Glotopolitics, Gestell and monotechnology in the Common European Framework of Reference for Languages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v12i1.706

Keywords:

Gestell, linguistic instruments, glotopolicy, monotechnology, foreign language didactics

Abstract

This is a work of scientific reflection that intends to demonstrate conceptually why the Common European Framework of Reference for Languages is, from the Heideggerian point of view Gestell, consequently, learners, teachers, decision-makers and educational administrators in foreign languages are constituted in Bestand, then the events of reappropriation, Ereiginis, in the contextual socio-didactics are empty.

It is claimed that the CEFR contains the characteristics of the monotechnology problematized by Yuk Hui, thus silencing the didactic cosmotechnics at the level of the languages referred to.

Constituted in monotechnology, in the plane of glotopolitics, it is understood as an artifact with the properties of linguistic instruments with normative capacity of state and institutional character. The circulation and universal regulatory production of the CEFRL has an impact on the human strata, as well as on institutions in the process of training in foreign languages and cultures.

The paper is inspired by the partial results of research project 1037, which problematizes the impact that the CEFR is generating in students of an Academic Unit of foreign languages in Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jorge Hernán Herrera Pineda, Universidad del Quindío (UNIQUINDIO) | Armenia - Colombia | CP 630002

    Maestría en Didáctica del Francés Lengua Extranjera, por la Universidad Del Rosario - Colombia

References

Berciano, Modesto (2002). Ereignis: La clave del pensamiento en Heidegger. Thémata Revista de Filosofía, 28(1). Disponible en: http://institucional.us.es/revistas/themata/28/03%20berciano.pdf

Bloom, Benjamín (2015). Taxonomía de los objetivos de la educación: La clasificación de las metas educacionales (10ma Ed.). Editorial Ateneo.

Denimal, Amandine (2017). La didactique des langues étrangères à l’ère de l’économie de la connaissance: quelles incidences sur les sujets, les enseignements et les apprentissages? Questions Vives, 28(1), https://journals.openedition.org/questionsvives/2206

Fassin, Didier (2018). Por una repolitización del mundo: las vidas descartables como desafío del siglo XXI. Siglo veintiuno Editores.

Galisson, R. (2002). Didactologie: de l’éducation aux langues-cultures à l’éducation par les langues-cultures. Dans Éla. Études de linguistique appliquée, 4(128), 497-510. https://www.cairn.info/revue-ela-2002-4-page-497.htm

Heidegger, Martin (1997). Filosofía, ciencia y técnica (3era Edición). Editorial universitaria. Disponible en: https://olimpiadadefilosofiaunt.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/02/heidegger-tecnica_ocr.pdf

López, Héctor Fernando (2002). El misterio del camino del pensar. Editorial Academia Española.

MCER - Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Subdirección General de Cooperación Internacional, para la edición impresa en español. (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación. Instituto Cervantes para la traducción en español.

Ministerio de Educación Nacional. (2017). Resolución 18583 de 2017. Diario Oficial No. 50.357 de 15 de septiembre de 2017. Recuperado Febrero 22, 2023, de https://www.icbf.gov.co/cargues/avance/docs/resolucion_mineducacion_18583_2017.htm

Narvaja, E. B. (2016). La perspectiva Glotopolítica en el estudio de los instrumentos lingüísticos: aspectos teóricos y metodológicos. Revista Matraga, 23(38), 18-42. Disponible en: https://doi.org/10.12957/matraga.2016.20196

Oliveros-Rodríguez, Elennys (2020). Iuri Lotman: Interacciones entre semiótica y educación. Cultura, Educación y Sociedad, 11(1), 139-150. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.10

Pardo Abril, Neula Graciela (2013). Cómo hacer análisis crítico del discurso. Una perspectiva latinoamericana (2a ed.). Universidad Nacional de Colombia; Instituto de Estudios en Comunicación y Cultura (IECO). https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/20012

Rastier, François (2013). Apprendre pour transmettre. L’éducation contre l’idéologie managériale. Collection Souffrance et théorie. Presses Universitaires de France.

Stengers, Isabelle (2014). La Propuesta cosmopolítica. Pléyade, 14(1), 17-41. https://www.revistapleyade.cl/index.php/OJS/article/view/159

Wodak, Ruth; y Meyer, Michael (2003). Métodos de análisis crítico del discurso. Gedisa Editores.

Yuk, Hui (2020). Fragmentar el futuro: ensayos sobre tecnodiversidad. Editorial Caja Negra.

Published

2024-06-27

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68