Smart Universities: An innovative approach to Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v12i1.695Keywords:
Smart university, Higther education, management model, university organizational transformationAbstract
Higher Education Institutions (HEIs) are undergoing a constant process of transformation, which entails rethinking their daily operations. Decision-making thus becomes crucial to adapt and respond to social demands and technological advancements. Universities are compelled to evolve by employing various strategies, notably technological and digital transformation. These strategies, complemented by effective management models, facilitate efficient administration, leading to the concept of the "Smart University." This methodology has a qualitative, descriptive approach, gathering detailed information and relevant particularities. Additionally, semi-structured interviews with experts provided valuable insights, and the hermeneutic method was used for a better understanding of this new concept. The aim is to describe the characteristics of "Smart Universities" as a vision towards which HEIs should orient themselves to align with societal demands. The results focus on describing these characteristics from two perspectives: technological and managerial. These approaches will guide governance models, processes, and technological resources towards achieving high-quality standards and a culture of continuous improvement for the benefit of the community.
Downloads
References
Arias Sánchez, Francisco J.; Jiménez Builes, Jovani; y Ovalle C., Demetrio A. (2008). Construcción de cursos virtuales adaptativos con énfasis en aprendizaje personalizado activo. Revista Avances En Sistemas e Informática, 5, 221–230. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1331/133114993001.pdf
Barrientos-Avendaño, Edwin; y Areniz-Arévalo, Yesenia. (2019). Universidad inteligente: Oportunidades y desafíos desde la Industria 4.0. Revista Ingenio, 16(1), 56–60. Disponible en: https://doi.org/10.22463/2011642x.2343
Cárdenas Cordero, Nancy Marcela; Guevara Vizcaíno, Claudio Fernando; Moscoso Bernal, Santiago Arturo; y Álvarez Lozano, María Isabel (2023). Metodologías activas y las TIC en los entornos de aprendizaje. Revista Conrado, 19(91)397–405. Disponible en: https://scholar.google.es/citations?view_op=view_citation&hl=es&user=EnQSFKMAAAAJ&citation_for_view=EnQSFKMAAAAJ:D03iK_w7-QYC
Carranza Basantes, Sergio Francisco; García Tamayo, Japsson Vicente; Ríos Quiñónez, María Belén; Vizcaíno Zúñiga, Paulina Iveth; y López Velasco, Jhon Eduardo. (2024). Evaluación de la efectividad pedagógica en la era tecnológica. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(1), 2695–2706. https://doi.org/10.56712/latam.v5i1.1791
Cedeño, Eva. y Murillo, José. (2019). Virtual learning environments and their innovative role in the teaching process. Rehuso, 4(1), 138–148. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2550-65872019000100138&script=sci_arttext
Espinoza Freire, Eudaldo Enrique (2020). La búsqueda de información científica en las bases de datos académicas. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 31–35. Disponible en: http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/219/268
Fische, Ruth; Ferreira, Mariana; Fernández, Mariana; y Tassara, Fransisco (2018). Modelo SMART de gestión por objetivos en la Universidad: el caso de la Universidad de Flores. XVIII Coloquio Internacional de Gestión Universitaria, 1–15. Disponible en: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/190944/301_00012.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Flores Cruz, José Alberto; Camarena Gallardo, Patricia; Avalos Villarreal, Elvira. (2014). La realidad virtual, una tecnología innovadora aplicable al proceso de enseñanza de los estudiantes de ingeniería. 6(2), 2007–1094. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/688/68835725008.pdf
Galeano-Barrera, Claudia Jazmín; Bellón-Monsalve, Daniela; Zabala-Vargas, Sergio Andrés; Romero-Riaño, Efrén; y Duro-Novoa, Viviana (2018). Identificación de los pilares que direccionan a una institución universitaria hacia un smart-campus. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9(1), 127–145. Disponible en: https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n1.2018.8511
García Martínez, Verónica; Fabila Echauri, Angelica; y Herrera Jiménez, Oscar Antonio. (2012). Hacia la trasmutación de sistemas de gestión del conocimiento más inteligentes para los cursos en línea. Perspectivas Docentes 48, 57–64. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6349214
Gómez Alvarado, Dalila; y Moran Jiménez, Jenniffer. (2020). Acercamiento y divergencia de los diversos sistemas conceptuales acerca de los sistemas informáticos y NTICs. Revista Pertinencia Académica, 1,1–11. Disponible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.4552869
González Ochoa, Ana Lourdes; Machado Ramírez, Janielsin Gissel; Talavera Hernández, Merlanis Eliet y Sevilla Rizo, Alberto. (2020). Influencia de las TIC en el proceso administrativo. Revista Científica de FAREM-Estelí, 33, 52–63. Disponible en: https://doi.org/10.5377/farem.v0i33.9608
Hernández Sampieri, Roberto; Fernández Collado, Carlos; y Baptista Lucio, María del Pilar (2014). Metodología de la Investigación (Sexta Edición). Disponible en: https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf
Hernández Sampieri, Roberto; y Mendoza Torres, Christian Paulina. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mcgraw-hill. Disponible en: http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_De_Consulta/Drogas_De_Abuso/Articulos/Sampierilasrutas.Pdf
