: Consejo de Educación Superior. Obtenido de https://www.ces.gob.ec/lotaip/Anexos%20Generales/a3_Reformas/r.r.academico.pdf

Díaz-Camacho, R., Rivera, J., Encalada, I., y Romani, U. (2022). La satisfacción estudiantil en la educación virtual: una revisión sistemática internacional. Chakiñan, (16), 177–193. DOI: https://doi.org/10.37135/chk.002.16.11

Garbanzo Vargas, G. (2017). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/1252

Gento Palacios, S. y Vivas Gacía, M. (2003). El SEUE: un instrumento para conocer la satisfacción de los estudiantes universitarios con su educación. Acción pedagógica, 12(2), 16-27. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2972060

Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4, pp. 310-386). México: McGraw-Hill Interamericana. LOES. (2018). Ley Orgánica de Educación Superior. Quito.

Marconi y Lakatos. (2012). Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração e interpretação de dados. (Vol. 7). São Paulo: Atlas, Ed.

Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española. (22 ed.). Madrid, España.

Sánchez Quintero, J. (2018). Satisfacción estudiantil en educación superior: validez de su medición. (U. S. Arboleda., Ed.) Bogotá.

Surdez-Pérez, E., Sandoval-Caraveo, M., y Lamoyi-Bocanegra, C. (2018). Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. Educación y Educadores, 21(1), 9-26. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.1.1

Published

2022-06-30

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

Student satisfaction as an indicator of educational quality. (2022). Magazine Science and Innovation Teaching, 10(1), 79-84. https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i1.520