Continuing Education at UPSE: Evolution and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v11i1.629

Keywords:

continuing training, Center for Continuing Education (CEC), culture in training

Abstract

The present research work arises from the need to explore the evolution of the training offered by the Continuing Education Center at USPE as well as the perspective that they may have in strengthening human talent at the provincial and national levels to characterize the evolution of the academic offer of the (CEC) at the Peninsula State University of Santa Elena (UPSE) in the period 2018-2022; the methodology used was a documentary investigation through the compilation and analysis of reports filed in the CEC archives, the next step was the analysis, synthesis, as well as the use of the comparative method and theoretical generalization. The importance of this research is based on the presentation of reliable statistical information that makes it possible to visualize which have been the most widely accepted courses, as well as the courses that have not reached the expectations raised and thus efficiently project future successful planning. The areas of knowledge in which the majority of the courses were offered were Education (47%), Social Sciences, Business Education and Law (20%), and General Programs (17%), being the courses with the highest demand during the 2018 period. 2022 were the Higher Education access courses (Ser Bachiller, EAES, and Transformar) and the English, French, and Italian. It is necessary to generate a training culture of Continuing Education in the community, for which the implementation of publications will be a must, as well as disseminating experiences and research products in this regard.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Xavier Antonio Almeida Briones, Universidad Estatal Península de Santa Elena (UPSE) | La Libertad - Ecuador | CP 240350

    Maestría en Diseño de modelos educativos, por la Unversidad Tecnológica de Guayaquil UTEG - Ecuador

  • Vanessa Rosario González Lainez, Universidad Estatal Península de Santa Elena (UPSE)| La Libertad - Ecuador | CP 240350

    Licenciatura en Organización y Desarrollo Comunitario en la Universidad Estatal Península de Santa Elena UPSE - Ecuador

  • Roxana Katherine Asencio Borbor, Universidad Estatal Península de Santa Elena (UPSE) | La Libertad - Ecuador | CP 240350

    Licenciatura en Educación Básica, por la Universidad Estatal Península de Santa Elena UPSE - Ecuador

  • Sandra Elizabeth Encalada Cevallos, Universidad Estatal Península de Santa Elena (UPSE) | La Libertad - Ecuador | CP 240350

    Licenciatura en Idioma Inglés, por la Universidad Estatal Península de Santa Elena UPSE - Ecuador

References

Carvalho, Lucila; y Yeoman, Pippa (2021). Performativity of Materials in Learning: The Learning-Whole in Action. Journal of New Approaches in Educational Research, 10 (1), 28 - 42. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2021.1.627

Escobar, Fernando (1978). Principios del aprendizaje del adulto en programas de educación continua. Educación Médica y Salud, 12(2), 135-144. https://xdoc.mx/preview/principios-del-aprendizaje-del-adulto-en-programas-de-educacion-5f27233f6a4c0

Estatuto de la Universidad Estatal Península de Santa Elena (22 de marzo de 2021). Disponible: https://upse.edu.ec/images/2021/Mayo/ESTATUTO_REFORMADO_2021.pdf

Gestion.org (1 de agosto de 2014). ¿Qué es la formación continua?. Disponible: https://www.gestion.org/que-es-la-formacion-continua/

Idárraga, Luisa; y Pareja, Claudia (2017). El gestor educativo más allá del escritorio: aciertos y desaciertos. Academia.edu. https://scholar.google.com/scholar?oi=bibs&cluster=17197853264286136448&btnI=1&hl=es

Imbernón, Francisco. (2011). Un nuevo desarrollo profesional del profesorado para una nueva educación. Revista de Ciencias Humanas, 12(19), 75-86 http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/343/622

Ley Orgánica de Educación Superior LOES (2022) Registro Oficial Suplemento 298 de 12-oct.-2010. Última modificación: 06-abr.-2022. https://www.uea.edu.ec/wp-content/uploads/documentos/lotaip/LOES-1.pdf