Idrovo, Eugenio; y Moscoso, Santiago. (2022). Realidad virtual en el desarrollo de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de odontología. CIENCIAMATRIA, 8(4), 243–266. https://doi.org/10.35381/cm.v8i4.851
Martins, Feliberto; Parada, Hugo; Claudeville, María Magnolia; y Rivas, María Elena. (2015). La gestión universitaria bajo la premisa de las organizaciones inteligentes. Investigación y Posgrado, 30(2). Disponible en: https://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1316-00872015000200005&script=sci_arttext
Medina, Yurley; y Rico, Dewar. (2011). Mejores prácticas de gestión para la calidad de los servicios en tecnologías de información. Inform. |, 11, 47–57. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4183267
Moreno, Tiburcio. (2005). Aprender, Desaprender y Reaprender. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10, 585–592. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662005000200585
Moscoso, Santiago; Bermeo, Vanessa; Pauta, Leopoldo; Cabrera, Henry; Tenesaca,Veronica; y Cañizares, Andrés. (2023). Hacia una Educación Transformadora: La Búsqueda de la Calidad. Tomo 3. Disponible en: https://doi.org/10.55204/pmea.70
Moscoso, Santiago; Álvarez, Orlando; y Forradelas, Raymundo. (2024). Aplicación de modelos de ingeniería industrial en la educación superior: un enfoque desde la gestión de la calidad y gestión por procesos. South Florida Journal of Development, 5(2),452–476. Disponible en: https://doi.org/10.46932/sfjdv5n2-004
Moscoso, Santiago; Forradelas, Raymundo; Tinto, Jaime; Álvarez, Orlando; y Cabrera, Henry. (2022). Incidencia de la implementación de los sistemas de gestión de calidad en los resultados de la función sustantiva de investigación de la Universidad Católica de Cuenca. Killkana Técnica, 6, 1–20. Disponible en: https://killkana.ucacue.edu.ec/index.php/killkana_tecnico/article/download/887/1101/3846
Moscoso, Santiago; Marrero, Adriana; y Alvarez, Pedro. (2022). El Surgimiento del concepto de calidad en Educación Superior y su aplicación en Ecuador. Discusión Teórica y Descripción Histórica del proceso en la Evaluación de IES ecuatorianas. Revista de Investigación Gestión I+D, 7(2), 171–206. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8594452
Parra, Jorge; Guerrero, Cesar; y Rico Dewar. (2017). IOT: Una aproximación desde ciudad inteligente a universidad inteligente. Revista Ingenio UFPSO, 13, 9–20. Disponible en: https://revistas.ufps.edu.co/index.php/ingenio/article/view/2128/2068
Passailaigue, Roberto; Marquéz, Fidel; Ortega, Carlos; y Febles, Ailyn. (2017). Bases de una estrategia de gestión del conocimiento para la universidad inteligente de clase mundial. Revista Espacios, 38(50). Disponible en: https://www.revistaespacios.com/a17v38n50/a17v38n50p07.pdf
Passaillaigue-Baquerizo, Roberto; y Estrada-Sentí, Vivian. (2016). La gestión del conocimiento y el aprendizaje organizacional en instituciones de educación superior. GECONTEC: Revista Internacional de Gestión del Conocimiento y la Tecnología, 4(2). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5727125
Pozo, Enrique; Tandazo, Tangya; Bonilla, Ana Calderón, David; Álvarez, Pedro; y Pulla, Cristina. (2023). Hacia una Educación Transformadora: La Búsqueda de la Calidad. Disponible en: https://doi.org/10.55204/pmea.69
Ramos, Carlos (2020). Alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1–6. Disponible en: https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336
Recalde, Á; Endara, I; Quimis, M; y Romero, C. (2017). Operational framework proposal for ESPOL university 2.0 smart campus implementation. IEEE Second Ecuador Technical Chapters Meeting (ETCM). Disponible en: https://doi.org/10.1109/ETCM.2017.8247523
Rico, Dewar; Maestre, Gina; Guerrero, Cesar; Medina, Yurley; Areniz, Yesenia; Sanchez, María Camila; y Barrientos, Edwin. (2021). Smart university: Key factors for the adoption of internet of things and big data. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, 2021(41), 63–79. Disponible en: https://doi.org/10.17013/risti.41.63-79
Rouhiainen, Lasse. (2018). Inteligencia artificial: 101 cosas que debes saber hoy sobre nuestro futuro. Alienta. Disponible en: https://proassetspdlcom.cdnstatics2.com/usuaris/libros_contenido/arxius/40/39308_Inteligencia_artificial.pdf
Sierra, Cesar Augusto. (2011). La educación virtual como favorecedora del aprendizaje autónomo. 75–87. Disponible en: https://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/37/28
Torres, Tamara; y García, Andres. (2019). Reflexiones sobre los materiales didácticos virtuales adaptativos. Revista Cubana de Educación Superior, 38(3), 1–22. Disponible en: http:// http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000300002
UNESCO. (2021). Inteligencia Artificial y Educación. Guía para las personas a cargo de formular políticas públicas. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379376.locale=es
Vega, Andy; Morillo, Kleber; Campoverde, Christian; y Rodríguez, Luis. (2021). Smart UNL: un Concepto de Universidad Inteligente. Revista Tecnológica - ESPOL, 33(1), 13. Disponible en: https://doi.org/10.37815/rte.v33n1.813
Vera, Fernando. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Revista Electrónica Transformar, 4(1),17–34. Dsiponible en: https://www.revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/84
Vergel, Gerardo; y Guerrero, Angela (2023). Ciudad Inteligente: mejoramiento de la seguridad ciudadana a través del uso de nuevas tecnologías. Revista Ingenio, 20(1), 32–39. https://doi.org/10.22463/2011642x.3510
Zapata, Miguel. (2018). La universidad inteligente. La transición de los LMS a los Sistemas Inteligentes de Aprendizaje en Educación Superior. RED. Revista de Educación a Distancia, 57(10). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.6018/red/57/1
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68