López-Barajas, Emilio; Ortega Navas, Mª Carmen; Albert Gómez, Mª José; y Ortega Sánchez, Isabel (2020). El paradigma de la Educación Continua. Reto del siglo XXI. Editorial UNED Narcea. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=zRfeDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT5&dq=educaci%C3%B3n+continua+&ots=ejVNfJDaEm&sig=4UHndvN-M3qAEW5LbV0JzW6Qxr4#v=onepage&q=educaci%C3%B3n%20continua&f=true

Moore, Mark (2002). Gestión estratégica y creación de valor en el sector público. Editorial PAIDÓS. https://www.u-cursos.cl/inap/2011/2/ADP301/2/material_docente/bajar?id_material=583532

Novillo Rameix, Ana M. (30 de enero de 2018). Calidad Académica para el desarrollo del talento. Definiciones de Educación Continua Escuela de Empresas de la Universidad San Francisco de Quito. https://escueladeempresas.ec/wp-content/uploads/2017/11/DefinicionesEducacionContinua.pdf

Parrino, María del Carmen (07-09 de mayo de 2003). Propuesta de Estrategias para la mejora de la gestión del personal académico [Congreso]. III Coloquio Internacional sobre Gestión Universitaria en América del Sur. Argentina - Buenos Aires. https://core.ac.uk/download/pdf/30394781.pdf

Pineda Herrero, Pilar (2007). La formación continua en España: Balance y retos de futuro. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa RELIEVE, 13(1) 43-65. https://www.redalyc.org/pdf/916/91613103.pdf

Puntunet, Monserrat; y Domínguez, Angelina (2008). La educación continua y la capacitación del profesional de enfermería. Revista Mexicana de Enfermería Cardiológica, 16(3), 115-117. http://www.index-f.com/rmec/16pdf/16115117.pdf

Ramírez Sánchez, Eduardo; Romero Romero, Araceli, Hernández Suárez, Alejandro; Ramírez Pareja, Ana; y Cortés López, Leticia (2016). Modelo de gestión de Educación Continua para Instituciones de Educación Superior. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 2(3), 1-18. Disponible: https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/542

Reglamento de Régimen académico (29 de abril del 2021). Disponible: https://www.upse.edu.ec/secretariageneral/images/archivospdfsecretaria/RESOLUCIONES/RESOLUCIONES_2021/RESOLUCIONES_SESION_EXTRAORDINARIA_N04-2021_ABRIL/REGLAMENTO_DE_REGIMEN_ACADEMICO.pdf

Reglamento del Centro de Educación Continua de la UPSE (03 de septiembre de 2020). Disponible: https://www.upse.edu.ec/secretariageneral/images/archivospdfsecretaria/RESOLUCIONES/RESOLUCIONES_2020/RESOLUCIONES_SESION_ORDINARIA_N09-2020_SEPTIEMBRE/REGLAMENTO_DEL_CENTRO_DE_EDUCACIN_CONTINUA_RCS-SO-08-42-2020_2.pdf

Ruíz Díaz de Arias, Lourdes A. (2021). El rol del gestor educativo en sus diferentes dimensiones y su relación con la práctica docente en instituciones de educación escolar básica de San Ignacio Guazú [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Asunción]. http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/repositorio/article/viewFile/1061/918

Sánchez Díaz, Marlery; y Vega Valdés, Juan C. (2003) Algunos aspectos teórico-conceptuales sobre el análisis documental y el análisis de información. Ciencias de la Información (34)2, 49-60. Disponible: https://biblat.unam.mx/hevila/Cienciasdelainformacion/2003/vol34/no2/5.pdf

UNESCO United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (14-18 de julio de 1997). 5th International Conference on Adult Education; Hamburg, Germany. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000110364

UNESCO-UIS (2006). Clasificación Internacional Normalizada de la Educación CINE 1997. Editorial UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000147002

Velazco, Ana (2014). Sistema integral de Educación Continua. [Tesis de magíster, Pontificia Universidad Católica del Perú]. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/5680/VELAZCO_LOZADA_ANA_SISTEMA_CONTINUA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2023-06-26

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68